مترجم: رقیه بهشتی

بخش پایانی

فرانسوا- دانیل میگان، ریاست سازمانی را بر عهده دارد که مسوولیت اصلاحات در بخش خدمات عمومی ‌فرانسه را بر دوش گرفته است. در این مصاحبه، او به ذکر چالش‌های پیش روی این اصلاحات که قرار است در مقیاسی وسیع انجام شود، می‌پردازد. در بخش پیش فرانسوا دانیل میگان از تاثیر تغییرات بر کارکنان دولت یا به اصطلاح کارمندان خط اول سخن گفت. او بر تغییر نگرش این کارکنان، به عنوان راهی برای تسهیل تغییرات در مقیاس وسیع‌تر، تاکید ورزید. بخش پایانی مصاحبه را در اینجا می‌خوانید.

مک کینزی: شما از کارکنان خط اول صحبت می‌کنید؛ اما تغییر و تحول صورت گرفته در منابع انسانی (HR)، چه نقشی را در کل این اصلاحات ایفا می‌کند؟

فرانسوا- دانیل میگان: RGPP قصد دارد تا سال ۲۰۱۲، تعداد کارکنان شهری را تا ۱۵۰۰۰۰ نفر عمدتا از طریق جایگزینی یک نفر به ازای هر دو بازنشسته که سطحی قابل توجه در کوچک‌سازی است کاهش دهد. حال باید چکار کنیم تا این برنامه اصلاحی برای بقیه کارکنان، مشکل ایجاد نکند؟ (یعنی احساس نکنند که به وجود آنها نیازی نیست و زیرا تلاش‌هایی در جهت کاهش تعدادشان صورت می‌گیرد) نقطه شروع، احترام به وفاداری حرفه‌ای کارکنان خط اول است. شما نمی‌توانید از کارکنان شهری بخواهید تا به روشی رفتار کنند که دلیل اصلی موجودیت حضورشان، یعنی خدمت به مردم را زیر سوال می‌برد و نفی می‌کند. بنابراین، باید به آنها و دیدگاه شان احترام گذاشته و تلاش کنیم تا دیدگاه شهروندان نسبت به ارائه خدمات، بهبود یابد.

هنگامی‌که آن نقطه آغازین را در اختیار داشتید، باید یک قول هم بدهید. قولی که ما، درباره‌ قدرت ابتکار عمل خود می‌دهیم؛ قول برای تحرک بیشتر، فرصت‌های شغلی بیشتر و حقوق بهتر. در رابطه با نکته آخر، تعهدی رسمی ‌وجود دارد (که مورد احترام است) تا نیمی ‌از صرفه‌جویی‌های ناشی از مدیریت دستمزدها را (که به علت کاهش تعداد کارمندان دولت ایجاد شده است) به دستمزدهای کارکنان شهری اضافه کنند.

احترام به وفاداری مردم و عمل به قول‌های داده شده، دو پیش شرط لازم برای چنین تغییر و تحولی محسوب می‌شود. گام بعدی، عمل کردن و انجام کار به طور واقعی است. برای رسیدن به این مرحله، شما نیازمند ابزارهای قانونگذاری و عملیاتی هستید. ابزارهای قانونگذاری با قانونی که در سال ۲۰۰۹، به تصویب رسید، فراهم شد؛ این قانون، با معرفی یک ساختار درجه‌ای منعطف‌تر، بخش عمومی‌ را به تحرک بیشتر ترغیب می‌کرد. از جمله ابزارهای عملیاتی، برای نمونه، سیستم‌های متحرک بین وزارتخانه‌ای آنلاین است که برای تسهیل در جابه جایی‌های پرسنل در سطح محلی، طراحی شده اند.

