نویسنده: سیدمحمد اعظمی نژاد

رئیس کمیته آموزش و پژوهش-انجمن مدیریت ایران

منبع: inc

برای اینکه کارکنان در کار خود در مسیر رشد و توسعه بوده و از آن رضایت داشته باشند، انگیزه بخشی‌ موضوعی ضروری است؛ اما کار آسانی نیست. این موضوع محرکی است که افراد را به سختکوشی بیشتر در کار و بهره‌وری بالاتر درمحیط کار وا‌می‌دارد و از آن مهم‌تر عاملی برای افزایش رضایت کلی و حفظ و نگهداری آنها است. واقعیت آن است که هیچ نسخه جادویی برای ایجاد انگیزه در افراد وجود ندارد. آنچه مشخص است هر انسانی با ارزش‌ها و عقاید خود کاملا منحصربه‌فرد است و اگر تصمیم به کسب موفقیت در ایجاد انگیزش دارید، ناگزیر هستید از راه‌حل‌های متعددی برای ایجاد انگیزش در افراد استفاده کنید. با انگیزه نگاه داشتن کارکنان یکی از چالش‌های مهمی است که هر مدیری با آن مواجه است. در این نوشتار راه حل‌هایی برای این موضوع پیشنهاد می‌شود.

1- برای هر فردی به‌طور اختصاصی وقت بگذارید.

با وجود آنکه یکی از مولفه‌های مهم برای موفقیت هر سازمان توجه به تیم‌های کاری و چگونگی تشکیل تیم‌های کاری در محیط کار است؛ اما هیچ چیز به اندازه توجه به تک تک افراد نمی‌تواند به ایجاد انگیزه در آنها کمک کند. این موضوع به‌ویژه در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ بسیار موثر است؛ چرا که افراد را از احساس نادیده گرفته شدن رها می‌کند.

یکی از بهترین روش‌ها برای انجام این کار، قدردانی از افراد به‌ویژه در زمانی است که از خود عملکردی مناسب به نمایش می‌گذارند. این اقدام علاوه‌بر این به فرد احساس تشویق و به رسمیت شناخته شدن می‌دهد، که موجب خواهد شد تا احساس بسیار خوشایندی از محیط کاری خود دریافت کند. اما اختصاص وقت برای افراد، به آن اندازه که فکر می‌کنید ساده نیست!‌ اگر کسی عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهد یا انبوهی از کارهای محول‌شده‌ای دارد که هیچ اقدامی برای آن نکرده است باید در همین زمان‌های اختصاصی نسبت به مربیگری او برای بهبود وضعیت اقدام کرد. این نوع از توجه نیازمند صرف وقت بسیار بیشتر و دقیق‌تر برای کسب نتایج مناسب‌تر است.

2- فرصت‌های رشد و پیشرفت برای افراد اغواکننده هستند.

اغلب کارکنان از کارهای روزمره و تکراری احساس ناراحتی می‌کنند، ثابت ماندن در یک موقعیت شغلی بدون هیچ‌گونه تغییر (یا حتی امید به تغییر) ‌در آن حتی در بلندپروازترین کارکنان ایجاد بی‌انگیزگی خواهد کرد. وقتی فرصت‌هایی برای پیشرفت و بهبود در اختیار افراد قرار می‌گیرد، با انگیزه و سختکوشی هرچه بیشتر به‌کار خود ادامه می‌دهند. برای مثال وقتی برای تصدی پست‌های مدیریتی به جای استخدام از بیرون شرکت، یکی از کارکنان شایسته را برای این موضوع انتخاب می‌کنید، این اقدام تاثیر شگرفی بر روحیه کلی کارکنان در شرکت خواهد داشت. پیام این اقدام در سازمان آن است که هرکس سختکوش‌تر و شایسته‌تر باشد، ‌فرصتی برای رشد و ارتقا دارد!

3- به‌عنوان رهبر سازمان، نقش الگو داشته باشید.

