اتحاد با تامین‏‏‌کنندگان؛ راز موفقیت «هون‌های»

در دهه‌‌‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ هون‌های مانند سایر تولیدکنندگان پیمانی، از رشد سریع تقاضای کامپیوتر شخصی و گرایش برندهای معروف به برون‌‌‌سپاری منتفع شد. هون‌های امروزه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پیمانی است که برای برندهای نام آشنا، قطعات کامپیوتری و کالاهای الکترونیکی مصرفی را تامین و مونتاژ می‌کند و با بسیاری از تامین‌‌‌کنندگانی از این دست همراستایی و همکاری استراتژیک دارد. به‌رغم اندازه بزرگ هون‌های و داشتن مشتریانی چون اپل، سونی، اچ پی و نوکیا، اطلاعات خیلی کمی از آن در میان عموم یافت می‌شود و این شرکت اساسا تمایلی به مطرح شدن ندارد. این ویژگی درباره سایر شرکت‌هایی که در این صنعت فعال هستند نیز صادق است.

هون‌های به مثابه یک «شرکت لنگر» (anchor company، به شرکت‌های صاحب صلاحیت و مرجع در یک کسب‌وکار با فناوری پیشرفته گفته می‌شود که توانایی بالفعل یا بالقوه اثرگذاری روی تصمیمات آن کسب‌وکار و تعیین جایگاه تامین‌‌‌کنندگان و مشتریان را دارد) برای مجموعه‌‌‌ای از شرکت‌ها عمل می‌کند. با توجه به شرایط، هون‌های در این شرکت‌ها، سهامدار جزء یا سهامدار اصلی است و ممکن است بر آنها کنترل کامل داشته یا اصلا هیچ کنترلی نداشته باشد. با وجود آنکه فاکسکان نام یکی از شرکت‌های این گروه است، اما بسیاری از شرکت‌های زیرمجموعه هون‌های، از نام تجاری فاکسکان استفاده می‌کنند.  از میان شرکت‌های زیرمجموعه و همکار هون‌های می‌توان «امبیت مایکروسیستمز»، «سایبرمارت»، FIH Mobile،

«فو تایهووا»، «هونگ فوجین» و «پریمیر ایمج» را نام برد. شرکت ژاپنی «شارپ» نیز از جمله شرکت‌هایی است که هون‌های در آن سهامدار اصلی است و به گونه‌‌‌ای بر آن کنترل داشته که تقریبا دیگر اثری از سبک مدیریت ژاپنی در این شرکت وجود ندارد.

«لیو لانگ وی» رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل هون‌های است. اعضای هیات‌مدیره شرکت، علاوه بر وظایف معمول در سه کمیته عضویت دارند.

کمیته ممیزی (حسابرسی) که بر فرآیند گزارشگری مالی نظارت می‌کند، کمیته پاداش که وظیفه‌‌‌اش سیاستگذاری برای پاداش مدیران اجرایی بابت تحقق سود بلندمدت برای سهامداران و سرمایه‌گذاران است و کمیته انتصاب که مسوول تعیین کاندیدا برای پست‌‌‌های هیات‌مدیره‌‌‌ای است. در کمیته انتصاب، رئیس و نایب‌رئیس هیات‌مدیره، مدیرعامل، ترکیبی از مدیران غیراجرایی و نیز مدیران ارشد مستقل عضویت دارند.  مطابق چارت سازمانی، مدیرعامل در یک ساختار وظیفه‌‌‌ای با مدیران کل ایمنی و حفاظت محیط‌زیست، فناوری اطلاعات، امور حقوقی و مالکیت معنوی، منابع انسانی، تدارکات جهانی، امور مالی و حسابداری و مدیریت هزینه ارتباط مستقیم دارد. او همچنین در قالب یک ساختار بخشی مبتنی بر محصول، شش گروه کسب و کاری A,B,C,D,E,S را هدایت می‌کند.  هر گروه، مسوول تعدادی از محصولات و عملیات مربوطه است.

