ترفندهایی برای متعهد نگه‌داشتن مخاطب بعد از سخنرانی

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

به‌عنوان یک سخنران بازاریابی و کسی که در کنفرانس‌های متعدد شرکت می‌کند، بسیار خوش‌شانس هستم که با برخی از بهترین افراد در این صنعت آشنا شده‌ام و چیزهای زیادی از آنها آموخته‌ام. متاسفانه یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات که سخنرانان مرتکب می‌شوند این است که پشت تریبون می‌روند و با ایراد سخنرانی خود محل را ترک می‌کنند و تا کنفرانس بعدی دیده نمی‌شوند.

مهم نیست سخنرانی شما تا چه حد جذاب و پویاست، اگر مخاطبان خود را بعد از سخنرانی متعهد نسازید، پس از پایان سخنرانی هیچ‌کس شما را به یاد نخواهد آورد.تبدیل شدن به یک سخنران کلیدی و اشتراک دانش‌تان در رویدادها، فرصت فوق‌العاده‌ای برای ایجاد مخاطب، کسب اعتماد آنها، ارتباط با دیگر تاثیرگذاران در سخنوری و حتی ملاقات با مشتریان جدید فراهم می‌کند. اگر زمانی که چراغ‌های اتاق کنفرانس خاموش می‌شود، شما نیز ناپدید شوید، نمی‌توانید هیچ کدام از کارهای گفته شده را انجام دهید.خوشبختانه مجبور نیستید برای همیشه پشت تریبون بمانید تا مخاطبان را متعهد به خود نگه دارید و شاهد بازخوردهای جامع از سخنرانی‌های خود باشید. می‌توانید- و باید- با تکیه بر «محتوا» یک «استراتژی پیگیری» موثر را اجرا کنید. در اینجا سه نکته‌ای که می‌توانید برای متعهد نگه‌ داشتن مخاطبان خود بعد از پایان سخنرانی انجام دهید، آورده شده است:

1- اجزای مخصوص کنفرانس را گسترش دهید.

مخاطبان شما در کنفرانس حضور داشتند و هر اندازه که بخواهید غیر این فکر کنید احتمالا آنها تنها برای سخنرانی شما آنجا نبودند و شما هم همین‌طور.با بیان نقل‌قول‌هایی از سایر سخنرانان در «محتوایی» که بعد از سخنرانی مطرح می‌کنید، می‌توانید صدای افراد دیگر را در کنفرانس مطرح کنید و برند خود را با دیگر ذهن‌های برتر در صنعت همراه سازید. به علاوه، اگر مخاطبان شما برخی از سایر سخنرانان بزرگ دیگر را ندیده باشند، محتوای شما می‌تواند دریچه‌ای به سوی دیدگاه‌های آنها بگشاید.استفاده از نقل‌قول‌ها و نکات از سایر سخنرانان نه تنها رابطه شما را با مخاطب محکم‌تر می‌سازد؛ بلکه رابطه شما را با آن سخنران(حتی اگر هرگز یکدیگر را ملاقات نکرده باشید) نیز تقویت خواهد کرد. وقتی این قبیل کنفرانس‌ها را ادامه می‌دهید، با افرادی که در مورد موضوعات مشابه صحبت می‌کنند نیز ارتباط برقرار می‌کنید. تا زمانی که در نهایت موفق به ملاقات با آنها شوید، «محتوای» شما پلی است که شما دو نفر را از کنفرانس‌های متعدد به یکدیگر وصل می‌کند و زمینه را برای یک مشارکت بالقوه مهیا می‌سازد.

2- منبع «محتوای» مربوط به سخنرانی‌تان را بیان کنید.

من بر این باورم که پیش از اینکه برای سخنرانی به پشت تریبون بروید و مخاطبان و (سازمان‌دهندگان کنفرانس) را در مورد سخنرانی خود شگفت‌زده کنید، «محتوا» پیرامون موضوع خود را گسترش دهید. پس از سخنرانی وقت را هدر ندهید؛ «محتوای» خود را در ارتباطات بعد از سخنرانی سازماندهی کنید.با تاثیرگذاری محتوایی که نوشته‌اید می‌توانید این پیگیری‌های حساس به زمان را سریع‌تر ارسال کنید. نباید منتظر پیگیری بمانید؛ خودتان قلم‌ به‌دست بگیرید یا تیم بازاریابی باید در این راستا به شما کمک کند. اگر این محتوا از قبل نوشته شده است (و برای کمک به استحکام تعهد مخاطبانتان در درجه اول استفاده می‌شود) دسترسی و همکاری زمانی که آماده هستید بسیار آسان‌تر است.

3- الگوهای ایمیلی برای ماندگار کردن ارتباطات ایجاد کنید.

امیدوارانه با چندین نفر در کنفرانس صحبت کرده و کارت ویزیت مبادله کنید. اجازه ندهید این تعاملات به‌طور رسمی به پایان برسند؛ با افرادی که به صورت رودررو با آنها ملاقات می‌کنید پیگیری‌های شخصی داشته باشید.اگر با ۳۰ نفر ملاقات داشته‌اید، نیاز ندارید ۳۰ ایمیل کاملا منحصر‌به‌فرد بنویسید تا آنها را تحت‌تاثیر قرار دهید. یک قالب یا طرح کلی از نکته‌ای که می‌خواهید مطرح کنید ایجاد کرده و سپس آن را با نکته‌ای شخصی از تعاملی که با هر فرد داشتید شخصی‌سازی کنید.من دوست دارم نکاتی را پشت کارت‌های‌ ویزیتی که دریافت می‌کنم یادداشت کنم تا بحث‌هایی که با هر فرد داشتم را به یاد داشته باشم. زمانی که به دفتر کارم برگشتم، کل کارت‌های ویزیت را روی زمین پخش می‌کنم و شروع به سفارشی‌کردن ایمیل‌هایم با اطلاعات شخصی از هر کارت می‌کنم. به این ترتیب، می‌توانم روابط واقعی بسازم.

می‌توانید این ارتباطات شخصی را محکم‌تر کنید تا دسترسی به محتوا و پیام برندتان بعد از سخنرانی را بیشتر کنید. به‌عنوان مثال، قالب ایمیل شما می‌تواند با سلام و احترام شروع شود، فضایی برای تصدیق مکالمه‌ای که در کنفرانس داشتید ایجاد کنید و سپس دسترسی برای محتوای مربوطه فراهم کنید. با ایجاد این ارتباطات و افزودن ارزش از طریق محتوا، شمار نگاه‌ها را بر «محتوای» بعد از سخنرانی افزایش داده، برندتان را رشد خواهید داد و خودتان را در جایگاهی قرار می‌دهید که ارزش شنیده شدن از سوی مخاطب را دارد.فرصت‌ها نیاز به پرورش دارند و این هم برای مخاطبان شخصی شما و هم مخاطبان دیجیتال‌تان صادق است. بعد از سخنرانی سعی نکنید مخفیانه از در پشتی خارج شوید؛ از حضور خود استفاده کنید تا مخاطبان را به محتوای پسارویداد جلب کنید. با استفاده از جذابیت شخصی‌تان، می‌توانید به محتوای خود یک جلوه خاص بدهید و تاثیرات آنلاین و آفلاین خود را بسازید.

منبع: forbes