وب‌سایت‌های مناسب برای جذب مشتریان آنی

نویسندگان: مولی گاریس و کارن میشرا

مترجم: مهدی نیکوئی

nikoueimahdi@gmail.com

سهم قابل‌توجهی از فروش کسب‌وکارها به محیط اینترنت منتقل شده است. فعالیت هوشیارانه در این محیط، می‌تواند مشتریانی را که در جست‌وجوی تامین نیازهای خود هستند، جذب کند. اما نکته مهم آن است که امروزه بسیاری از مشتریان، از طریق موبایل به جست‌وجوی شما و سایر رقبایتان می‌پردازند. برخی از پژوهش‌ها، درصد آنها را به کل مشتریان معادل ۸۰ درصد (به‌ویژه در کسب‌وکارهای خرده‌فروشی) می‌دانند. از این رو، نیاز است مطمئن شوید، وب‌سایت شما را می‌توان به خوبی با موبایل هم مشاهده و مطالعه کرد.وب‌سایت‌هایی که ۱۰ سال پیش نوشته می‌شدند، ممکن بود روی موبایل هم قابل مشاهده باشند یا نباشند. حقیقت آن است که توجه چندانی به این موضوع نمی‌شد. در این مدت، تنها وب‌سایت‌هایی را می‌شد با موبایل هم مشاهده کرد که زبان‌ها و فایل‌های مورد استفاده در آنها با دستگاه‌های موبایل پشتیبانی شوند. به‌عنوان مثال، تنها تعداد محدودی از مرورگرهای موبایل می‌توانند انیمیشن‌های فلش (یک زبان برنامه‌نویسی تعاملی وب‌سایت که در وب‌سایت‌های طراحی شده برای کامپیوتر بسیار متداول است) را اجرا کنند. اما اکنون، فعالان حوزه بازاریابی با آگاهی از اهمیت وب‌سایت‌هایی که روی انواع دستگاه‌های دیجیتال قابل دسترسی باشند، تلاش دارند این نقص‌ها را مرتفع سازند. آنها دو گزینه پیش رو دارند: یا آنکه طراحی‌هایی انجام دهند که خود را به‌طور خودکار با دستگاه ورودی به سایت انطباق دهند یا آنکه برای هر نوع خاصی از دستگاه‌ها، وب‌سایتی مجزا طراحی کنند.

در این میان، بسیاری ترجیح می‌دهند با استفاده از زبان‌ها و کدهای برنامه‌نویسی (مانند HTML۵) طراحی‌هایی پاسخگو انجام دهند که بتوانند برای موبایل‌ها، تبلت‌ها یا کامپیوترها، خود را بهینه سازند. نتیجه آن است که براساس صفحه نمایشگر مورد استفاده برای مشاهده وب‌سایت، همان محتوا و تصاویر واحد، تغییر اندازه داده می‌شوند. براساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، ۴۵ درصد از بازاریابان متمرکز بر کاربران موبایل، در وب‌سایت‌های خود از HTML۵ استفاده می‌کردند. از آن زمان تاکنون، میزان استفاده از این‌گونه زبان‌ها و ابزارهای طراحی وب‌سایت‌ها افزایش بیشتری یافته تا بخش قابل توجه مشتریان استفاده‌کننده از موبایل، از دست نروند. این طراحی‌های پاسخگو، به شدت مورد حمایت موتورهای جست‌وجو هستند و به مرور زمان، امتیاز بیشتری در مقابل وب‌سایت‌های غیرپویا به دست می‌آورند. از طرف دیگر، طراحان وب‌سایت هم روز به روز استانداردهای بهتر و بهینه‌تری برای این رویکرد جدید استفاده می‌کنند. وب‌سایتی مانند Starbucks.com را می‌توانید روی یک کامپیوتر، یک تبلت و یک موبایل باز کنید تا نمونه‌ای ایده‌آل از طراحی پاسخگو نسبت به دستگاه ورودی را مشاهده کنید. چنین وب‌سایتی، به این منظور طراحی شده تا مشتری بتواند به آسانی در زمانی به کوتاهی یک دقیقه به اطلاعات مدنظر یا محصول مورد درخواست خود دست پیدا کند.