 گروه  A مسوول گوشی‌‌‌های تلفن هوشمند و عملیات مربوطه و گروه B شامل پوشیدنی‌‌‌های هوشمند

(همچون ساعت و عینک)، تبلت، لپ‌تاپ، کامپیوتر و اسپیکر هوشمند است. گروه C مسوول قالب‌‌‌های دقیق و تولید اجزای ساختاری کامپیوتر است؛ اما فعالیت‌‌‌های تحقیق و توسعه مهندسی برق، کاربرد مواد و ارائه خدمات بازرسی و آزمون هم توسط این گروه انجام می‌شود.

گروه D شامل کامپیوترهای شخصی، پرینتر و مانیتور است و در عین حال محصولات و عملیات مربوط به دفتر کار هوشمند و خانه هوشمند نیز در این بخش قرار دارد. تلویزیون، وسایل بازی، ماژول‌‌‌های کنترل الکترونیک و نیز روبات‌‌‌های هوشمند در گروه E قرار دارند. و بالاخره گروه S که تمرکز آن بر آمپلی‌‌‌فایرها، تجهیزات نیمه‌‌‌هادی، آی‌‌‌سی‌‌‌های رابط میکروپروسسور‌‌‌ها و سیستم‌های دیجیتال با صفحات نمایش است.

 منشأ رشد و چالش‌‌‌ها

کیفیت، مشتری‌‌‌گرایی و اتحاد و یکپارچگی با تامین‌‌‌کنندگان قطعات، نکات کلیدی موفقیت فروش هون‌های است.

از دیگر مزیت‌‌‌های رقابتی هون‌های می‌توان به انجام عملیات تولید در چین، صرفه‌‌‌جویی در مقیاس (کاهش قابل ملاحظه هزینه‌‌‌ها از طریق بالا بردن حجم تولید) و استفاده از سوبسید متقابل (تخصیص و تحمل هزینه‌‌‌های یک محل عملیات یا یک محصول توسط مکان دیگر یا محصول دیگر)، عدم‌وسوسه برای فروش تحت برند خود و انگیزه و اراده راسخ «تری‌گو»، بنیان‌گذار شرکت اشاره کرد.  او که نام اصلی‌‌‌اش «گو تای مینگ» است، ۷۲ ساله و فارغ‌‌‌التحصیل کالج تکنولوژی و تجارت دریایی تایوان است و یک استراتژیست با شم بسیار خوب در تشخیص روندهای جدید و توانایی اثبات‌شده در مدیریت مجموعه‌‌‌های پیچیده با شرکت‌های گوناگون است. اگرچه سبک مدیریت او مناقشه‌برانگیز است و با مورد انتقاد قرار گرفتن مشکل دارد، اما از عزم و اراده راسخ که ویژگی مردان خودساخته است برخوردار است. او یکی از ثروتمندان تایوان است و روابط سیاسی خوبی هم دارد. در حال حاضر ۱۲‌درصد سهام هون‌های متعلق به او است.

پس از رشد ۱۰۰ درصدی فروش در دهه اول این قرن، هون‌های با کندی فروش روبه‌‌‌رو شد. کاهش تقاضا در کسب و کار اصلی شرکت یعنی الکترونیک، تضعیف ارتباط با مشتری اصلی‌‌‌اش اپل، افزایش هزینه‌‌‌های نیروی کار و به‌ویژه نیروی کار در محل اصلی تولید یعنی چین و بالاخره فشار رقبا و سهامداران، چالش‌‌‌هایی است که شرکت چند سالی است با آنها روبه‌‌‌رو شده و مدیریت آن تلاش می‌کند تا با تنوع‌‌‌بخشی در حوزه‌‌‌های کاری، از جمله اقدام به تبدیل شدن به یک شرکت خدماتی با فناوری پیشرفته بر آنها فائق آید.

 برخی از این استراتژی‌‌‌ها همچون خرده‌‌‌فروشی در حوزه الکترونیک، موفقیت مورد انتظار را نداشته و برخی چون حوزه روباتیک دچار پیچیدگی‌‌‌های غیر‌منتظره شده و برای سایر موارد مانند مخابرات و ارتباطات نیز باید منتظر نتیجه بود. اما تجربه گذشته نشان داده است که هون‌های به خوبی قادر خواهد بود خود را با روندها، شرایط و چالش‌‌‌های جدید سازگار کند.