نویسنده: پرستون بیلی

مترجم: مهدی نیکوئی*

منبع: کتاب تجارت کردن با قلب

بخش پایانی 

پرستون عزیز

از جایگاهی که در سال‌های گذشته در فضای رقابتی کسب‌وکار خود به دست آورده‌ام بسیار خرسندم و تمایل دارم این خرسندی را با ادای دینم به جامعه، نشان دهم. می‌دانم که اگر در کاری مانند یک رویداد خیریه یا یک موسسه غیرانتفاعی مردم نهاد مشارکت کنم، معنای بیشتری به زندگی خود بخشیده‌ام و برای فعالیت‌های اقتصادی هم پرانگیزه‌تر خواهم بود. با این حال، چیز زیادی برای بخشیدن ندارم. آیا شما توصیه‌ای برای انجام فعالیت‌های خیریه به صورتی که برای جامعه، مفید باشد، دارید؟

با احترام

مدیون جامعه

مدیون عزیز

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بخشندگی با مقدار آن است که اهمیت می‌یابد. با آنکه جامعه به افراد بخشنده بزرگ هم نیاز دارد، هر کسی می‌تواند بدهی خود را به جامعه بازگرداند. کافی است به موارد کوچکی فکر کنید که می‌توانید انجام دهید؛ مواردی که شاید به چشم شما نیاید اما اثر بزرگی بر زندگی اطرافیان شما داشته باشد. گاه حتی پاسخ دادن به ایمیل‌هایتان یا ارائه یک مشاوره کاری به افراد می‌تواند اثرات قابل‌توجهی بر زندگی آنها داشته باشد.

سخاوت، پاداش خود را به همراه دارد و برای هر ۲ طرف نتایج مثبتی به همراه دارد. شما به دیگران کمک می‌کنید و ضمن آنکه روحیه و قدرت بیشتری برای اداره کسب‌وکار خود به دست خواهید آورد، ممکن است گاه تجارت شما شناخته‌تر هم شود. به این صورت از شیوه خاصی از بازاریابی و افزایش ارتباطات هم بهره خواهید برد. در هر صورت، نیاز است که در کار خود محتاط باشید تا بیش از میزان برنامه‌ریزی شده، سخاوت به خرج ندهید و دچار زیان نشوید. من روش‌هایی برای سخاوتمند بودن و حفظ همزمان ثبات کسب‌وکار خود و رشد آن دارم. شاید این روش‌ها بتواند برای شما هم عملی واقع شوند.

• بدانید که چه چیزی برای خرج کردن دارید. با خودتان صادق باشید و بدانید که چه چیزی برای خرج کردن دارید؛ اگر یک صندوق ذخیره و پس‌انداز قابل اتکا دارید، شاید تصمیم بگیرید که اندکی پول به یک سازمان اهدا کنید یا آنکه بخشی از هزینه‌های آنها را که در حوزه خدمات شما است، به آنها تخفیف دهید. (اطمینان یابید که این هزینه‌ها را برای ارائه به اداره مالیات سندسازی می‌کنید!) زمانی که این کار را انجام می‌دهید، بدانید که تا چه اندازه می‌توانید صرف امور خیریه کنید و از آن میزان فراتر نروید.

• اگر کسب‌وکار شما نوپا است و هنوز صندوق ذخیره پشتیبان شما به اندازه کافی تقویت نشده است، تنها به صرف وقت و خلاقیت خود بسنده کنید. در این صورت، ضمن آنکه تمام هزینه‌های شما به وسیله موسسه خیریه طرف حساب خود، پوشش داده می‌شود، کمک قابل توجهی هم به آنها کرده‌اید. اگر مجبور هستید که هزینه‌های خود را پایین نگه دارید، گاه می‌توانید از برخی از پیش‌نیازها و ملزومات تهیه شده برای پروژه‌های قبلی خود استفاده کنید. در این صورت، هزینه‌های خود را کاهش داده، پروژه‌هایتان را به خوبی پیش می‌برید و این فرصت را به دست می‌آورید که از کارهای قبلی خود الهام بگیرید.