اما چنین طراحی‌هایی با مشکلاتی هم مواجه هستند. برخی از آنها (با توجه به زبان طراحی و کدهای استفاده شده) مورد پشتیبانی مرورگرهای قدیمی‌تر قرار نمی‌گیرند و در این حالت به جای نمایی تمام صفحه از وب‌سایت، یک طراحی کوچک از آن به نمایش درمی‌آید. در موارد دیگری ممکن است مشکلاتی برای بالا و پایین کردن صفحات یا بالا آمدن عکس‌ها و متن‌ها پیش بیاید اما با افزایش تجربه و تلاش برای بهبود مستمر این وب‌سایت‌ها، استانداردهای مناسبی تدوین می‌شوند که مشکلات را کاهش می‌دهند. اگر یک کارشناس بازاریابی آمادگی ندارد تا وب‌سایت قدیمی خود را به‌طور کامل بازسازی کند، می‌تواند برای دستگاه‌های دیجیتال مختلف، وب‌سایت‌های جداگانه‌ای بسازد. در این حالت، جابه‌جایی در وب‌سایت، محتوای آن، عکس‌ها و تمام طراحی‌ها براساس یک دستگاه هدف‌گذاری شده، متناسب‌سازی می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر شما یک خرده‌فروش هستید، ممکن است بخواهید روی نسخه موبایل وب‌سایت خود، یک موقعیت‌یاب هوشمند در نزدیک‌ترین فروشگاه‌ها اضافه کنید تا مشتریان شما بتوانند با سهولت بیشتری مسیر رسیدن به شما را پیدا کنند. در این حالت همچنین ممکن است تصمیم بگیرید، بخشنامه‌های هفتگی خود را از این نسخه وب‌سایت خود حذف کنید چرا که تجربه به شما ثابت کرده این بخشنامه‌ها به خوبی روی دستگاه‌های موبایل قابل مشاهده نیستند. غالبا چنین وب‌سایت‌های جداگانه‌ای روی دامنه مشابهی با وب‌سایت دسکتاپ ارائه می‌شوند، اما در آدرس آنها تفاوتی ناچیز مشاهده می‌شود (مثلا تنها یک حرف m به ابتدای آدرس اضافه می‌شود). شرکت فروش پوشاک میسی در ایالات متحده از این حربه استفاده می‌کند. اگر با موبایل خود به وب‌سایت فروش اینترنتی این شرکت وارد شوید، یک کد نوشته شده، متوجه می‌شود که مشتری کنونی آنها از موبایل استفاده می‌کند و به سرعت او را به آدرس اختصاصی متناسب با موبایل خود، هدایت می‌کند. این تغییر وب‌سایت به قدری سریع و نامحسوس است که در بسیاری از موارد، کاربر متوجه آن نمی‌شود (درحالی‌که در نوار آدرس یک حرف m اضافه شده و چیدمان هم برای سهولت بیشتر، تغییر کرده است). به‌طور معمول، این وب‌سایت‌های جداگانه و ویژه موبایل، اطلاعات بااولویت‌تر را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند و با طراحی نسبتا متفاوت، نیاز به جست‌وجو در بین مطالب را کاهش می‌دهند. دلیل این موضوع آن است که بازاریابان می‌دانند مشتری استفاده‌کننده از موبایل، احتمالا در خودرو یا خارج از خانه بوده و تنها به دنبال آن است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تصمیم‌گیری کند.این وب‌سایت‌های ویژه دستگاه‌های مختلف، با توجه به آنکه می‌توانند محتوایی متفاوت با یکدیگر هم داشته باشند، بیشترین سهولت و کارآیی را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورند. با این حال، به‌دلیل مجزا بودن آنها، هزینه و زمان بیشتری طلب می‌کنند. در هر صورت، با توجه به صنعت مورد استفاده و کسب‌وکاری که وب‌سایت برای آنها طراحی می‌شود، می‌توان در مورد استفاده از آنها تصمیم‌گیری کرد.

منبع: کتاب راهنمای مبتدیان برای بازاریابی با موبایل