بخش هشتم

در بخش‌های قبلی این سلسله مطالب به هفت نمونه از شرکت‌های زاپوس‌، پارکر، چورون، کاستکو‌، نتفلیکس، استارباکس و ادوبی اشاره شد که توانسته‌اند از طریق پیاده‌سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر تناسب حداکثری شغل با توانایی‌ها و مهارت‌های فردی‌، تمرکز ویژه بر ترویج شادکاری و افزایش بهره‌وری از طریق ارائه مشوق‌های شادی‌آور به کارکنان، توجه ویژه به سلامت و رفاه کارکنان‌، یکسان دیدن کارکنان و مدیران در زمان پرداخت حقوق و مزایا‌، آزادی عمل در مورد مرخصی رفتن کارکنان‌، توجه به علایق خاص مشتریان شان و به چالش کشیدن و برانگیختن توانایی‌های کارکنان به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کنند. در بخش هشتم این مطلب به فرهنگ سازمانی در شرکت آمریکایی ای‌ام‌جی (International Management Group)، ارائه‌دهنده خدمات مدیریتی و بازاریابی که در سال ۱۹۶۰ تاسیس شده، اشاره خواهد شد که فرهنگ سازمانی موفقی را با محوریت رعایت اصول اخلاقی تحت هر شرایطی از همان آغاز حیاتش سرلوحه کلیه فعالیت‌هایش قرار داده است.

وقتی ای‌ام‌جی به تازگی تاسیس شده بود، فقط یک مشتری داشت: شرکت مشهور مک دونالد. معمولا در چنین شرایطی که یک شرکت، کاملا نوپا و برای شرکت‌های دیگر و مشتریان، ناشناخته است به هر درخواست و پیشنهادی که دریافت کند پاسخ مثبت می‌دهد و به‌گونه‌ای عمل می‌کند که آن مشتری را از دست ندهد و یک منبع درآمد مطمئن برای خود ایجاد کند. اما شرکت ای‌ام‌جی از این قاعده پیروی نکرد، چراکه در فرهنگ سازمانی تعریف شده برای این شرکت توسط بنیان‌گذاران آن، یک چیز مورد تاکید و توجه فراوان بود: رعایت اصول اخلاقی و انسانی کار به هر طریق ممکن و پرهیز از هر گونه بی‌اخلاقی و زیر پا گذاشتن اصول اخلاق حرفه‌ای در برخورد با مشتریان و شرکت‌های دیگر. یکی از اولین و بارزترین مصادیق این پایبندی به اخلاقیات در کار، به سفارش دریافتی از شرکت مشهور مک‌دونالد برمی‌گشت که براساس آن، مک دونالد از ای‌ام‌جی درخواست انجام یک پروژه کرده بود. چند هفته پس از آغاز پروژه، رئیس شرکت دریافت که آن پروژه راه به جایی نخواهد برد و فایده‌ای برای شرکت مک دونالد نخواهد داشت و ادامه آن چیزی غیر از دور ریختن پول برای شرکت نیست. در آن زمان، مدیران و بنیان‌گذاران شرکت بر سر یک دو راهی قرار گرفتند: از یک طرف ادامه پروژه کاملا اشتباه و برای سفارش‌دهنده بی‌فایده بود و از سوی دیگر طرح این موضوع با شرکت مک دونالد، تنها پروژه‌ای که به این شرکت نوپا سپرده شده بود را بر باد خواهد داد و این می‌توانست به معنی حذف تنها منبع درآمد شرکت یا حتی تعطیلی آن باشد.

هنگامی که شرکت تصمیم نهایی را گرفت و به مسوولان مک‌دونالد اعلام کرد که معقول نیست پروژه را ادامه دهند و ادامه آن چیزی به جز دور ریختن پول نیست‌، مدیران شرکت مک دونالد متعجب از این اظهارنظر شرکت ای‌ام‌جی گفتند که موضوع را بررسی خواهند کرد و چندی بعد از رئیس شرکت دعوت به عمل آمد تا درباره همکاری‌های آینده به جلسه‌ای که توسط شرکت مک‌دونالد ترتیب داده شده بود برود. در آن جلسه یکی از مدیران مک‌دونالد گفت: که صداقت شرکت و توجه واقعی به منافع مک‌دونالد برای آنها بسیار ارزشمند و تاثیرگذار بوده و قصد دارند چند پروژه را با شرکت ای‌ام‌جی همکاری کنند و به این ترتیب، مک‌دونالد به یکی از مشتریان اصلی شرکت ای‌ام‌جی تبدیل شد و همچنان به رابطه قوی خود با این شرکت ادامه داده است. شرکت ای‌ام‌جی نیز همچنان پایبندی کاملی به رعایت اخلاقیات در کار دارد و آن را به بخش جدایی‌ناپذیر و بدون استثنای فرهنگ سازمانی خود تبدیل کرده است.