مک کینزی: تا کنون از برنامه RGPP چه درس‌هایی آموختید که به نظرتان ممکن است مورد توجه سیاستمداران کشورهای دیگر نیز قرار بگیرد؟ از دیدگاه شما، عوامل کلیدی موفقیت برای تغییر و تحول در چنین مقیاسی، چه چیزهایی هستند؟

واضح است که اولین عامل موفقیت، همان تعهد به برنامه در بالاترین سطوح دولت است. عامل دوم، که تا حدی منعکس کننده عامل اول است، دعوت از شهروندان برای نظارت بر اجرای برنامه است. شما باید شفاف باشید. اگر تلاش کنید تا همه چیز را با پنهان کاری انجام دهید، باید بگویم که خود را خسته نکنید؛ چون در واقع هیچ کاری انجام نداده‌اید. ما مکانیسمی ‌نظارتی به راه انداخته‌ایم که هر سه ماه یک‌بار گزارشی از روند اجرای برنامه را منتشر می‌کند و در واقع با استفاده از برخی شاخص‌های ساده (شبیه به چراغ‌های راهنما) دیدی کاملا شهودی و زبانی که برای همه قابل درک است را ارائه می‌دهد. این دیدی از مکانی است که در آن اصلاحات در حال پیشرفت و دست و پنجه نرم کردن با شرایط است. عامل سوم، به دست آوردن سریع نتایج قابل مشاهده است. اصلاحات باید براساس بهبود خدمات، تفاوت‌های عینی و ملموس نیز ایجاد کند. در درجه اول، به خاطر اطمینان دادن به افراد درگیر در این برنامه است که ما به سوی جهتی درست گام برمی‌داریم. دلیل ساده دیگری نیز وجود دارد و آن درک جامعه نسبت به این برنامه است که به نوبه خود از این برنامه و اصلاحات حمایت کرده و به سوی آن حرکت کنند. این سه عامل، مهم‌ترین عوامل موفقیت به شمار می‌آیند. عامل چهارمی ‌نیز وجود دارد که ارزشش نسبت به عوامل دیگر کمتر نیست و آن صرف درجه کافی از انرژی روی این برنامه و انجام اصلاحات است. برای تغییر و تحول، شما نیازمند مهارت هستید. اما مهارت‌های خاصی که نیازمندشان هستید، همواره پیش پایتان ظاهر نمی‌شود و باید آنها را بیابید.

یکی از نقاط قوت این برنامه در حال اجرا، اصرار ما بر نشان دادن این واقعیت است که این برنامه، برای خودنمایی سیاسی، اجرا نشده است. برای تصمیم‌گیرندگان سیاسی نیز حیاتی بود تا تعهد خود را نسبت به نظارت این برنامه نشان دهند و از کیفیت برنامه پیاده‌سازی اصلاحات اطمینان یابند. برای این منظور، کمیته‌ای نظارتی- با مشارکت رییس دفتر کاخ ریاست جمهوری الیزه و مدیر کابینه نخست‌وزیر- تشکیل دادیم که شامل تمام وزیران مسوول در انجام برنامه اصلاحات است. این کمیته، هر سه ماه یک‌بار جلسه‌ای را برگزار می‌کند تا از گزارش‌های پیشرفت مرتبط با هر یک از برنامه‌های اصلاحی و تصمیم‌های گرفته شده در هر یک از سطوح، آگاه شود. این کار، تضمین‌کننده و نشان‌دهنده این واقعیت است که اصلاحات یکی از اولویت‌های سیاسی کشور محسوب می‌شود. همچنین، روشی در بسیج کردن دولت در تمام سطوح برای رسیدگی به موضوعاتی است که مطمئنا ایجاد شده و مطرح می‌شود.

مک کینزی: اجازه دهید به موضوعی شخصی اشاره کنم؛ پروفایل شما تاحدی نسبت به چشم‌انداز مرتبط با بخش عمومی‌جامعه فرانسه، غریب و غیر معمول است؛ دوره کار حرفه‌ای شما به دو بخش تقسیم می‌شود: کارمند ارشد بخش شهری و مشاوره مدیریتی. این تجربه‌ها چقدر به شما کمک کرد تا نقش فعلی خود را به بهترین صورت ایفا کنید؟

فرانسوا- دانیل میگان: کاملا صادقانه بگویم؛ این تجربه‌ها قدرت و مزیتی برای من محسوب می‌شوند. هنگامی‌که می‌خواهید بر سرعت یک تغییر یا تحول بیفزایید، ضروری است که بدانید در کجا ایستاده‌اید. من با کمک به گروه‌های صنعتی مادر در شرکت‌های زیرمجموعه خود و همچنین، کسب تجربه در بخش مدیریت شهری آزادی خاصی در انتخاب کردن به دست آورده‌ام؛ این آزادی عمل به خصوص وقتی اهمیت دارد که بخواهید جهت مسیرحرکت خود را تعیین کنید.

منبع: مکنزی