نویسنده: جیمز کولینز

مترجم: سید حسین علوی لنگرودی

منبع: کتاب From Good to Great

بسیاری از مدیران تازه‌کار و تازه‌نفس پس از آنکه به مقام مدیریت یک شرکت یا سازمان می‌رسند خیلی سریع و فشرده شروع به‌کار می‌کنند و به اصطلاح خود را غرق در کار می‌کنند غافل از اینکه مدیران نیز مانند هر انسان دیگری به تجدید قوا و استراحت نیاز دارند. فشار‌های کاری سنگین به‌ویژه در هفته‌ها و ماه‌های نخست فعالیت هر مدیری به شدت از سطح توانمندی‌های او می‌کاهد و ممکن است به بروز اشتباهات فاحش از سوی مدیران منتهی شود که در نهایت باعث تزلزل یا برکناری مدیر تازه منصوب‌شده می‌شود.

 

همه ما مجبوریم کارهایی را انجام دهیم که انرژی زیادی از ما می‌گیرند. اما همه ما می‌توانیم با کمی خلاقیت و شادتر کردن کارمان، بیشترین کارها را با صرف کمترین انرژی انجام دهیم. ما همچنین می‌توانیم با انجام ندادن کارهای حاشیه‌ای و زائد، ‌انرژی قابل‌توجهی را برای انجام کارهای مهم‌تر ذخیره کنیم، اما اگر مجبور باشیم که چنین کارهای بی‌فایده‌ای (البته از نظر خودمان) را انجام دهیم، چه؟

من خودم شخصا از تحلیل اطلاعات متنفرم و آن را نوعی هدر دادن وقت می‌دانم. با این همه کار من به گونه‌ای است که به تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی اطلاعات نیازمندم، چه اطلاعاتی که درباره بررسی‌های مربوط به شادی و بهره‌وری کار منتشر می‌شود و چه نتایج تحقیقاتی که خودم انجام می‌دهم و نیاز به بازبینی و خلاصه کردن دارند. من همچنین باید تحلیل جامعی از کسانی که از وب‌سایتم بازدید می‌کنند و نظراتی که می‌دهند و اطلاعاتی از این دست، ‌داشته باشم درحالیکه از چنین کارهایی متنفر هستم. حال سوال اینجا است که در چنین شرایطی چه باید کرد و چه می‌توان کرد؟

استراتژی من این است که بیشتر از ۲۰ دقیقه خود را معطل تحلیل اطلاعات نمی‌کنم و در صورتی که کارهای تحلیلی‌ام پس از ۲۰ دقیقه به پایان نرسد، آن را کنار گذاشته و سراغ انجام کاری می‌روم که برایم جذاب و لذت‌بخش است. از این طریق من انرژی‌ام را مدیریت کرده و از هدر رفتن آن برای انجام کارهایی که دوستشان ندارم جلوگیری می‌کنم. بارها برایم پیش آمده که به محض احساس خستگی و کسالت از تحلیل داده‌ها و اطلاعات، آن را متوقف کرده و کاری که عاشقانه دوستش دارم را آغاز کرده‌ام و پس از انرژی گرفتن از آن کار، دوباره به سراغ تحلیل داده‌ها رفته‌ام.

شما هم باید راه‌هایی را برای مدیریت و برانگیختن انرژی‌تان پیدا کنید و به این وسیله همیشه و در همه حال، سرحال و قدرتمند باشید و کار کنید. این خیلی مهم است که کاری را انجام دهید که نه‌تنها انرژی شما را تخلیه نمی‌کند بلکه انرژی‌زا نیز هست و شما را واقعا هیجان‌زده و فعال می‌سازد. اگر چه مدیریت هر سازمان یا شرکتی بخش‌های سخت و خسته‌کننده‌ای دارد، اما با توزیع این بخش‌های سخت در طول روزهای کارتان قادر خواهید بود آنها را مدیریت کرده و کمترین آسیب را از آنها ببینید.

