مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

دست راست مدیر ارشد اجرایی کیست؟ نایب رئیس فروش؟ مدیر ارشد مالی؟ یا رئیس منابع انسانی؟منابع انسانی معمولا در این طبقه‌‌بندی «دست راست» قرار نمی‌گیرد و این امر مایه شرمساری است؛ چرا که رهبران منابع انسانی برای موفقیت هر سازمانی مهم و ضروری هستند. آنها نقشی فراتر از تصور مردم ایفا می‌کنند. بدون منابع انسانی، کسب‌و‌کارها تیم‌های اختصاصی متشکل از افراد مستعد نخواهند داشت و بدون این افراد هیچ‌کسب‌وکاری نیز وجود ندارد. در اینجا چندین دلیل برای اینکه چرا پرسنل منابع انسانی در موفقیت هر سازمان و هر مدیر ارشد اجرایی مهم هستند را آورده‌ایم:

آنها برای استخدام بهترین افراد کار می‌کنند

شاید به نظر ساده بیاید، اما استخدام افراد فرآیند بسیار پیچیده‌ای است. در حقیقت ۴۸ درصد مدیران ارشد اجرایی که وب‌سایت کاریابی CareerBuilder در سال ۲۰۱۵ آنها را مورد مطالعه قرار داد، اذعان داشتند که شرکت‌های آنها به‌دلیل استخدام‌های ناکارآمد ضرر کرده‌اند و این فرآیند تا کنون آسان‌تر نشده است. بین استخدام‌کننده‌هایی که امسال به وسیله نرم‌افزار Jobvite در مورد آنها تحقیق شده، ۹۵ درصد انتظار داشتند که فرآیند استخدام در سال ۲۰۱۷ به همین اندازه یا بیشتر چالش‌برانگیز باشد. اما این جایی است که بخش‌های منابع انسانی وارد کار می‌شوند. منابع انسانی تلاش نمی‌کند خیلی سریع و ارزان افراد را استخدام کند. آنها به دنبال بهترین افراد برای شغل مورد نظر هستند و این کار موجب پس‌انداز پول در بلندمدت می‌شود. یک واحد منابع انسانی در مورد استانداردهای پسااستخدام مانند عملکرد و حفظ استخدام‌های جدید، بیشتر نگرانی دارد تا استانداردهایی که فرآیند استخدام مانند هزینه و زمان استخدام را اندازه می‌گیرند. این تمرکز بر موفقیت کارمندان جدید برای سلامت سازمان به عنوان یک کل بسیار مهم است. طبق گزارشی که توسط موسسه گالوپ در ماه مه منتشر شد، جابه‌جایی کارکنان نسل هزاره به تنهایی سالانه ۵/ ۳۰ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا هزینه وارد می‌کند، اما زمانی که منابع انسانی زمان کافی برای یافتن بهترین استعدادها برای شغل مورد نظر صرف می‌کند و سپس راه‌هایی برای راضی نگهداشتن این افراد می‌یابد، استعدادها در سازمان حفظ می‌شوند. حفظ استعدادها موجب می‌شود شرکت‌ها به پیش بروند و در عین حال زمان و پول نیز ذخیره می‌شود.

تمرکز بر تعهد کارمند

تعهد کارمند یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نیروی کار محسوب می‌شود. پژوهش موسسه گالوپ در سال ۲۰۱۳ در مورد بیش از ۳۵۰ هزار پاسخ‌دهنده در سراسر آمریکا، تخمین زده است که کارمندان غیرمتعهد در سال هزینه‌ای بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ میلیارد دلار را به‌دلیل از دست رفتن بهره‌وری به کسب و کارهای آمریکا وارد می‌کنند. اما منابع انسانی، با هدایت این مسیر این اطمینان را ایجاد می‌کند که کارمندان در کار خود متعهد هستند. در حقیقت، تعهد می‌تواند به تنها چند عامل شامل شناسایی کارمندان، بازخورد، یادگیری و توسعه، پاداش مازاد، مزایا و توازن کار-زندگی خلاصه شود. بنابراین، پرسنل نیروی انسانی همواره به دنبال بهترین استراتژی‌های تعهد برای متناسب‌سازی کارمندان‌ و فرهنگ شرکت هستند. انگیزه‌بخشی، شناسایی و تعهد کارمندان اثر فوق‌العاده‌ای دارد. بین کارمندان مورد مطالعه شرکت تحقیقاتی Globoforce در سال ۲۰۱۶، مشخص شد زمانی که آنها احساس می‌کنند مورد قدردانی قرار گرفته‌اند، ۸۲ درصد تعهد بیشتری از خود نشان داده‌اند و ۷۸ درصد نیز بهره‌ور‌ی بیشتری داشته‌اند.

دیدگاه‌هایی که کسب و کار را بهبود می‌بخشند

منابع انسانی، دیدگاه منحصربه‌فردی از شرکت و افرادی که پشت آن هستند ارائه می‌دهد و آنها را در موقعیت درستی برای کمک کردن در اخذ تصمیمات مهم کسب و کار قرار می‌دهد، گرچه بخش منابع انسانی به‌طور سنتی به‌عنوان بخشی از تیم استراتژی در نظر گرفته نمی‌شود، اما ۶۵ درصد مدیران ارشد اجرایی در پژوهش CareerBuilder بیان کرده‌اند که نظرات منابع انسانی وزن بیشتری در تصمیمات مدیریت ارشد دارد. علاوه‌بر این، ۷۳ درصد نیز اذعان کرده‌اند که رهبران منابع انسانی اطلاعاتی فراهم می‌کنند که مدیران شرکت آنها را در استراتژی کسب و کارشان دخیل می‌سازند. اگر همه چیز آن طور که باید پیش برود، بخش منابع انسانی یک شرکت درک عمیقی از استعداد و چگونگی کار کارمندان دارد و اطلاعات بسیاری برای پشتیبانی پیشنهادهای آنها ارائه می‌دهد. بیش از نیمی از مدیران ارشد اجرایی (۵۷ درصد) در پژوهش CareerBuilder گفته‌اند که مدیران منابع انسانی می‌توانند با استفاده بهتر از سرمایه انسانی شرکت، راه‌هایی برای افزایش کارآیی و کاهش هزینه‌ها ارائه دهند. زمانی که بخش منابع انسانی و مدیران ارشد با یکدیگر کار می‌کنند نتایج اثربخش‌تر خواهند بود. پژوهش سال ۲۰۱۴ که توسط EY انجام شد نشان داد زمانی که شرکت‌ها از همکاری قوی بین منابع انسانی و بخش مالی در درون سازمان خود سخن می‌گویند، درآمد بیشتر و بهبود قوی‌تر در طیفی از استانداردهای منابع انسانی مانند «تعهد کارمندان» نیز گزارش شده است. بخش‌های موثر منابع انسانی به سازمان‌ها کمک می‌کنند بیشترین بازدهی را از افرادشان بگیرند و در ضمن آنها را راضی نگه دارند. با دید‌گاه‌های منابع انسانی، کارفرمایان می‌توانند تصمیمات هوشمندانه‌تری در مورد اینکه کجا و چگونه در استعدادها سرمایه‌گذاری کنند بگیرند تا از آنها منفعت به‌دست آورند.

منبع: entrepreneur