تاثیر نشست تغییرات آب‎وهوایی پاریس بر روند تقویت کسب‎وکار

مترجم: فریبا ولیزاده

منبع: environmentalleader.com

چندی پیش در روز جهانی زمین، بیش از ۱۶۰ کشور ازجمله ایالات متحده آمریکا توافق‌نامه تغییرات آب و هوایی پاریس را امضا کردند. پیش از امضای این موافقت‌نامه، هزاران کسب‎وکار خواستار حمایت دولت‎ها از اجرای سیاست‎هایی شدند که منجر به انتشار کمتر کربن می‎شود، به باور آنان فرصت‎‎های اقتصادی چند تریلیون دلاری در این حوزه قابل پیش‌بینی است.کمپین We Mean Business متشکل از شرکت‌ها، سرمایه‎گذاران و گروه‎های حامی کسب‌وکار و تغییرات اقلیمی، با انتشار گزارشی تحلیلی به چند‎وچون تاثیرات توافق‎نامه پاریس در حوزه کسب‎وکار و تجارت پرداخته‎اند. بر اساس این گزارش، طرح‎های ملی مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی که در پاریس بر سر آنها توافق حاصل شد، حاکی از وجود بازاری ۵/ ۱۳ تریلیون دلاری تا سال ۲۰۳۰ میلادی است، این آمار فقط در بخش انرژی و بر اساس کاربرد فناوری‎های کاهنده کربن منتشر شده است.

در کنفرانس مطبوعاتی که با موضوع تاثیرات توافق‎نامه پاریس صورت گرفت، ادوارد کامرون، رئیس کمپین و نویسنده ارشد گزارش تحلیلی مزبور اظهار کرد، نزدیک به ۴۰۰ شرکت حاضر در این طرح، حدود ۹۰۰ تعهد را در حوزه تغییرات آب‌وهوایی متعهد شده‌اند. به گفته وی، توافق‌نامه تغییرات آب وهوایی پاریس به‌ویژه به واسطه خرید انرژی‎های تجدیدپذیر، تاثیرات شگرفی بر عملکرد کسب‎وکارها داشته است. به گفته کامرون اغلب شرکت‎ها نرخ بازده داخلی بیش از متوسطی را تجربه می‎کنند که رقمی نزدیک به ۲۷ درصد است.سایر مزایای تجاری این موافقت‎نامه شامل انطباق بیشتر با تغییرات آب‎وهوایی و مقررات مرتبط با مصرف انرژی است. نخستین و مهمترین منافع قابل توجه در قالب فرآیندها و زنجیره تامین انعطاف‌پذیر، اشتهار بیشتر و البته در بازار کسب‎وکارهایی قابل مشاهده است که کمترین میزان کربن را منتشر می‌کنند. به گفته استیو هاوارد، مدیر ارشد توسعه پایدار شرکت IKEA و از اعضای کمپین We Mean Business، «اگر به ۱۰، ۲۰ یا ۳۰ سال آینده نگاه کنیم، نشست پاریس مسلما نقطه عطف بین اقتصاد کربنی و اقتصاد پاک خواهد بود. در واقع این یک تحول کوچک نیست بلکه جنبشی سیستماتیک برای کربن‌زدایی از زمین است».

هاوارد می‎افزاید: «در شرکت IKEA این به معنی تمرکز تمامی تلاش‎ها و فعالیت‎ها بر نقاطی است که اثرات بزرگی بر کاهش میزان انتشار کربن دارند اما مسلما این کار باید برای کسب‎وکار ما ارزش‎افزا هم باشد؛ بنابراین فعالیت‎های ما شامل سرمایه‎گذاری در حوزه انرژی‎های تجدیدپذیر است: حدود ۷۰درصد از انرژی مورد نیاز IKEA از منابع تجدیدپذیر انرژی تامین می‎شود و یکی از اصلی‎ترین اهداف ما تبدیل این رقم به صددرصد است. در زمان امضای توافق‌نامه پاریس شرکت ما توانسته بود فروش فقط لامپ‌های LED را در تمامی فروشگاه‎های خود در سراسر جهان تحقق بخشد.»غول خرده‌فروشی عصر حاضر، با تمام قوا بر حذف کربن از زنجیره تامین خود تمرکز دارد. هاوارد در ادامه افزود: «در کنار این نکته باید اشاره کنم که تمامی این اقدامات حس کسب‌وکار خوب و پایبند را در ما ایجاد کرده است. شما هم تقریبا همیشه می‌توانید کسب وکاری را آغاز کنید که هدف آن چیزی نیست جز کاهش میزان انتشار کربن.»در شرکت گوگل، که برای ادامه عملیات خود نیاز فوق‌العاده‎ای به انرژی برق دارد، این رویکرد به معنی توجه بیشتر به سرمایه‎گذاری در حوزه انرژی‎های تجدیدپذیر است. این شرکت از سال ۲۰۰۷ بدون انتشار کربن فعالیت کرده و متعهد شده است که ۱۰۰ درصد فعالیت‎های جهانی خود را بر پایه انرژی‎های تجدیدپذیر بنا نهد. تا به امروز، گوگل بیش از ۲ گیگاوات انرژی تجدید‎پذیر خریداری کرده است.

به گفته مایکل ترل، مدیر انرژی و زیرساخت گوگل، این شرکت بزرگ‌ترین خریدار انرژی تجدید‎پذیر در سراسر جهان محسوب می‌شود. به باور ترل، این اقدام مزایای بسیار زیادی برای گوگل داشته است که شامل برخورداری از تاسیسات انرژی‎های تجدیدپذیر، تحقق خریدهایی که همواره تغییرات آب‎وهوایی را در نظر داشته است، کاهش هزینه، بهره‎مندی از منابع سوخت متنوع و پشتیبانی از نوآوری و رشد اقتصادی است. شرکت گوگل چند ماه پیش به همراه شرکت‎های آمازون، اپل و مایکروسافت از طرحی تحت عنوان Clean Power Plan پشتیبانی کردند که به گفته آنان در کاهش قیمت برق از طریق تشویق سرمایه‌گذاری در انرژی‎های تجدیدپذیر و تثبیت طولانی مدت قیمت انرژی تاثیرگذار بوده است.در ادامه گزارش We Mean Business، ۱۱۰ شرکت مختلف از قبیل Ikea, Mars Incorporated PG&E, Salesforce, General Mills, Kellogg Company, HP و Starbucks با انتشار بیانیه‌ای سازمان یافته در ائتلاف با گروه‌های مختلف از جمله موسسه غیر انتفاعی توسعه پایدار Ceres، بر اجرای سریع طرح Clean Power Plan و سایر سیاست‌های کاهنده انتشار کربن تاکید کردند. اجرای موافقت‌نامه پاریس کسب‎وکارها و سرمایه‎گذاران را تشویق خواهدکرد تا میلیاردها دلار را صرف سرمایه‌گذاری در زمینه اجرای سیاست‌های کاهنده کربن کنند.در کنفرانس مطبوعاتی We Mean Business، میندی لوبر، مدیر ارشد Ceres، اظهار کرد که طرح Clean Power Plan یکی از مهم‌ترین موضوعات نشست آتی تغییرات آب وهوایی در آمریکا خواهد بود. او در ادامه افزود اکنون زمان آن فرارسیده که وارد میدان عمل شویم و با تغییر سیاست‎ها و قوانین کسب‌وکارها و انجام سرمایه‎گذاری‎های بهینه نشست پاریس را به یک واقعیت تبدیل کنیم.