دستمزد عاطفی به ارتقای یک محیط کاری مثبت کمک می‌کند و مشارکت کارکنان را افزایش می‌دهد. سرمایه‌گذاری روی دستمزد عاطفی می‌تواند به افزایش نرخ حفظ کارکنان، بهره‌‌‌وری بالاتر و فرهنگ شرکتی پویا و سرزنده منجر شود.  وقتی کارکنان احساس کنند مورد ارزش، احترام و حمایت هستند، انگیزه بیشتری برای انجام بهترین عملکرد خود خواهند داشت که می‌تواند به افزایش دستاوردهای کسب ‌‌‌و کار منجر شود.  همچنین دستمزد عاطفی به احساس تعلق و وفاداری کارکنان کمک می‌کند که برای موفقیت بلندمدت سازمان ضروری است.

 مثال‌‌‌هایی از دستمزد عاطفی

  ساعات کاری انعطاف‌‌‌پذیر: فراهم کردن امکان انعطاف‌‌‌پذیری برای کارکنان به منظور مدیریت برنامه‌‌‌های کاری، می‌تواند به آنها کمک کند بین زندگی شخصی و تعهدات کاری تعادل برقرار کنند.

همچنین می‌تواند بهره‌‌‌وری را افزایش دهد، چراکه کارکنان می‌توانند در پربازده‌‌‌ترین ساعات خود کار کنند.

  فرصت‌‌‌های کار از راه دور: اجازه کار کردن در خانه یا دورکاری از هر جایی، انعطاف‌‌‌پذیری و استقلال بیشتری را نسبت به محیط کار برای کارکنان فراهم می‌کند.

  شناخت و پاداش: ارج نهادن و قدردانی از تلاش‌‌‌های کارکنان از طریق برنامه‌‌‌های شناسایی، جوایز، یا یک ابراز قدردانی ساده می‌تواند روحیه و انگیزه آنها را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

  فرصت‌‌‌های توسعه حرفه‌‌‌ای: ارائه فرصت‌‌‌هایی برای توسعه مهارت، برنامه‌های آموزشی، مربیگری و پیشرفت شغلی نشان‌دهنده تعهد به رشد و موفقیت کارکنان است.

  برنامه‌‌‌های رفاه: فراهم کردن امکان دسترسی به طرح‌‌‌های رفاه و سلامت مانند کلاس‌‌‌های تناسب اندام، خدمات مشاوره، و غربالگری سلامت، رفاه جسمی و روانی را ارتقا می‌دهد.

  محیط کار فراگیر: ترویج یک محل کار متنوع و فراگیر که در آن همه کارکنان احساس کنند مورد پذیرش و دارای ارزش هستند، باعث ایجاد حس تعلق خواهد شد. و در نتیجه خلاقیت، نوآوری و حس عضوی از یک جامعه بودن را در میان اعضای تیم تقویت خواهد کرد.

مزایای دستمزد عاطفی

دستمزد عاطفی مزایای متعددی دارد که می‌تواند بر کارکنان و سازمان‌ها تاثیر عمیقی بگذارد.

 این مزایا عبارتند از:

۱- وفاداری راسخ‌‌‌تر به شرکت: کارکنانی که احساس رضایت و قدردانی داشته باشند، ارتباط عمیق‌‌‌تری با سازمان خود خواهند داشت که در نتیجه وفاداری آنها بیشتر و نرخ ترک شغل آنها کمتر می‌شود. این وفاداری، برند کارفرما را تقویت می‌کند، زیرا کارکنان چه در داخل و چه در خارج شرکت، از آن حمایت می‌کنند.

۲- کاهش استرس و بهبود سلامت روان: سیاست‌‌‌هایی که تعادل بین کار و زندگی (برنامه‌‌‌های منعطف، گزینه‌‌‌های دورکاری) و یک محیط کار حمایتی را ارتقا می‌دهند، می‌توانند به کاهش استرس محل کار و جلوگیری از فرسودگی شغلی کمک کنند. این کار باعث می‌شود کارکنان سالم‌‌‌تری داشته باشید و هزینه‌‌‌های خدمات درمانی و غیبت در محل کار، کاهش می‌‌‌یابد.

۳- افزایش رضایت شغلی: کارکنانی که احساس قدردانی و حمایت می‌کنند، بیشتر از شغل خود لذت می‌‌‌برند. پاداش‌‌‌های عاطفی مانند قدردانی، احساس تعلق و رشد شخصی به سطوح بالاتر رضایت کمک می‌کنند.

