نویسنده: Lydia Dishman

مترجم: مریم مرادخانی

منبع: fastcompany

از زمانی که خبر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رسما اعلام شد، موجی از معامله‌گران سهام به بازار بورس نیویورک هجوم آورده‌اند و تحولات را به دقت دنبال می‌کنند. آیا خروج بریتانیا بر استارت‌آپ‌ها و سایر کسب‌وکارها تاثیری خواهد گذاشت؟ شش تن از کارآفرینان مشهور جهان در گفت‌وگو با سایت «فست کمپانی» به این سوال پاسخ داده‌اند.

واکنش‌ها نسبت به نتیجه رفراندوم بریتانیا همچنان ادامه دارد. از میان ۱۰۰۰ کسب‌وکاری که در نظرسنجی اخیر روزنامه گاردین شرکت کرده‌اند، ۲۰ درصد آنها گفته‌اند که ممکن است کشور را برای همیشه ترک کنند. در ایالات متحده اند کی پس از اعلام این خبر، شاخص «میانگین صنعتی داو جونز» حدود ۶۱۰ واحد سقوط کرد و شاخص‌های دیگری چون «اس اند پی» و ارزش بازار «نزدک» نیز با افت ۳ و ۴ درصدی مواجه شدند.

در همین گیرودار، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز در راه است و عدم اطمینان از نتیجه آن، اقتصاد دنیا را بیش از پیش در هاله‌ای از پیچیدگی و عدم اطمینان فرو برده است پس طبیعی است اگر صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و کارآفرینان در گوشه و کنار جهان، رویدادهای مهم روز و پیامدهای آن را با دقت دنبال کنند.

«جاناتان تاد»، اقتصاددان شرکت مشاوره مالی «نرد والت» (NerdWallet)، وضعیت فعلی را «کاملا بی‌سابقه» می‌نامد و معتقد است که شرایط کنونی می‌تواند به یک اثر دومینویی منجر شود. او می‌گوید: «کسب‌وکارها معمولا نسبت به شرایط عدم اطمینان واکنش مناسبی نشان نمی‌دهند و هرچند این اتفاق در اروپا رخ داده است، اما باعث می‌شود تا کسب‌وکارهای آمریکا محتاطانه عمل کنند.» همین امر ممکن است موجب کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه کسب‌وکار و محدود شدن رشد اقتصادی شود. او در ادامه می‌گوید: «وضعیت کنونی، شرایط مناسبی برای آغاز یک کسب‌وکار یا توسعه یک استارت‌آپ نیست.»

«اندرو چونگ»، مدیر ارشد اجرایی «کامپس آفیسز»
(Compass Offices)، که ارائه‌کننده خدمات و تجهیزات دفاتر کار است و هم‌اکنون به تمامی شرکت‌های کوچک و بزرگ در سراسر آسیا-اقیانوسیه خدمات می‌دهد، معتقد است: «از وقتی که اقتصاد چین با کاهش سرعت رشد مواجه شده، کسب‌وکارها در شرایط عدم اطمینان قرار گرفته‌اند. تحولات اخیر هم به این شرایط دامن زده و ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا بازارها به ثبات نسبی برسند. شرایط اقتصادی در منطقه همچنان ناپایدار خواهد بود و ممکن است بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ناچار شوند درباره سرمایه‌گذاری‌هایی که قصد دارند طی سال‌جاری انجام دهند تجدید نظر کنند.»

«کودی تاون‌سند»، یکی از موسسان «آرکید بلتس»
(Arcade Belts)، یک شرکت تولیدکننده کمربند که در حال حاضر در آمریکای شمالی و ژاپن فعالیت می‌کند، از اعلام نتایج رفراندوم بریتانیا اظهار نگرانی می‌کند. «ما که قصد داشتیم توزیع محصولات خود را در قاره اروپا گسترش دهیم، حالا ناچاریم محموله‌های خود را در دو بخش مجزا ارسال کنیم که این یعنی هزینه حمل‌ونقل بیشتر، حاشیه سود کمتر و حجم کار بیشتر.»

