فرهنگ کسب و کار در مکزیک - ۸ مرداد ۹۰

کوشان غلامی

بخش پنجم

سبک‌های ارتباطی مکزیکی‌ها

هر چند میزان تکلم به زبان انگلیسی در مکزیک، سیری کاملا صعودی داشته است، اشتباه می‌کنید اگر تصور دارید همه طرفین و شرکای تجاری مکزیکی به زبان انگلیسی مسلط هستند. سطوح زبان انگلیسی بسیار متنوع است؛ و بهتر است از پیش اطمینان حاصل کنید که مراودات بدون نیاز به مترجم به خوبی پیش خواهند رفت. نا گفته پیداست که اگر به زبان اسپانیولی مسلط باشید، به میزان قابل ملاحظه‌ای پیش خواهید افتاد.

بین کارکنان، مخاطب قرار دادن یکدیگر با نام خانوادگی افراد متداول است؛ و تنها هنگامی‌که رابطه کاملا شکل گرفته باشد، از نام کوچک افراد برای نامیدن آنان استفاده می‌شود. اگر در تشخیص بهترین گزینه برای نامیدن افراد تردید دارید، بهتر است محتاط باشید و ابتدا از نام خانوادگی استفاده کنید. همچنین استفاده از القابی چون Liciendo/a (متخصصان یک شاخه، مانند حقوقدان) و Ingeniero/a (مهندس) عبارات محترمانه متداولی برای نامیدن اشخاص هستند.

احساسات، در فضای کسب و کار، به هیچ وجه خاموش نمی‌شوند؛ و شیوه بحث و بیان ممکن است از دیدگاه افرادی با فرهنگ متفاوت (فرهنگی که در آن هرگونه ابراز احساسات در خلال مبادلات و جلسات کاری ناپسند است) پرمناقشه یا حتی شبیه مشاجره به نظر برسد. بروز دادن احساسات امری پسندیده به شمار رفته، نماد تعلق خاطر، علاقه و تاکید بر موضوع بحث است.

زبان بدن مردم مکزیک، در ادامه پیوستار زبان بدن آمریکای شمالی تا اروپای شمالی قرار دارد. افراد، نسبتا (و در مقایسه با بسیاری فرهنگ‌های دیگر) نزدیک‌تر به یکدیگر می‌ایستند و تماس‌های چشمی ‌بسیار قوی‌تری دارند. نگذارید این هنجار‌ها موجب خسران شما شوند، چرا که ضعف در برقراری تماس چشمی‌با افراد و یا فاصله گرفتن از آنان، حمل بر گوشه‌گیری، بی علاقگی و یا بی‌اعتماد بودن شما می‌شود. در این زمینه بکوشید به مانند خود آنها رفتار کنید.

سبک‌های پوششی در مکزیک

مکزیکی‌ها به جایگاه اجتماعی افراد، بسیار بها می‌دهند؛ و یک فرد موفق باید ظاهر یک فرد موفق را نیز داشته باشد. بنا بر این، لباس از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار و برای پیشبرد سریع‌تر امور، چه در مسائل کاری و چه در موقعیت‌های اجتماعی، بسیار حیاتی است.

معمولا سبک پوششی ساکنان مکزیکوسیتی، نسبت به سایر مکزیکی‌ها رسمی‌تر است. پایتخت‌نشینان در محیط‌های کاری غالبا کت و شلوار بر تن می‌کنند؛ در حالی که نمایندگان تجاری در سایر نواحی، به پوشیدن تی‌شرت و شلوار اسپرت اکتفا می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر، پیرامون هر شرکت یا سازمان خاص، از پیش به صورت موردی تحقیق کنید.

گذران مفید اوقات فراغت از تجارت در مکزیک

به مانند بسیاری فرهنگ‌های رابطه‌محور، اوقات فراغت و سرخوشی در مکزیک از اهمیت حیاتی برخوردار است. بسیاری از جلسات کاری، در وعده‌های صرف ناهار به صورت دسته‌جمعی، (و البته گاه صبحانه) ادغام می‌گردند. وعده‌های صرف صبحانه و ناهار، غالبا طولانی بوده، گاه بیش از دو ساعت به درازا می‌کشند.

هیچ قاعده خاص و مشخصی پیرامون طرح یا عدم طرح مسائل کاری در هنگام صرف غذا وجود ندارد: گاه مسائل کاری هنگام صرف غذا مطرح می‌گردند و گاه مطرح نمی‌گردند. سعی کنید در طرح هیچ موضوعی پیشقدم نباشید، مگر آنکه ضرورتی در کار باشد. از این مواقع به عنوان فرصتی برای برقراری و تحکیم روابط بهره‌برداری کنید: از آنان در مورد خانواده و تیم فوتبال محبوبشان بپرسید.

وعده‌های صرف غذا (حتی وعده‌های صبحانه) معمولا پر مایه هستند و حجم غذایی که در هر وعده سرو می‌شود غالبا بالا است. نوشیدنی‌های سرد محلی هم در هنگام صرف ناهار و هم در وعده‌های شام سرو می‌شود؛ اما نوشیدن آنها در هنگام صرف شام متداول‌تر است. در این مورد از میزبانتان تبعیت کنید.

مرسوم است که شخص دعوت‌کننده، صورتحساب را بپردازد؛ هر چند گاه این قاعده تحت‌شعاع موقعیت اشخاص به عنوان فروشنده/خریدار قرار می‌گیرد. بدین ترتیب که چنانچه شما خریدار هستید، بهتر است صورتحساب را شما بپردازید؛ ولو این که مدعو باشید. هرگز صورتحساب را تسهیم به نسبت ( دانگی ) نکنید، چراکه این عمل یک رفتار ناشیانه و سطح پایین قلمداد خواهد شد. حق سرویس معمولا در صورتحساب مرقوم نمی‌شود. بهتر است دست کم معادل۱۰ درصد از کل صورتحساب انعامی ‌بدهید و ترجیحا آن را نقدا و مستقیما به شخص پیشخدمت بپردازید.