از طرف دیگر، شاهد ظهور تکنولوژی‌ها و سیاست‌هایی هستیم که انرژی‌های بدون تولید کربن را در دسترس قرار می‌دهند. تا همین چند سال پیش، نمی‌توانستیم تصور کنیم نیروگاهی بتواند به‌صورت ۲۴ ساعته، بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی برق تولید کند. در ساده‌ترین تصور ما، باد همیشه نمی‌وزد و نور خورشید شب‌ها نمی‌تابد. اما تکنولوژی‌های جدیدی آمده که تامین ۲۴ ساعته انرژی از این منابع را به یک واقعیت تبدیل می‌کند؛ از جمله امکان ذخیره‌سازی بهتر باد و خورشید و کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی هزینه‌های تولید انرژی از نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در ۱۰ سال گذشته. یکی از این تکنولوژی‌ها هوش مصنوعی است. مدیر عامل گوگل، ساندار پیچای، می‌گوید که در این شرکت در حال کار کردن روی روش‌های به‌کارگیری هوش مصنوعی هستند تا مصرف برق را در مراکز داده به حداقل برسانند. آنها در همکاری با شرکت DeepMind، راه‌حل‌هایی را پیدا کرده‌اند که میزان مصرف انرژی برای سرد کردن مراکز داده را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. این رویکرد می‌تواند در ساختمان‌های تجاری مثل فرودگاه‌ها و مراکز خرید هم مورد استفاده قرار گیرد. همچنین هوش مصنوعی را می‌توان برای پیش‌بینی‌پذیرتر کردن انرژی بادی مورد استفاده قرار داد که ارزش، بهینه‌سازی و بهره‌برداری از این انرژی تجدید‌پذیر را افزایش می‌دهد.

از نظر پیچای، می‌توان از سنسورهایی که روی ماهواره‌ها نصب می‌شوند، برای پیدا کردن بزرگ‌ترین انتشاردهنده‌های دی‌اکسید کربن روی زمین استفاده کرد. تکنولوژی همچنین به کمک شهرها آمده تا انتشار کربن را کاهش دهد. با پلت‌فرم‌های جدیدی که آمده، شهرها می‌توانند از داده‌های نقشه‌برداری بی‌نام برای تخمین رد پای کربن ساختمان‌ها و ناوگان حمل‌ونقل استفاده کنند و پتانسیل انرژی خورشیدی خود را بدانند. شهرها درحال‌حاضر عامل انتشار بیش از ۷۰ درصد گازهای گلخانه‌ای دنیا هستند.

در نهایت، تکنولوژی به جوامع کمک می‌کند خود را با آثار مشهود تغییرات اقلیمی وفق دهند. به‌عنوان مثال، می‌توان از داده‌های ماهواره‌ای برای نقشه‌یابی حیات وحش به‌صورت آنی استفاده کرد و گسترش آنها را بهتر پیش‌بینی کرد. در هند، مدل‌های پیش‌بینی سیل از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا زمان وقوع سیل و عمق آن را پیش‌بینی کنند و جان افراد را نجات دهند. یادگیری ماشینی هم برای پیش‌بینی دقیق‌تر و زودتر بارندگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا متخصصان تصمیم‌های امن‌تر و آگاهانه‌تری اتخاذ کنند.

منبع: IEB.today