جمهوری خلق چین

کوشان غلامی

بخش اول

جمهوری خلق چین، معروف به چین، پرجمعیت‌ترین کشور دنیا با بیش از ۳/۱ میلیارد نفر سکنه است. این کشور که در شرق قاره آسیا واقع شده توسط حزب کمونیست چین در قالب نظام تک ‌حزبی اداره می‌شود. این حزب بر ۲۲ استان، ۵ منطقه خودمختار،۴ شهر با مدیریت مستقیم (پکن، تیانجین، شانگهای وچونگ کینگ) و ۲ منطقه اداری ویژه بسیار خودمختار هنگ کنگ و ماکائو حکومت می‌کند. پایتخت این کشور پکن است. آمارکلی کشورچین

مساحت:۹,۶۴۰,۸۲۱ کیلومترمربع (رتبه ۴ در میان کشورهای جهان)

جمعیت: یک میلیارد و ۳۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزارنفر (رتبه اول درمیان کشورهای جهان)

تراکم جمعیت: ۱۴۰ نفر در کیلومترمربع (رتبه ۵۳ در میان کشورهای جهان)

امیدبه زندگی: مردان ۷۱سال-زنان ۷۵ سال

درصد افراد باسواد: ۹۱ درصد

میزان طلاق در ۱۰۰۰نفر: ۸/۰ نفر

آماراقتصادی

واحدپول: یوان

تولید ناخالص ملی: ۵۸۷۸ میلیارد دلار-سرانه ۴۳۸۲ دلار

اشتغال: کشاورزی ۴۸ درصد-صنعت ۲۱ درصد - خدمات۲۸ درصد - بیکار ۴ درصد

صادرات عمده: تجهیزات اداری- انواع کفش و لباس- دستگاه های ارتباطی- ماشین آلات الکتریکی- اسباب بازی

مقاصد صادرات: آمریکا ۲۱ درصد-هنگ‌کنگ ۱۷ درصد - ژاپن۱۲ درصد-کره‌جنوبی ۵ درصد - آلمان ۴ درصد

واردات عمده: ماشین‌آلات الکتریکی - حامل‌های انرژی -محصولات مهندسی- دستگاه های علمی و فنی - تجهیزات اداری- مواد شیمیایی - آهن و استیل

منابع واردات: ژاپن ۱۷ درصد - تایوان ۱۲ درصد - کره جنوبی۱۱ درصد-آمریکا ۸ درصد-آلمان ۶ درصد چین تاریخ کهنی دارد. گاهی به گونه یکپارچه و گاهی به مانند چند کشور جدا از هم بوده‌است. همواره همسایگان به این سرزمین می‌تاخته و از آن دسته مغولان بودند که در روزگار چنگیزخان بر چین چنگ انداختند. در اوایل‌ سال‌ ۱۹۱۱ نیروهای‌ انقلابی‌ به رهبری سون‌ یات‌سن‌ بر امپراطوری منچو پیروز شدند.

رژیم چین پس از انقلاب مردمی از پادشاهی به جمهوری بازساخته شد. جمهورى چین در سال‌ ۱۹۱۲ تاسیس‌ شد. سون‌ یات‌ سن‌ اولین رییس جمهور چین در سال‌ ۱۹۱۲ بود.

حزب کمونیست چین در سال ۱۹۲۱ میلادی تاسیس شد و مبارزات سخت مردم چین را رهبری می‌کرد. در جنگ جهانی ژاپنی ها بر این سرزمین تاختند و با پایان جنگ جهانی، جنگ داخلی میان هواداران ژنرال چیانگ کای شک و مائو تسه تونگ بالا گرفت که سرانجام به پیروزی هواداران حزب کمونیست چین انجامید و از آن پس در سال ۱۹۴۹ چین به صورت کمونیستی تا به امروز گردانده می‌شود.

از سال ۱۹۵۶، حزب کمونیست چین به دلیل فقدان تجربه کافی در جریان رهبری اقتصادی و نوسازی چین اشتباهاتی مرتکب شد.پس از پایان انقلاب فرهنگی چین در اکتبر سال ۱۹۷۶، چین به دوره نوین توسعه اقتصادی وارد شد. از آغاز سال ۱۹۷۹حزب کمونیست چین سیاست‌های اصلاحات و درهای باز را که تنگ شیائوپنگ مطرح کرد به اجرا گذارد.

پس از اجرای سیاست‌های اصلاحات و درهای باز به این طرف، توسعه اقتصاد ملی و اجتماعی چین به دستاورد‌های چشمگیری نائل آمده‌است. چهره کشور دستخوش تغییرات تکان دهنده شد.

این دوران از لحاظ وضعیت بهترین زمان پس از تاسیس جمهوری خلق و بهترین دوره برای مردم به لحاظ تامین منافع آنان به شمار می‌رود.

در حال حاضر چین دومین کشور در اقتصاد جهان است. چنانچه رشد کنونی اقتصادی چین همچنان ادامه یابد، چین از نظر اقتصادی، در حال رسیدن به آمریکا یعنی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است و پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور با همین روند آمریکا را پشت سر نهاده و مقام اول را کسب کند. بنابراین باید خود را برای مقابله با پیامدهای سیاسی و اقتصادی این موضوع آماده کند.

فرهنگ کسب وکار در چین

در این هفته که به بررسی مجزای کشور چین اختصاص داده شده است، اطلاعات جامعی پیرامون فرهنگ تجاری و فضای کسب‌وکار این کشور ارائه می‌شود که می‌تواند یاریگر شما در تعامل موثرتر با مشتریان وشرکای چینی باشد. هرچند هر کدام از زیر رده هابریک زمینه خاص در فرهنگ کسب‌وکار در چین تمرکز دارد، پیشنهاد می‌شود این بخش‌ها به ترتیب چاپ و مورد بررسی قرارگیرند.

ممکن است پس از مطالعه این بخش پیرامون فرهنگ کسب‌وکار چین، به مطالعه فرهنگ تجاری سایر کشورهایی که با آنها سروکار دارید، احساس نیاز کنید. در آینده نزدیک این کشورها نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.