«کریستینا وویچیک»، معاون امور قانونی شرکت «سیل سافت‌ور» (Seal Software) می‌گوید خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هر کسب‌وکاری را که با اتحادیه اروپا دادوستد می‌کند تحت تاثیر قرار خواهد داد، چه خریدار باشد، چه فروشنده. صاحبان کسب‌وکارهای کوچک هم درست مثل شرکت‌های چندملیتی باید بدانند که صدها قانون و توافق‌نامه، در رابطه با موضوعات مختلفی چون تجارت، مهاجرت و سوبسیدهای کشاورزی بازنویسی خواهد شد و همین تغییرات، توافقات قراردادی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.»

«سارا هلوبک» مدیر ارشد اجرایی و بنیان‌گذار «لومینری لبز» (Luminary Labs) است که به شرکت‌های «فورچون ۵۰۰» مشاوره می‌دهد. او هم معتقد است که اقتصادهای جهان به یکدیگر مرتبطند و شرکت‌های کوچکی چون «آرکید بلتس» به شدت به تصمیمات کسب‌وکارهای بزرگ وابسته‌اند. او می‌گوید: «در اغلب سازمان‌ها، حتی شرکت‌هایی که دارایی نقدی قابل‌توجهی دارند، بودجه‌ها کاهش یافته‌اند و تمایل به تجربه‌های جدید نیز کمتر شده است. شرکت‌های کوچک و در حال گسترش باید بتوانند وضعیت سازمان‌های طرف قرارداد خود را پیش‌بینی کنند، به‌خصوص حالا که داریم به فصل بودجه‌بندی نزدیک می‌شویم.»

از نظر هلوبک و سایر کارآفرینان، برگزیت برای کسب‌وکارهای کوچک به منزله یک فرصت بالقوه است. او می‌گوید:خوش‌بین باشید. این یک فرصت است. «لوکاس پوئنته» اقتصاددان شرکت خدمات آنلاین «Thumbtack»، در عین اینکه نسبت به این موضوع محتاط است، خوش‌بین نیز هست. او هرچند از تاثیرات قابل توجه خروج بریتانیا بر بازارهای مالی آمریکا کاملا آگاه است اما معتقد است که کسب‌وکارهای کوچک نباید دست کم در کوتاه‌مدت، نگران چیزی باشند:

«ما در ژانویه گذشته با وضعیت مشابهی روبه‌رو بودیم، وقتی که کاهش تقاضای کل باعث شد تا شاخص «اس اند پی» به‌شدت سقوط کند و ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکا، سال نو را به بدترین شکل ممکن آغاز کردند. اما نظرسنجی شرکت ما روی بیش از ۱۲ هزار کسب‌وکار کوچک نشان داد که این کسب‌وکارها هنوز نسبت به رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۶ خوش‌بین هستند.»

به اعتقاد جاناتان تاد، به علت ناپایداری اقتصادی ناشی از خروج بریتانیا، نرخ بهره در ایالات متحده برای مدت طولانی همچنان پایین باقی خواهد ماند. او معتقد است که این از چند جهت به نفع کارآفرینان است:

«وقتی نرخ بهره پایین باشد، هزینه‌های استقراض نیز احتمالا پایین می‌آید (هزینه استقراض همان نرخ بهره‌ای است که به وام‌ها تعلق می‌گیرد). به این ترتیب کارآفرینانی که قصد دارند برای گسترش کسب‌وکار خود سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند با بهره کم، وام بگیرند. به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار کوچک می‌توانید از این وام‌های کم‌بهره استفاده کنید. کافی است مطمئن باشید که کسب‌وکارتان از شرایط عدم اطمینان کوتاه‌مدت، جان سالم به در خواهد برد.»

«درحالی‌که شرکت‌های بزرگ، موسسات غیرانتفاعی و دولت‌ها به دنبال طراحی استراتژی‌های جدید برای مواجه شدن با ابهامات آینده هستند، کلید حل مشکلات، شاید در دستان صاحبان کسب‌وکارهای کوچک باشد. کسب‌وکارهای کوچک اما قدرتمند، به خوبی می‌دانند چگونه در برابر ناآرامی‌ها مقاومت کنند و خود را با شرایطی که دائما در حال تغییر است، وفق دهند.»