مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

به عنوان یک فارغ‌التحصیل جدید، همه افراد، از بهترین دوست تا استاد محبوب‌تان در دانشگاه، می‌خواهند برای عملکرد بهتر شما در اولین شغل‌، بهترین توصیه‌ها را به شما ارائه دهند. اما حتی با همه این توصیه‌ها و سفارش‌ها نکاتی وجود دارند که باز هم شما را شگفت‌زده خواهند کرد.هیتر هامن، کارشناس شغلی نسل Y و موسس Come Recommended می‌گوید «فارغ‌التحصیلان جدید باید طی چند روز اول کارشان، منعطف و هوشیار باشند.» او می‌افزاید «به نحوه تعامل افراد در محیط کار توجه کنید؛ آنگاه می‌توانید شروع به یادگیری قوانین این محیط جدید کنید.» با توجه به نکات زیر می‌توانید برای شروع کارتان آمادگی کسب کنید، آنگاه دیگر چیزی در شغل جدیدتان شما را متعجب نخواهد کرد.

1- ایجاد روابط زمان می‌برد

مسلما به محض ورود به محیط کار جدید، دوست صمیمی پیدا نخواهید کرد. هامن می‌گوید «اولین شغل مانند دانشگاه یا دوره کارآموزی شما نیست؛ در آنجا افراد دیگری حضور دارند که درست مانند شما تحصیل یا دوره کارآموزی را شروع کرده‌اند.» به گفته هامن، ممکن است گروهی از تازه‌کاران دیگر وجود نداشته باشند که بتوانید روی حمایت آنها حساب کنید. خبر خوب این است که «اگر زمان مناسبی برای شناخت همکارانتان‌ و شکل دادن به روابط صرف کنید، گذار شما به مراتب آسان‌تر خواهد شد.»

این چیزی است که کری آلنباچر به سختی آن را آموخته است. آلنباچر تصور می‌کرد که همکارانش اخلاق کاری او را می‌ستایند و دوستان او خواهند شد، اما در عوض برخی از آنها علیه او شدند. او می‌گوید: «یکی از کارمندان من را کنار کشید و گفت خیلی سریع کار نکن. این کار باعث می‌شود که عملکرد سایرین کند به نظر آید.» «توضیحاتی در مورد سیاست‌های شرکت به من داده شد، اما نمی‌دانستم که چه چیزهایی می‌توانستند جزو مانیفست شرکت باشند.»

2- سوال پرسیدن علامت ضعف نیست

هامن می‌گوید «فارغ‌التحصیلان جدید بسیار زیادی را می‌بینم، کسانی که وقتی چیزی را نمی‌دانند، از پذیرش آن واهمه دارند.» هراس آنها این است که فردی بی‌کفایت جلوه کنند. اما اغلب هوشمندانه‌ترین گامی که می‌توانید در یک شغل جدید بردارید «سوال پرسیدن» است. همان‌طور که هامن اشاره می‌کند زمانی که با موقعیتی مواجه می‌شوید که شما را دستپاچه یا گیج می‌کند، تنها دو گزینه وجود دارد. تظاهر کنید که می‌دانید در حال انجام چه کاری هستید و امیدوار باشید خرابکاری نکنید یا اینکه سوال بپرسید و توضیح بخواهید. گزینه دوم به معنای تایید محدودیت‌های شماست؛ اما شانس یادگیری و اجتناب از اشتباهات پر‌هزینه را فراهم می‌آورد.»

3- مسیر یادگیری پایان ندارد

زمان و هزینه بسیار زیادی را برای تحصیل در دانشگاه صرف کرده‌اید؛ بنابراین جای تعجب نیست اگر تصور شما این باشد که بعد از فارغ‌التحصیلی تمام آنچه باید بدانید را با خود به همراه دارید. اما اگر دیدگاه شما اینچنین است خبرهای بدی برای شما داریم. چرا که هامن هشدار می‌دهد که «بسیار مایوس و ناامید خواهید شد. هر شرکتی مسیر مخصوص به خود را برای انجام امور دارد. بنابراین برای پذیرش فرآیندها و روش‌های جدید حل مشکلات آماده باشید.»

