به زودی ماشین‌هایی در محیط کار و زندگی پدید خواهند آمد که فضای مجازی را به واقعیتی غیرقابل انکار در زندگی و کار تبدیل کرده و کمک خواهد کرد تا پیچیده‌ترین و دشوارترین مسائل و چالش‌ها با سرعت و کیفیت بالایی حل‌وفصل شوند. به‌زودی ماشین‌هایی روی کار خواهند آمد که به‌طور مستقیم با انسان صحبت کرده و راهنمایی‌ها و توصیه‌های ارزشمندی را در اختیار بشر قرار خواهند داد. در محیط‌های کاری آینده ماشین‌های هوشمندی وجود خواهند داشت که مانند همکاران عمل کرده و درباره موضوعات مختلف بحث و تبادل‌نظر خواهند کرد و اطلاعات ارزشمندی در اختیار انسان خواهند گذاشت. در نتیجه در آینده نه چندان دور وابستگی به ماشین‌ها و هوش مصنوعی بسیار بیشتر خواهد شد که این امر مزایا و منافع پرشماری برای انسان به ارمغان خواهد آورد.

با این همه نقش‌آفرینی فزاینده ماشین‌ها و هوش مصنوعی در آینده کسب‌وکار، می‌تواند خطراتی را نیز به‌دنبال داشته باشد، یکی از مهم‌ترین آنها عبارت است از وابستگی بیش از حد به کامپیوترها و از دست رفتن روابط و پیوندهای حقیقی با همکاران و مشتریان و سایر فعالان بازار. بنابراین، انسان نیازمند یکسری رهنمون‌ها و راهکارها برای نظم‌بخشی به فرآیند کارکردن با ماشین‌های هوشمند است که به چند مورد از مهم‌ترین آنها در ادامه اشاره خواهد شد:

- به افراد و تیم‌های کاری اجازه دهید هر گونه که خود می‌خواهند از تکنولوژی استفاده کنند: این کاملا غیرمنطقی و نامعقول خواهد بود اگر به‌عنوان مدیر یک شرکت این توقع وجود داشته باشد تا تمام کارکنان به یک شکل لباس بپوشند، به یک صورت بنویسند و یک فلسفه واحد کاری را دنبال کنند. در واقع، در هر محیط کاری و در هر سازمانی وجود تنوع و تکثر فکری و رفتاری امری طبیعی و ضروری است که در نهایت به ارتقای بهره‌وری سازمانی کمک می‌کند. همین تنوع و تکثر در زمینه سیاست‌ها و رویکردهای استفاده از تکنولوژی نیز مورد نیاز است و ملزم‌کردن کارکنان به رعایت مقررات سختگیرانه و تحمل یکسری الزامات تکنولوژیک به آنها نه‌تنها موثر و مفید نخواهد بود بلکه مقاومت آنها را نیز در پی خواهد داشت و نتیجه عکس خواهد داد. بنابراین بهتر است به کارکنان در زمینه نحوه استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتالی و فضای مجازی آزادی نسبی داد تا این امکان فراهم شود که هویت و عقاید دیجیتالی خود را شکل دهند.

- هر هفته حداقل یک جلسه ۳۰ دقیقه‌ای برای مدیران برگزار کنید: برگزاری جلسات فرد به فرد بین مدیران و رهبران ارشد، بهترین فرصت برای برقراری رابطه بین آنهاست، بنابراین برگزاری مرتب و برنامه‌ریزی شده این نوع جلسات یا حتی برگزاری جلسات با شرکت تعداد محدودی از کارکنان هر بخش با مدیر مربوطه می‌تواند به ایجاد و بهبود رابطه‌ای سازنده بین طرفین منجر شود. لزومی ندارد این جلسات دارای موضوعات مشخص و از قبل تعیین شده باشد و مهم نفس برگزاری این نوع گردهمایی‌ها و تماس‌های رودررو است.

- از رسانه‌های اجتماعی و تکنولوژی‌های دیجیتال به‌عنوان مکمل گفت‌وگوهای حضوری استفاده کنید: یکی از بهترین و موثرترین کارها در حوزه ارتباطات درون‌تیمی و درون‌سازمانی در عصر دیجیتالی امروز و فردا این است که از رسانه‌های اجتماعی نه به‌عنوان کانال ارتباطی اصلی بلکه به‌عنوان مکمل ارتباطات و گفت‌وگوهای حقیقی و حضوری استفاده شود و به وسیله این گفت‌وگوهای نزدیک و ملموس بین مدیران و کارکنان و همچنین بین خود کارکنان را از قید و بندهای مکانی و زمانی رها ساخت و امکان تعاملات پیوسته و چندرسانه‌ای(Multimedia) بین افراد حتی در خارج از ساعات کاری را فراهم ساخت.

معمولا پس از جلسات حضوری در شرکت‌ها، شرکت‌کنندگان تا چند روز پس از آن در شبکه‌های اجتماعی درمورد موضوعات مطرح‌شده در جلسه با هم پیام ردوبدل می‌کنند و بسیاری از چیزهایی که در جلسات فرصت یا امکان طرح آن را ندارند، مطرح می‌شود و به این ترتیب، آنچه در دل دارند را به شکل‌های مختلفی بیان می‌کنند. امروزه بسیاری از شرکت‌های پیشرو و موفق جهان اقدام به برگزاری چنین دورهمی‌هایی برای کارکنان و مدیران می‌کنند تا روابط انسانی بین آنها در عصر تمام دیجیتالی امروز فراهم‌ آید.

- خود و کارکنان‌تان را از وابستگی و اتکای بیش از حد به ابزارهای تکنولوژیک رها کنید: امروزه بسیاری از مدیران نمی‌توانند بدون یک فایل پاورپوینت، سخنرانی کنند یا مواردی را برای کارکنان ارائه دهند. البته ابزارهای تکنولوژیک در برخی شرایط کاملا ضروری و موثر و در عین حال به‌شدت اعتیادآور و وابسته‌کننده نیز هستند. این موضوع می‌تواند خطرناک و زیان‌بار باشد. به‌طور کلی، وابسته نبودن مدیران و کارکنان به ابزارهای دیجیتالی کمک می‌کند تا روی محتوای درحال انتقال متمرکز شوند و آن را غنی‌تر سازند. بنابراین، بد نیست گاهی اوقات در جلساتی که با کارکنان برگزار می‌شود از آنها خواسته شود از ابزارهای سنتی مانند خودکار و کاغذ برای نوشتن نظرات و پیشنهادهای خود در موضوعی خاص استفاده کنند چراکه در این شرایط آنها درجات بالاتری از خلاقیت و نوآوری از خود بروز می‌دهند و از دیجیتالی شدن بیش از حد و افراطی دور می‌شوند.

-  کارکنان‌تان را به اعمال محدودیت‌های خودخواسته در جریان استفاده از تکنولوژی تشویق کنید: بهتر است مدیران سازمان برای ترغیب کارکنان نسبت به محدودکردن زمان استفاده از کامپیوترها و رسانه‌های اجتماعی، در ابتدا پیش‌قدم شده و استفاده خود را از کامپیوتر، اینترنت و موبایل محدود کنند و از این نظر الگوی کارکنان خود باشند. کافی است در زمان صحبت با کارکنان خود تلفن همراه یا کامپیوتر خود را خاموش کنند و به آنها گوش فرادهند. آنگاه خواهند دید که این الگوی رفتاری به کارکنان نیز سرایت کرده و آنها نیز به هر شکل که خود صلاح بدانند، استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتالی خود را مدیریت می‌کنند.