آگوآ سگورا:  دسترسی  به آب آشامیدنی سالم  در آمریکای لاتین

آمریکای لاتین نزدیک به ۳۳ درصد منابع آب تجدیدپذیر جهان را در اختیار دارد اما این صرفا به این معنا نیست که کل جمعیت به آب سالم دسترسی دارند.

چند دهه است که بحران آب ونزوئلا بسیاری از جوامع در این کشور را درگیر کرده. خوزه وقتی کودک بود تا دوران بزرگسالی،  به او می‌‌‌گفتند که این شرایط عادی است. اما او وضعیت موجود را نمی‌‌‌پذیرفت. به همین علت،  تصمیم گرفت چاره‌‌‌ای بیندیشد.

او می‌‌‌گوید:  «وقتی متوجه می‌‌‌شوید که این شرایط،  ایده‌‌‌آل،  درست و مناسب نیست،  انگیزه پیدا می‌‌‌کنید که نه‌تنها کیفیت زندگی خود بلکه کیفیت زندگی دیگران را نیز بهبود دهید.»

او سال ۲۰۲۰ همراه با چهار نفر از دوستانش استارت‌آپ «آگوآ سگورا» را تاسیس کرد. هدف این پروژه،  تامین آب آشامیدنی سالم برای جوامع آسیب‌‌‌دیده در سراسر ونزوئلاست.

خوزه می‌‌‌گوید:  «ایده ما،  مقابله با مشکلات فعلی مصرف آب آشامیدنی و ارائه راه‌حل به جوامع است.»

خوزه که مهندس عمران است سیستمی ساختاریافته برای کمک به رفع بحران آب در ونزوئلا طراحی کرده. این پروژه علاوه بر احداث واحدهای تصفیه آب در جوامع آسیب‌‌‌پذیر،  روی تحقیق و توسعه و آموزش نیز تمرکز دارد.

خوزه توضیح می‌‌‌دهد:  «کار ما این است که به افراد این جوامع،  ابزارهایی ارائه دهیم تا در مورد استفاده از آب آشامیدنی،  اطلاعات کسب کنند.» این تیم معتقد است که تشخیص مشکل و آگاهی‌‌‌رسانی،  باعث ایجاد تغییرات ساختاری بلندمدت می‌‌‌شود که در درازمدت بیشتر به نفع این جوامع است.

این استارت‌آپ با جوامع مختلفی در سراسر ونزوئلا کار می‌‌‌کند و به بیش از صد هزار نفر در منطقه آمریکای جنوبی،  از کلمبیا و شیلی گرفته تا آرژانتین و برزیل،  کمک می‌‌‌کند به آب سالم دسترسی داشته باشند.

به باور این تیم،  راه‌حل‌‌‌ها باید هدفمند باشند چون هر جامعه،  مشکلات خاص خودش را در دسترسی به آب سالم دارد. بسیاری از مردم در ونزوئلا،  از آب غیربهداشتی استفاده می‌‌‌کنند چون چاره دیگری ندارند.

سارا فیگوئرا،  مادر چهار فرزند است و در پایتخت ونزوئلا زندگی می‌‌‌کند. او که سال‌‌‌ها،  هر روز با این مشکل مواجه بوده می‌‌‌گوید:  «گاهی پیش می‌‌‌آمد که یک هفته آب نداشتیم. اگر هم بود،  آلوده بود،  واقعا آلوده،  یک جورهایی گل‌آلود بود.»

طبق گزارش‌‌‌ها در سال ۲۰۲۰،  تنها ۱۸ درصد ونزوئلایی‌‌‌ها به آب آشامیدنی سالم دسترسی داشته‌‌‌اند. آب آلوده،  زندگی را برای سارا،  خانواده‌‌‌اش و میلیون‌‌‌ها نفر سخت کرده بود.