زمانی که کارولین استوکز اولین شغل خود به‌عنوان یک دستیار مدیر بازاریابی پذیرفت، با تایید این حرف گفت: «آنچه باعث شگفتی من شد این بود که چقدر نکات متفاوتی وجود داشت که من باید می‌آموختم.» و از همه مهم‌تر به نظر نمی‌رسید کسی حاضر باشد این مهارت‌های جدید را به او بیاموزد؛ او باید طی مسیر شغلی‌اش، این نکات را می‌آموخت.

4- زمان خارج از کنترل شماست

هامن می‌گوید: «هر سازمانی سلسله مراتب خود را دارد.» و اغلب «مهم نیست تا چه حد سریع وظایف خود را انجام می‌دهید، تعلل‌هایی وجود خواهد داشت که خارج از کنترل شما است.» این حقیقت که زمان خارج از کنترل شماست می‌تواند آزاردهنده باشد، اما بدانید که همه آنچه می‌توانید انجام دهید این است که تمام تلاش خود را برای رفع ضرب‌الاجل‌ها بکنید.

5- به شما «کارنامه» نخواهند داد

در دانشگاه شما برای نمره تلاش می‌کردید. شاید استادان شما در دانشگاه در مورد نمره دانشجویان رک و مستقیم برخورد کنند، اما ممکن است این قضیه در مورد ارائه بازخورد رئیس‌تان صدق نکند. همان‌طور که هامن می‌گوید «معلمان و استادان دانشگاه به ما نمره می‌دهند و این راهی است برای اینکه به ما نشان دهند در چه مهارت‌هایی تسلط داریم و در چه نقاطی باید بهبود یابیم. اما همان جریان بازخورد را در شغل‌تان انتظار نداشته باشید.» در حقیقت او می‌گوید: «اگر کارفرمایی یافته‌اید که مرتب در کنار شما می‌نشیند و در مورد پیشرفت شما صحبت می‌کند، بسیار خوش‌شانس هستید. ممکن است ماه‌ها یا حتی یک سال طول بکشد که اطلاعات یا تصدیقی از جانب رئیس‌تان دریافت کنید.» در حقیقت، ممکن است هیچ‌کس به شما امتیاز ندهد. به تجربه کلاین دوگوآی در اولین شغل خود توجه کنید. او می‌گوید: «من در شغلم به‌عنوان یک نماینده خدمات مشتری پاره‌وقت کار می‌کردم و در عین حال یک دانشجو نیز بودم. موقعیت شغلی من طوری بود که مدام زیرنظر سرپرست قرار داشتم؛ سرپرستی که هر حرکت شما را زیر نظر دارد. هیچ‌کس واقعا در مورد آزادی کامل و استقلالی که در شغل اولتان دارید چیزی نمی‌گوید. اینها قطعا برای من یک سورپرایز بود و چیزی است که می‌توان به آسانی از آن کسب منفعت کرد.»

6- حرفه‌ای بودن همه چیز است

طبق گفته‌های هامن «بسیاری از فارغ‌التحصیلان جدید در تطبیق با آداب ارتباط حرفه‌ای با مشکل روبه‌رو هستند.» به عبارت دیگر، ممکن است شگفت‌زده شوید که ببینید رئیس‌تان از اینکه او را «آقا» خطاب می‌کنید یا ایمیل‌های صمیمی به او می‌نویسید، از شما قدردانی نمی‌کند. هامن می‌گوید: «آنها نه ایمیل‌های تماما رسمی را می‌پسندند و نه ایمیل‌هایی که پر‌ از عبارات عامیانه است.» پس یک کارمند جدید چه باید بکند؟ نکته کلیدی این ماجرا یافتن یک توازن مناسب است. شما باید همیشه مودب باشید؛ اما از نشان دادن شخصیت خود نیز واهمه نداشته باشید.

منبع: fastcompany