فرهنگ کسب و کار در مکزیک - ۱۰ مرداد ۹۰

کوشان غلامی

بخش ششم

مهم ترین نکات پیرامون فرهنگ کسب و کار در مکزیک

۱. در مکزیک، روابط فردی در بطن غالب مبادلات تجاری اهمیت دارند. حتما زمانی را صرف برقراری روابط ثمربخش، مستحکم و بلندمدت نمایید. ۲. هرچند نمی‌توان از قدرت نفوذ شرکت‌های چند ملیتی خارجی چشم‌پوشی کرد؛ بیشتر شرکت‌های بومی‌ مکزیک، ساختاری سلسله مراتبی دارند.

۳. از نظر مکزیکی‌ها مردمانی که از ایالات متحده راهی مکزیک می‌شوند، بیش از آنکه «آمریکایی» باشند، متعلق به «آمریکای شمالی» محسوب می‌شوند، مکزیکی‌ها خودشان را نیز تا حدی «آمریکایی» می‌دانند!

۴. تصمیمات کلیدی، عمدتا توسط عده محدودی از افراد عالی‌رتبه در سلسله مراتب سازمانی اتخاذ می‌شوند: حتما از پیش اطمینان حاصل کنید که با افراد ذی‌صلاح سازمان در ارتباط هستید.

۵. توجه کافی به امر اعزام نمایندگان از سطوح مناسب سازمانی مبذول دارید. از اعزام افراد دون پایه و کم تجربه برای مذاکره با مدیران عالیرتبه و پا به سن گذاشته مکزیکی اجتناب کنید: چنین اقدامی‌توهین به آن اشخاص قلمداد می‌شود.

۶. مدیران غالبا سبک مدیریتی آمرانه دارند و از ایشان انتظار می‌رود دستورالعمل‌های صریح و خالی از ابهام به زیردستان ابلاغ کنند. مدیران باید ضمن حفظ جایگاه نظارت و اقتدار در مدیریت، روحیه‌ای گرم و انسانی داشته باشند.

۷. به مانند بسیاری از فرهنگ‌های سلسله مراتبی، رابطه رییس - مرئوسی در مکزیک نیز دوسویه است: رییس در ازای وظیفه‌شناسی زیردستان، توجه ویژه‌ای را به رفاه ایشان معطوف می‌دارد.

۸. در طی جلسات، از انتقاد علنی از افراد پرهیز کنید؛ چرا که این امر حمل بر اهانت شده، می‌تواند تاثیر بسیار مخرب و مانایی بر روابط شما در مکزیک داشته باشد.

۹. شگفت‌زده نشوید اگر معیار‌های وقت شناسی در مکزیک، با سطح انتظار شما همخوانی نداشته باشد: زمان در این کشور مقوله‌ای انعطاف پذیر است و زمان‌های از پیش اعلام شده برای آغاز و پایان جلسات، صرفا تخمینی هستند.

۱۰. دستور جلسه‌ها، جزء لاینفک جلسات نیستند؛ و چنانچه دستور جلسه‌ای نیز تنظیم شود، متابعت دقیقی از آن صورت نمی‌گیرد. بلکه جلسات معمولا فرصتی برای جریان آزاد نظرات و اطلاعات هستند.

۱۱. ابراز آشکارِ احساسات، نه تنها رفتار ناپسندی تلقی نمی‌شود، بلکه نشانگر تعهد به موضوع بحث است. در صورت مشاهده واکنش‌های احساسی از سوی یک مکزیکی، گمان نکنید که او حس حرفه‌ای گری خود را باخته است: احتمالا وی به دنبال نشان دادن علاقه و توجه خویش به موضوع است.

۱۲. از شکل گرفتن جلسات کوچک دو یا چند نفره در کوران جلسات بزرگ رسمی، تعجب نکنید.

۱۳. سطح عمومی ‌مکالمه به زبان انگلیسی مطلوب است و بسیاری افراد انگلیسی سلیس صحبت می‌کنند. با این وجود این مساله جامعیت ندارد و گهگاه چنانچه اسپانیولی نمی‌دانید، استفاده از مترجم ضروری است.

۱۴. در محافل تجاری، حتی در بین همکاران بسیار نزدیک، معمولا برای مخاطب قرار دادن افراد، از نام خانوادگی استفاده می‌شود.

۱۵. عناوین رسمی‌از قبیل Ingeniero (مهندس) نیز در محیط‌های کاری برای نامیدن اشخاص، رایج هستند.

۱۶. فاصله افراد در هنگام ایستادن، نسبت به بسیاری از فرهنگ‌ها کمتر است. سعی نکنید طبق معیارهای فرهنگ خود رفتار کنید؛ چرا که این عمل، مغایر صمیمیت و دوستی تلقی می‌شود.

۱۷. هرچند نقش زنان در رده‌های ارشد مدیریتی، نسبت به بسیاری از کشور‌ها کمرنگ تر است؛ زنان عازم مکزیک معمولا با دشواری‌های چندانی مواجه نمی‌شوند؛ و رفتار میزبانان با ایشان، توأم با احترام و رعایت آداب معاشرت حرفه ای خواهد بود.

۱۸. شیک پوشی، چه در محیط کار و چه در موقعیت‌های اجتماعی، از اهمیت خاصی برخوردار است.

۱۹. ناهار معمولا قدری دیر (حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر) سرو می‌شود و صرف آن ممکن است یک یا دو ساعت به طول بیانجامد.

۲۰. وعده‌های صرف دسته جمعی صبحانه، در مکزیک متداول بوده و می‌بایست به عنوان بخش مهمی ‌از فرآیند برقراری روابط، مورد توجه قرار گیرند.