ایفای نقش رهبر در سازمان همیشه دشوار است. کارکنان به‌طور دقیق رفتارهای شما را به‌عنوان الگوی خود رصد می‌کنند و براساس آن عمل می‌کنند. تن صدا، ‌حالت راه رفتن، ‌اخلاق کاری و مجموعه‌ای از ارزش‌هایی که شما به آن پایبند هستید، به‌صورت معناداری در کارکنان سازمان ذهنیت ایجاد می‌کند. برای مثال اگر شما بسیار سخت کوش باشید، بسیار مثبت‌اندیش باشید ‌یا در مواجهه با چالش‌های بزرگ سازمانی با خونسردی و اعتماد به نفس تصمیم‌گیری کنید، ‌کارکنان شما نیز به احتمال زیاد بسیار شبیه به شما عمل خواهند کرد. رفتار و فرهنگ کارکنان در هر سازمان آیینه تمام نما از رفتار رهبران سازمانی است که نقش الگو دارند. این نقش به‌ویژه در هیات‌مدیره اعضای هر شرکت بسیار تعیین‌کننده‌تر است.

4- فضای محیط کار خود را برای حفظ انگیزه کارکنان بهبود دهید.

شکل ظاهری، چیدمان، رنگ آمیزی و ‌دکوراسیون اثر بسیار زیادی بر ذهنیت و روحیه افراد در محیط کار دارد. هر چه محیط کاری از آراستگی و انضباط ظاهری بیشتری برخوردار باشد، افراد آمادگی بیشتری برای ارائه بهترین عملکرد خواهند داشت. یکی از ساده‌ترین اقدامات نصب پوسترهای انگیزشی، تصاویر یا نقل قول‌های الهام بخش در محیط کار است. با این کار به‌صورت غیرمستقیم به کارکنان خود این پیغام را منتقل می‌کنید که به جای کسالت، با روحیه‌ای فوق‌العاده در محل کار خود حاضر شوند.

5- اجتماعی‌سازی، افراد را نسبت به محیط کار متعهدتر می‌کند.

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند زندگی شخصی و کاری خود را به‌طور کامل از هم جدا کنند. اما شما می‌توانید با روش‌هایی خلاقانه، ارتباط افراد با یکدیگر را از سطح یک همکار به سطحی بالاتر یعنی دوست و همکار تبدیل کنید. ایجاد تیم‌های کاری، ‌تشکیل گردهمایی‌های خانوادگی خارج از محیط کار یا حتی صرف ناهار به‌صورت گروهی می‌تواند فرصتی برای اجتماعی‌سازی بیشتر، همدلی و گفت‌وگو بین کارکنان فراهم آورد. یادمان باشد محیط کار بخش عمده‌ای از زندگی افراد است.

6- شفافیت کلید ارتباط موثر است.

ایجاد محیط کاری با شفافیت بالا، یعنی شرایطی که در آن به صورت آشکارا در مورد کسب‌وکار با کارکنان خود صحبت کنید. یکی از نتایج خوب شفافیت، ‌اعتمادسازی است، وقتی برداشت افراد این باشد که رهبران سازمانی چیزی از آنها پنهان نمی‌کنند، احتمالا احترام و اعتبار بیشتری برای وی قائل می‌شوند. به خاطر داشته باشیم هریک از کارکنان شخصیتی منحصربه‌فرد، ‌غیرقابل پیش‌بینی و با خواسته‌های فردی و آرزوهای پیچیده دارند. بنابراین راضی و با انگیزه نگاه داشتن کامل همه آنها تقریبا غیرممکن است؛ اما مهم آن است که به‌عنوان یک رهبر سازمانی اقدامات استرات‍ژیک داشته باشید که همه افراد با فداکاری بیشتر و با اعتماد به نفس به سمت چشم‌اندازهای سازمان حرکت کنند.

www.hrjournalist.com