در ضمن باید دانست که دو غول دیگر دنیای تکنولوژی یعنی مایکروسافت و گوگل هم به‌‌شدت در حال فعالیت در این زمینه هستند که حضور فزاینده آنها در این بازار نویدبخش رقابتی سازنده و پیشرفت‌های هر چه بیشتر در زمینه محاسبات ابری عمومی خواهد بود که درنهایت به کاهش چشمگیر هزینه محاسبات و ذخیره‌‌سازی اطلاعات منتهی خواهد شد. امروزه سازمان‌ها و شرکت‌‌ها متوجه این واقعیت شده‌‌اند که کمک گرفتن از ارائه‌‌دهندگان خدمات فضای ابری برای نگهداری دیتا و مراکز داده‌های آنها به‌‌مراتب ارزان‌‌تر و مطمئن‌‌تر از راه‌‌اندازی و نگهداری از دیتا و مراکز داده در محیط سازمان یا شرکت است. در حال حاضر مدیران ارشد اطلاعات در بسیاری از شرکت‌‌ها به این نتیجه رسیده‌‌اند که مراکز سنتی نگهداری اطلاعات و پایگاه‌های داده به‌زودی و طی یک دهه آینده از میان خواهند رفت و جای خود را به مراکز دیتای ابری عمومی خواهند داد. تاکنون شرکت‌‌های بسیاری اقدام به بستن پایگاه‌های داده خود و استفاده از مراکز دیتای ابری عمومی برای نگهداری از دیتای ارزشمند خود کرده‌‌اند که ازجمله این شرکت‌‌ها می‌توان به شرکت‌‌هایی همچون اوبر و دویچه بانک اشاره کرد.

 مجازی‌‌سازی و کانتینرها

یکی از نوآوری‌‌های تکنولوژیک کلیدی که امکان محاسبات ابری را در ابعاد وسیع فراهم آورده است، «مجازی‌‌سازی»  نام دارد. مجازی‌‌سازی درواقع راه‌‌حلی است برای بی‌‌نیازی شرکت‌‌ها از اضافه کردن پی‌‌درپی سرورهای جدید برای ذخیره‌‌سازی و پردازش حجم بیشتر داده‌ها.  درواقع مجازی‌‌سازی به شرکت‌‌ها این امکان را می‌دهد تا محیط‌‌های اطلاعاتی متعدد و منابع اختصاصی مختلف را در یک سیستم سخت‌افزاری واحد متمرکز کنند. «کانتینرها»  نیز نوآوری دیگری هستند که امکان به اشتراک گذاشتن مطلوب و موثر منابع فیزیکی را فراهم می‌‌آورند.

یک کانتینر عبارت است از یک بسته نرم‌‌افزاری سبک و قابل‌‌اجرا که تمام چیزهای موردنیاز برای راه‌‌اندازی‌‌اش شامل کدها، زمان راه‌‌اندازی، ابزارهای سیستم، کتابخانه و تنظیمات را در خود دارد. استفاده از مجازی‌‌سازی و کانتینرها برای به اشتراک گذاشتن سخت‌افزارها از طریق اپلیکیشن‌‌ها باعث افزایش چشمگیر بهره‌‌وری و کاهش هزینه‌های ذخیره‌‌سازی و نگهداری داده‌ها می‌شود.  به همین دلیل هم هست که شرکت‌‌های متعددی وارد عرصه تولید پلتفرم‌‌های محاسبات ابری عمومی شده‌‌اند و محصولات پرطرفداری را به بازارهای جهانی عرضه کرده‌‌اند، ازجمله Microsoft Azure, IBM Cloud AWS  وGoogle Cloud. مجازی‌‌سازی این امکان را برای منابع زیرساختی فراهم می‌کند تا به اپلیکیشن‌های مختلف به‌طور همزمان خدمات‌‌رسانی کنند و از این طریق به افزایش بهره‌‌وری سخت افزار کمک می‌کنند.

محاسبات ابری در ابتدا باهدف صرفه‌‌جویی در زمان، هزینه و انرژی موردنیاز برای ساختن و مدیریت زیرساخت‌‌های سخت‌افزاری مطمئن و کاربردی به وجود آمدند. درواقع مدل‌های ابری ازاین‌‌جهت جذاب و کاربردی بودند که به شرکت‌‌های سازنده‌‌شان این امکان را می‌‌دادند تا بر توسعه زیرساخت‌‌های مطمئن و قابل بزرگ شدنی تمرکز کنند که از آنها با عنوان «زیرساخت به عنوان یک سرویس»  یا IaaS نام ‌‌برده می‌شود. امروزه اما پلتفرم‌‌های ابری دارای ویژگی کشسانی و انعطاف‌‌پذیری هستند که می‌توانند میزان منابع موردنیاز یک  داده را کم‌‌وزیاد کنند. این قابلیت شرکت‌‌های تولیدکننده و گروه‌های IT را از انجام مراحل مختلفی همچون راه‌‌اندازی مجدد سخت‌افزار و نرم‌‌افزار، پیکربندی و پارتیشن‌بندی مجدد دیتا و پایگاه‌های داده خلاص می‌کند و در این حالت مشتریان خدمات ابری فقط برای آن میزان منابعی که واقعا مورداستفاده قرار می‌دهند پول پرداخت می‌کنند.

نرم‌‌افزار به عنوان یک سرویس همان اپلیکیشن‌های نرم‌‌افزاری کامل و پیش‌‌ساخته‌‌ای هستند که از طریق اینترنت قابل‌‌ارائه هستند و ارائه‌‌دهندگان آنها تمام اپلیکیشن‌‌ها شامل زیرساخت‌‌ها، امنیت، محیط عملیاتی و آپدیت‌‌ها را میزبانی و مدیریت می‌کنند و مشتریان را از شر دردسرهایی مانند نصب سخت‌افزار و نگهداری و آپدیت نرم‌‌افزارها خلاص می‌کنند و علاوه بر این به کاربران این امکان را می‌دهند تا متناسب با نیازهای خود نسبت به پیکربندی تنظیمات مختلف اپلیکیشن اقدام کنند. مدیران ارشد اطلاعاتی در شرکت‌‌ها به‌‌خوبی از اهمیت و ضرورت کار کردن با چند ارائه‌‌دهنده خدمات ابری و عدم وابستگی به یک سرویس‌‌دهنده ابری آگاه هستند و می‌‌کوشند تا در این زمینه تکثرگرا و تنوع‌‌طلب باشند. درواقع چند‌ابری بودن به معنای استفاده از چند سرویس محاسبه ابری به‌‌صورت همزمان و در یک ساختار واحد است.به عنوان‌‌مثال یک اپلیکیشن می‌تواند از Microsoft Azure برای ذخیره‌‌سازی، AWS برای محاسبه، IBM Watson برای یادگیری عمیق و Google Cloud برای تشخیص تصویر استفاده کند. به‌طورکلی، سازمان‌ها به خاطر وابسته نشدن به یک ارائه‌‌دهنده خدمات ابری ترجیح می‌دهند از روش چند‌ابری و ابرهای ترکیبی استفاده کنند.

ادامه دارد