از وقت استراحت‌تان نهایت استفاده را ببرید

وقت استراحت باعث زنده شدن و پویایی جسم و روح می‌شود و بدون وجود وقت استراحت بین کارها، ‌به سختی می‌توان به بهره‌وری و بازدهی دست یافت. همه ما می‌دانیم که پس از انجام کارهای سخت و پرفشار تا چه میزان از کارآیی ما کاسته می‌شود و فعالیت‌های سنگین تا چه اندازه، ‌ما را فرسوده و خسته می‌کند.

با این حال، ‌باید دانست که بین یک وقت استراحت مفید و هوشمندانه و وقت استراحت معمولی، ‌یک تفاوت اساسی وجود دارد و آن «تمرکز» است. همه ما در محل کار خود، دقایقی را به‌عنوان وقت استراحت سپری می‌کنیم اما بسیاری از این اوقات استراحت، تاثیر چندانی در رفع خستگی و خالی شدن استرس ما ندارند و ما را برای بازگشت به کارمان آماده نمی‌سازند وفقط «اوقات استراحت هوشمند» هستند که به ما کمک می‌کنند تا خود را احیا کنیم. من خودم کسی بودم که به وقت استراحت هوشمند اهمیت چندانی نمی‌دادم و در نتیجه «زمان استراحت» من به فکر کردن درباره مشکلات یا نگرانی در مورد مسائل زندگی خصوصی‌ام اختصاص می‌یافت که نه تنها خستگی‌ام را برطرف نمی‌کرد، ‌بلکه وضعیت را خراب‌تر می‌ساخت. یکی دیگر از معضلات وقت استراحت من، ‌به خاطر تماشای تلویزیون در آن دقایق بود. من فکر می‌کردم که با تماشای تلویزیون در وقت‌های استراحت می‌توانم مشکلات را از یاد ببرم حال آنکه در اغلب موارد، تلویزیون، عوامل استرس زای بیشتری به من منتقل می‌کرد و باعث می‌شد تا از داشتن وقت استراحت بیزار شوم. بعدها آموختم که برای استفاده بهینه از وقت استراحت باید از خلاقیت شخصی‌ام کمک بگیرم و بتوانم راهی برای آرامش دادن به خود و خارج کردن استرس‌ها و خستگی‌هایم پیدا کنم و یکی از بهترین کشف‌های من در این زمینه، پیاده‌روی بود، مهم نبود به کجا، فقط باید چند دقیقه‌ای قدم می‌زدم و با حضور در طبیعت، انرژی از دست رفته را باز می‌یافتم و وقتی به محل کارم باز می‌گشتم، گویی که تازه کارم را شروع کرده و با ذهنی شکوفا و شاداب، ‌مشکلات را حل می‌کردم.

آنچه مسلم است اینکه هر چه بیشتر بتوان از وقت استراحت به‌عنوان «کاهنده استرس» و «آرامش‌بخش» استفاده کرد، ‌بیشتر می‌توان از مزایای پرشمار آن بهره برد و جالب‌تر آنکه با این کار می‌توان از زمان اختصاص یافته برای استراحت کاست. به عبارت بهتر، ‌کیفیت وقت‌های استراحت بسیار مهم‌تر و موثرتر از کمیت آنها است. هرکسی می‌تواند با اتخاذ نگرش‌های هدفمند و درست نسبت به وقت استراحت، ‌بهترین زمان، ‌مکان و شکل را برای آن تنظیم کند و پس از اتمام وقت استراحت ایده‌آل خود، ‌با انرژی و روحیه مضاعف به سرکار خود بازگردد.

هرچه شما در این زمینه موفق‌تر باشید، ‌قادر خواهید بود وقت‌های استراحت را به عادت‌هایی مفید و شادی‌آور تبدیل کنید، ‌وقت‌های استراحت هوشمندانه‌ای که به بخشی کلیدی و انگیزه‌بخش و مولد برای کارتان تبدیل می‌شوند.

alavitarjomeh@gmail.com