• یک مسیر ارتباطی ایجاد کنید. به این موضوع پی خواهید برد که بسیاری از رویدادهای خیریه و سازمان‌های غیرانتفاعی به وسیله یک کمیته مردمی ایجاد شده و در آن تعدادی از افراد محترم گرد هم جمع شده‌اند. ویژگی این کمیته‌ها آن است که بسیاری از آنها با تمام پیشنهادهای شما موافقت نخواهند کرد. اختلاف‌نظرهای آنها، می‌تواند تبدیل به مشکلی بزرگ شود. اگر قصد برنامه‌ریزی و اهدای چیزی به این موسسات داشتید، با کمیته راهبری آنها صحبت کنید و بگویید که تنها با یکی از اعضای آنها به مذاکره خواهید نشست. در غیر این صورت، بخش قابل توجهی از وقت شما (که منفعتی هم برایتان ندارد)، صرف مذاکرات و مباحثات پیچیده و بی‌نتیجه خواهد شد.

• تنها موسسات خیریه، این خدمات را به دست می‌آورند. زمانی که خدمات خود را به صورت رایگان یا با قیمتی کمتر در اختیار موسسات خیریه یا غیرانتفاعی قرار می‌دهید، میهمانان و مسوولان آن سازمان ممکن است این‌گونه تصور کنند که قیمت خدمات شما در همین سطح است. اگر یکی از آنها درباره همکاری در پروژه‌های آینده سخن گفت، با شفافیت به او بگویید که نرخ معمول خدمات با نرخ کارهای خیریه‌تان متفاوت است.

• اطمینان یابید که اعتبار مناسبی به دست می‌آورید. یکی از مزایای فعالیت‌های خیریه آن است که غالبا کسب‌وکار خود را هم به دیگران می‌شناسانید. بدون آنکه بیش از اندازه بر این موضوع اصرار کنید، اطمینان یابید که نام شما را در هر بروشور و کلیپی که برای آن رویداد ساخته می‌شود، ذکر کنند. مسوولان برگزاری رویدادها معمولا به سادگی جزئیاتی از این قبیل را فراموش می‌کنند. پس خجالت را کنار بگذارید و به صورت مودبانه این موضوع را به آنها یادآوری کنید.

• محدودیت‌هایی تعیین کنید. حتی اگر سازمان دریافت کننده خدماتتان، هزینه‌هایتان را پوشش می‌دهد، به اشتراک‌گذاشتن خدمات و استعدادتان با آنها، یک بخش آن است. شما زمان و انرژی خود را صرف می‌کنید و هیچ سودی به دست نمی‌آورید (و اگر شما هم از دسته انسان‌های بخشنده باشید، زمان و پول زیادی را از دست خواهید داد.) حرف مرا باور کنید، من هم این وضعیت را تجربه کرده‌ام. من محدودیت خود را کمک کردن به برگزاری ۳ یا ۴ رویداد در سال تعیین کرده‌ام؛ رویدادهایی که واقعا برای من ارزشمند هستند. تمام تلاش خود را برای این رویدادها می‌کنم اما مودبانه به بقیه درخواست‌ها جواب رد می‌دهم. زمان «نه» گفتن، احساس گناهکار یا خسیس بودن را به خود راه ندهید. اگر بخواهید، بیش از اندازه بخشنده باشید، به‌زودی هیچ‌کسب‌وکاری نخواهید داشت که آن را در راستای منافع جامعه به‌کار برید. برخی از مردم زمانی که تصمیم به انجام کار خیر می‌گیرند، از تعداد بیش از اندازه موسسات و سازمان‌های خیریه سردرگم شده و همه چیز خود را فدا می‌کنند. مراقب باشید.

nikoueimahdi@gmail.com