اینوو تک؛ حاصلخیزسازی  خاک  با کمپوست

در دل این بحران اما هستند کسانی که برای مقابله با آسیب‌‌‌های تغییرات آب و هوایی تلاش می‌‌‌کنند. یکی از آنها «بیاونو ازین» است؛ بنیان‌گذار استارت‌آپی به نام «اینوو تک» که کشاورزی پایدار و مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی را ترویج می‌‌‌کند. کار آنها تامین کودهای ارگانیک، آفت‌‌‌کش‌‌‌های طبیعی و ارائه توصیه‌های لازم به کشاورزان بنین است تا بتوانند روش‌‌‌های ارگانیک را جایگزین غیرارگانیک کنند، کیفیت خاک کشاورزی را بهبود دهند و آب را از طریق کمپوست‌‌‌ها حفظ کنند.

بیاونو می‌‌‌گوید: «در کشور ما، تغییرات اقلیمی خسارات قابل‌توجهی به بخش کشاورزی وارد کرده است. اتفاقات غیرمعمول در فصول مختلف و ناباروری خاک می‌توانند فعالیت‌‌‌های کشاورزی و توسعه محصول را مختل کنند. این باعث می‌شود جوانان روستایی به امید زندگی بهتر به شهرها یا خارج از کشور مهاجرت کنند.  

این وضعیت، بیانگر ضرورت اعمال اقدامات تطبیقی برای بیش از ۶۰‌درصد جمعیت کشور است که در مناطق روستایی زندگی می‌‌‌کنند و زندگیشان به کشاورزی و منابعی چون آب و خاک وابسته است.»

او برای حل این مشکل، راه‌حل جالبی دارد: کمپوست کردن زباله‌‌‌های ارگانیک. آنها ضایعات ارگانیک استفاده‌نشده را از خانه‌‌‌ها و مزارع تحویل می‌‌‌گیرند و آن را تبدیل به کمپوست می‌‌‌کنند تا خاک کشاورزی در درازمدت حاصلخیزتر شود. استفاده از کمپوست در خاک دارای دو مزیت است: اولی، حفظ آب در خاک برای محصولات و دومی، کاهش استفاده نامناسب از کودهای شیمیایی که محیط‌زیست را آلوده و سلامت انسان را به مخاطره می‌‌‌اندازد.

بیاونو می‌‌‌گوید: «قیمت کودهای شیمیایی هر سال افزایش می‌‌‌یابد. و از آنجا که کیفیت خاک پایین است، کشاورزها مجبورند از مقدار زیادی کود استفاده کنند. در پایان سال، محصولی که می‌‌‌فروشند،

 سودآور نیست. هر سال، همین روش‌‌‌ها دوباره و دوباره تکرار می‌‌‌شوند و کیفیت خاک نیز بدتر می‌شود و همین، کشاورزان را در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب‌‌‌پذیر می‌‌‌کند.»

کشاورزان می‌توانند از کمپوست برای بازیابی تدریجی حاصلخیزی خاک استفاده کنند. کمپوست، ظرفیت نگهداری آب و فیلتراسیون خاک را افزایش می‌‌‌دهد. به این ترتیب، خاک در مقابل خشکسالی، امواج گرما و باران‌‌‌های شدید مقاوم می‌شود.

کمپوست با افزایش سلامت و باروری خاک، به تولید محصول باکیفیت‌‌‌تر، امنیت غذایی بیشتر و برگشت‌پذیری بیشتر در برابر رویدادهای آب و هوایی شدید منجر می‌شود. تاثیرات راه‌حل این شرکت همین حالا مشهود است. بیاونو می‌‌‌گوید: «تغییرات آب و هوایی به همه ما مربوط است. هر کس برای مقابله با آن باید نقش خود را ایفا کند.  از زمان راه‌‌‌اندازی شرکت ما، از هر پنج کشاورز یک نفر از کمپوست استفاده می‌‌‌کند. هنوز کارهای زیادی مانده  است که باید انجام شود. اما همین تغییر تدریجی، نشان‌‌‌دهنده آگاهی جوامع درباره آب و هواست. به مرور زمان، همزمان با آگاهی و اطلاع‌‌‌رسانی بیشتر و بازدیدهای میدانی، می‌توانیم نرخ مشارکت را افزایش دهیم. در گذشته، کشاورزها فقط از کود شیمیایی استفاده می‌‌‌کردند که اتفاقا به مرور باعث ناباروری خاک می‌‌‌شد. کمپوست اما، یک کود طبیعی است که تاثیرات ماندگارتری دارد و کشاورزی را مقاوم‌‌‌تر می‌کند.»

درست مثل هر کارآفرین دیگری، بیاونو نیز با چالش‌‌‌های متعددی روبه‌‌‌رو بوده که یکی از آنها، مقاومت کشاورزها در برابر راه‌حل جدید است. تعداد کسانی که از کمپوست استفاده می‌‌‌کنند کم است و دلیلش این است که کمپوست، اثر فوری بر خاک و محصول ندارد. دسترسی به زمین برای گسترش بازار باغداری نیز محدود است.

 با اینکه کشاورزی، یکی از مهم‌ترین بخش‌‌‌هایی است که توسط گرمایش زمین در معرض تهدید قرار دارد، بیاونو می‌‌‌گوید: «ما برای گسترش فعالیت‌‌‌هایمان، امکانات کافی از جمله منابع مالی، انسانی و مواد لازم را نداریم. جامعه نیز فاقد دانش کافی درباره مشکلات آب و هوایی است.» با این حال، اینوو تک توانسته این روال را تا حدی تغییر دهد.

این استارت‌آپ یکی از ۱۵ برنده مسابقه YouthAdapt است که از استارت‌آپ‌‌‌ها دعوت می‌‌‌کند راه‌حل‌های نوآورانه و ایده‌‌‌های خود را مطرح کنند و در پایان، برنده‌‌‌ها هم کمک مالی و هم آموزش‌‌‌های لازم را دریافت می‌‌‌کنند.

بیاونو می‌‌‌گوید: «برنامه YouthAdapt کمک کرد برخی از موانع را از سر راه برداریم. برنامه‌‌‌های منتورینگ آنها ابزارها و دانش لازم را در اختیار ما می‌‌‌گذارند تا بتوانیم با ارزش‌‌‌آفرینی و ایجاد ثروت از طریق راه‌حل‌‌‌های آب و هوایی، کسب و کارمان را گسترش دهیم. آن درصدی از کمک هزینه که فعلا دریافت کرده‌‌‌ایم، صرف خرید تجهیزات کمپوست‌‌‌سازی و گسترش زمینه‌‌‌های استفاده از کمپوست شده است.» بیاونو امیدوار است که در آینده بتوانند کسب‌وکارشان را به سایر جوامع و مناطق، گسترش و ظرفیت تولید شرکت را افزایش دهند.

منبع: gca.org