فرهنگ کسب و کار در فرانسه - ۹ خرداد ۹۰

کوشان غلامی

بخش پنجم

سبک‌های ارتباطی فرانسوی‌هاـ

شیوه‌ای که به وسیله آن چیزی را می‌گویید، درفرانسه عمدتا به همان شکل که واقعا گفته می‌شود اهمیت دارد. آنها علاقه و احترام وافری به ظرافت در چگونگی کاربرد زبان و همچنین چگونگی نمایش ایده‌ها دارند و این مقوله را تا سرحد هنر ارتقا داده‌اند. نوعی غرور ملی، گوش سپردن به جملات فرانسوی که بد ادا شود (یا حتی بدتر از آن، بدنوشته شده باشد!) را مشکل می‌کند. بنابراین اگر فرانسه خوب بلد نیستید مخصوصا این روزها بهتر است از انگلیسی استفاده کنید.

گفت‌وگو در زبان فرانسه ممکن است بسیار تقابلی به نظر برسد. مخصوصا برای آن دسته که پیش‌زمینه‌ای غیرتقابلی دارا هستند. در فرانسه ترسیم تفاوت‌ها عمدتا یک هدف فکری است که به سوی جلو رفتن را کمک می‌کند. ساختن برمبنای شباهت‌ها آنقدر مثبت به نظر نمی‌آید.

در طول مذاکره، قطع کردن صحبت توسط گروه‌های دیگر شرکت‌کننده در گفت‌وگو ممکن است پیش بیاید. همین طور احساسات می‌تواند نقش بسیار مهمی ‌ایفا کند. این نمایش که گهگاه شمایل تئاتری دارد همچنان می‌تواند مساعدتی برای رسیدن به نتیجه نهایی باشد.

فرانسوی‌ها نظرات منطقی را که خوب بیان شده باشند، تحسین می‌کنند. همچنین هنگام گوش دادن ممکن است نظری داده شودکه «این منطقی نیست». این نشانه روشنی است که یعنی در ادامه به مشکل برمی‌خورند، همچنین نظری ممکن است با صحت بیشتری این گونه مورد برداشت قرارگیرد که: «من آن منطق را در صحبت شما نمی‌بینم، بنابراین نمی‌توانم بهایی بدهم.»

کارهای تجاری کتبی در فرانسه بسیار تشریفاتی است. مهم است که هرچیز فرستاده شده به صورت متن، کاملا سختگیرانه بررسی شود، بنابراین توانایی در به وجود آوردن نوشته با زبان صحیح، نشانی از هوش و تحصیلات عالی تلقی می‌شود.

حضور زنان در مشاغل فرانسه

زنان روز به روز موقعیت‌های برجسته‌تری در عرصه‌های کار و تجارت در فرانسه پیدا می‌کنند. همین طور نمایندگی‌های مهم در اقتصاد خرد و صنایع خدماتی. اینجا هم پیش‌نیاز برای تثبیت موقعیت یک زن، به دست آوردن میزانی مناسب از تحصیلات خواهد بود. بعضی مدارک نشانگر این هستند که زنان پیشرفت کمتری در بخش‌های مهندسی خارج پاریس خواهندداشت و در مقاطع بالا کمتر پذیرفته خواهند شد.

سبک‌های پوششی در فرانسه

در فرانسه با توجه به جایگاه شغلی در شرکت، سبک پوششی متفاوت است. هرچه مرتبه شغلی بالاتر باشد، نحوه لباس پوشیدن رسمی‌تر خواهد بود. هرچه به سمت جنوب فرانسه برویم، لباس‌ها غیررسمی‌تر شده و بلوزهای گشاد و راحت متداول است.

تنها چیزی که در تمامی‌ مناطق و مناصب شغلی مهم است، این است که آراسته ظاهر شوند. لباس غیررسمی‌ به معنای ظاهری ژولیده نیست. ظاهر آدم‌ها در فرانسه در تمامی ‌زمان‌ها مهم است.

گذران مفید اوقات فراغت از تجارت در فرانسه

این حقیقت واضح است که غذا در فرهنگ فرانسه اهمیت بسیاری دارد و گذراندن مفرح اوقات فراغت تجاری باید مورد توجه قرار گیرد. ناهار تجاری متداول‌ترین راه ایجاد سرگرمی ‌در مراودات تجاری فرانسوی‌ها است و در برخی از موارد نیز صبحانه و برنامه‌های عصرگاهی برگزار می‌شود.

ناهار اصولا امر والایی محسوب می‌شود و معمولا شامل پیش غذا، غذای اصلی و دسر است و در پایان نیز اکثرا قهوه سرو می‌شود.

کیفیت غذای فرانسوی یکی از عوامل اصلی افتخار ملی این کشور به حساب می‌آید و بنابراین صحبت کردن راجع به این مقوله، یک عادت همگانی شده است. در مجموع پیشنهاد می‌شود شما در هنگام صرف یک ناهار کاری، بیشتر راجع به غذا و مسائل اجتماعی دیگر صحبت کنید تا در رابطه با موضوعات تجاری کسب و کار. ناهار معمولا زمانی برای تحکیم روابط و آشنایی بیشتر با یکدیگر است. مسائل کاری فقط در انتها و زمان نوشیدن قهوه ممکن است مطرح شوند.

اگر شما از افراد فرانسوی برای ناهار دعوت می‌کنید، حتما پیشاپیش از کیفیت رستوران مذکور اطمینان حاصل کنید و تا زمانی که در انتخاب نوشیدنی مهارت پیدا نکرده‌اید، اجازه دهید خودشان انتخاب کنند.

رستوران‌ها معمولا ۱۵درصد حق سرویس به صورتحساب اضافه می‌کنند، دادن یک انعام کوچک هم مرسوم است، این انعام اجباری نیست ولی اکثرا پرداخت می‌شود. (دادن انعامی‌حدود ۱۰درصد کفایت می‌کند)