استفاده از آب ناسالم می‌تواند به بیماری منجر شود که نه‌تنها به سلامت افراد آسیب می‌‌‌زند بلکه فعالیت‌‌‌های اجتماعی-اقتصادی روزمره آنها را نیز مختل می‌‌‌کند. بچه‌‌‌ها نمی‌توانند به مدرسه بروند چون لباس تمیز ندارند. افراد مناطق آسیب‌‌‌دیده ممکن است شب گرسنه بخوابند چون آب سالم برای آشپزی ندارند.

حالا بسیاری از این جوامع،  به لطف کمک‌‌‌رسانی آگوآ سگورا از این بحران عبور کرده‌‌‌اند. از زمان اجرای این پروژه،  بسیاری از جوامع اعلام کرده‌‌‌اند که کیفیت زندگی‌شان بالا رفته و مشکلاتی که سال‌‌‌ها گریبانگیرشان بود،  کاملا از بین رفته‌‌‌اند. عفونت‌‌‌های مرتبط با آب در کودکان به طرز چشمگیری کاهش یافته. حالا مردم مجبور نیستند کلی زمان و پول و انرژی را صرف پیدا کردن منبع آب سالم برای مصارف روزانه‌‌‌شان کنند.

خوزه می‌‌‌گوید:  «اکنون این افراد از مزایای آب سالم برخوردارند و می‌توانند در کمتر از۵دقیقه فاصله از خانه‌‌‌شان،  آب آشامیدنی سالم و تضمینی دریافت کنند.»

این شرکت علاوه بر تامین آب،  به مردم آموزش نیز می‌‌‌دهد؛ از جمله در زمینه مصرف بهینه آب. آنها همچنین به جوامع کمک می‌‌‌کنند منابع آب طبیعی خود را حفظ کنند.

پروژه‌‌‌هایی با هدف کاهش مصرف آب،  شارژ سفره‌‌‌های زیرزمینی،  احیای اکوسیستم‌های آبی و حفظ و احیای خاک توسط این مجموعه در دست اجرا هستند. فعالیت این استارت‌آپ کاملا جامعه‌‌‌محور است. افرادی که مسوول تامین آب در هر منطقه هستند از همان منطقه انتخاب می‌‌‌شوند تا از دانش فنی و ارتباطات خود به بهترین نحو استفاده کنند.

 آگوآ سگورا برای بهینه‌‌‌سازی طراحی پروژه‌‌‌ها،  پیش‌بینی‌‌‌ها و نظارت بر تاثیر آب از روش‌‌‌های مبتنی بر علم استفاده می‌‌‌کند. آنها ابتدا درباره جامعه یا منطقه مربوطه اطلاعات کافی کسب می‌‌‌کنند تا برای هر جامعه،  راه‌حلی متناسب با چالش‌‌‌هایش طراحی کنند. آنها برای طراحی پروژه از فناوری جمع‌‌‌آوری داده‌‌‌ها و ابزارهای نرم‌‌‌افزاری پیشرفته استفاده می‌‌‌کنند.

سپس بر پروژه نظارت می‌‌‌کنند تا تاثیرگذاری آن را ارزیابی کنند و در صورت لزوم،  تغییرات لازم را اعمال کنند. آگوآ سگورا با شرکت‌ها نیز همکاری دارد و به آنها در زمینه سرمایه‌‌‌گذاری در راه‌حل‌‌‌های موثر،  راهنمایی می‌‌‌دهد.

 به لطف همکاری با بیش از ۱۰۰ سازمان خصوصی و اجتماعی و نهادهای دولتی،  این استارت‌آپ ونزوئلایی توانسته زندگی مردم را دگرگون کند.

شعار آنها این است:  «آب یک حق است،  یک منبع است و یک فرصت است.» آنها مصمم هستند فعالیت‌‌‌های خود را در سال‌‌‌های آینده به سایر نقاط جهان نیز گسترش دهند.

منابع:  Euro News, Agua Segura