نویسنده: کارل استایب

مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی

منبع: کتاب Work Happy now

یکی از حساس‌ترین و تاثیرگذارترین ابعاد ارتباطی در دنیای امروز، بحث مدیریت ارتباطات بین خود و دیگران است و در این میان قضاوت‌های افراد در مورد مافوق‌ها، همرده‌ها و زیردستانشان حائز اهمیت و شایسته توجه جدی است. کارل استایب به این موضوع پرداخته و تاثیر آن را بر کارکنان و مدیران مورد بررسی قرار داده است.

وقتی حدود ۲۵ سال داشتم، مجبور شدم مدتی زیر نظر یک روانکاو درمان شوم. در آن زمان به شدت به کمک نیاز داشتم، چرا که هم در کار و هم در روابط شخصی‌ام با دیگران دچار اصطکاک شده بودم. ارتباط با دیگران برای من به بزرگ‌ترین چالش تبدیل شده بود. من حتی می‌ترسیدم لطیفه‌ای برای دوستانم تعریف کنم، مبادا که احساسات آنها را خدشه‌دار کنم. از آنچه دیگران درباره من خواهند اندیشید بسیار نگران بودم، به طوری که بعضی روزها تصمیم می‌گرفتم در خانه بمانم تا از قضاوت دیگران در امان باشم. من فکر می‌کردم که اگر خودم را ایزوله کنم، می‌توانم زندگی شادتری داشته باشم درحالی‌که این کار باعث خشنودی من شد.

همه ما می‌دانیم که نباید بیش از حد به نظرات دیگران اهمیت دهیم، چراکه آنها این نظرات را از جانب خود و ارتباط با مسائلی که با آن دست به گریبان هستند، بیان می‌کنند. در بسیاری از مواقع، دیگران به گونه‌ای با ما سخن می‌گویند که گویی رفتار نادرستی از ما سر زده است. این مساله با ایجاد گفت‌وگوی درونی مثبت درمان می‌شود. یعنی اینکه به جای سرخورده شدن از دریافت نظرات منفی از جانب دیگران می‌توان هر ارتباطی با دیگران را به فرصتی برای رشد تبدیل کرد. من یاد گرفته‌ام بسیاری از همکارانی که درباره دیگران با حالتی منفی سخن می‌گویند، در واقع خود را تبرئه می‌کنند. چنین افرادی زندگی را فقط از دیدگاه خود می‌بینند و با هر موضوعی فقط در چارچوب محدود خود برخورد می‌کنند. بنابراین قضاوت‌ها و اظهار نظر افرادی اینچنین درباره شما نباید باعث برآشفته شدنتان شود و تاثیر منفی بر شما بگذارد.

شما می‌توانید نظرات منفی و انتقادات ابراز شده از طرف دیگران، چه مدیران مافوق‌تان، چه همکاران همرده خود و چه زیردستانتان را با همدردی کردن با آنها تعدیل و ملایم‌تر کنید. شما می‌توانید به‌گونه‌ای عمل کنید که به دیگران اجازه دهید عقایدشان را بیان کنند بدون اینکه منظورشان مستقیما به شما باشد. شما با این کار، در عمل به کنترل و پرورش احساسات و عواطف خودتان کمک کرده‌اید. پس هر زمانی که دیگران عقیده‌ای منفی درباره شما بیان کردند، به جای سرزنش کردن خود یا آنها از خودتان بپرسید: «چرا آنها درباره خود این گونه فکر می‌کنند؟» چنانچه به‌گونه‌ای عمل کنید که با همه چیز شخصی برخورد نکنید، قادر خواهید بود تا لذت و شادی را به روابط خود با دیگران تزریق کنید. بدون اینکه از آنچه ممکن است دیگران درباره شما بگویند، بهراسید.

alavitarjomeh@gmail.com