۴- جذب استعداد: سازمان‌ها با نشان دادن تعهد خود به دستمزد عاطفی، می‌توانند برای متخصصان ماهری که نه‌تنها به دنبال پاداش‌‌‌های مالی هستند، بلکه فرهنگ کاری مثبت، فرصت‌‌‌های پیشرفت و تعادل بین کار و زندگی را می‌‌‌خواهند، جذابیت داشته باشند.

 بهترین شیوه‌‌‌ها برای توسعه دستمزد عاطفی در محل کار

به کار بردن دستمزد عاطفی در محل کار شامل ارائه مزایای غیرمالی است که به شادی و رضایت کارکنان در محل کار کمک می‌کند. برخی از بهترین شیوه‌‌‌ها که متخصصان منابع انسانی می‌توانند برای این موضوع به کار گیرند عبارتند از:

۱- تعادل کار و زندگی را اولویت قرار دهید

  هر جا امکان دارد، ساعات کاری انعطاف‌‌‌پذیر و گزینه‌‌‌های دورکاری را اجرا کنید.

  کارکنان را تشویق کنید از تمام تعطیلات خود استفاده کنند و برای جلوگیری از فرسودگی شغلی آنها، به مرزها  احترام بگذارید.

۲- فرصت‌‌‌های رشد فراهم کنید

  برنامه‌‌‌های توسعه حرفه‌‌‌ای، از جمله کارگاه‌‌‌ها، سمینارها و دسترسی به دوره‌‌‌های آموزشی ارائه دهید.

  از پیشرفت شغلی در شرکت، از طریق برنامه‌‌‌های راهبری و مسیرهای شفاف برای ارتقا حمایت کنید.

  برای گسترش مجموعه مهارت‌‌‌ها و کاهش یکنواختی کار، آموزش بین بخش‌‌‌های مختلف را مورد تشویق قرار دهید.

۳-کارکنان را بشناسید و به آنها پاداش دهید

  برنامه‌‌‌های شناسایی و قدردانی از کارکنان که دستاوردهای کوچک و بزرگ را جشن می‌‌‌گیرند ایجاد کنید.

  از جوایز متناسب با توانایی افراد استفاده کنید تا قدردانی از سهم منحصر به فرد هر فرد را نشان دهید.

  پاداش‌‌‌های غیرپولی مانند قدردانی عمومی، مرخصی اضافی یا فرصت‌‌‌هایی برای توسعه فردی را در نظر بگیرید.

۴- سیاست‌‌‌های حمایتی اعمال کنید

  برنامه‌‌‌های رفاه فراگیر را اجرایی کنید که از سلامت جسمی و روانی کارکنان حمایت می‌کنند.

  منابعی مانند خدمات مشاوره، کارگاه‌‌‌های آموزشی مدیریت استرس و اپلیکیشن‌‌‌های سلامتی را در اختیار بگذارید.

  اطمینان پیدا کنید که سیاست‌‌‌های محل کار شما شفاف و منصفانه است و احساس امنیت و اعتماد را ارتقا می‌دهد.

۵- یک جامعه حمایتی ایجاد کنید

  برای رابطه‌‌‌سازی، گردش‌‌‌های تیمی بیرون از سازمان و رویدادهای اجتماعی منظم را سازماندهی کنید.

  گروه‌‌‌های مشابه هم درون شرکت ایجاد کنید تا کارکنان همفکر به هم متصل شوند.

  یک سیستم دوستانه برای استخدام‌‌‌های جدید درست کنید تا به آنها کمک کند با فرهنگ شرکت

 ادغام شوند. یک شرکت با تمرکز بر این جنبه‌‌‌ها، می‌تواند محیط کاری رضایت‌‌‌بخش‌‌‌تر و جذاب‌‌‌تری ایجاد کند که هم از طریق پاداش مالی و هم از طریق دستمزد عاطفی برای کارکنانش ارزش قائل شود.

 برنامه‌‌‌های قدردانی و پاداش را به طور منظم بررسی کنید و مورد ارزیابی قرار دهید تا مطمئن شوید که در برآوردن نیازها و اولویت‌‌‌های در حال تحول کارکنان مرتبط و موثر هستند. برنامه‌‌‌ها را بر این اساس تنظیم کنید تا تاثیر و اثربخشی آنها را به حداکثر برسانید.

منبع: Aihr.com