نویسنده: Donna Fuscaldo

مترجم: مریم مرادخانی

منبع: Investopedia.com

تفاوت میان نسل‌ها همواره مساله‌ساز بوده است اما وقتی صحبت از نسل قدیم یا سنتی (babyboomers) و نسل دیجیتال (millennials) در میان باشد، حتی نشاندن آنها در یک اتاق و ایجاد یک مکالمه ساده بین آنها نیز دشوار به نظر می‌رسد (نسل بیبی‌بومر به تمام افرادی اطلاق می‌شود که مابین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴ به دنیا آمده‌اند. نسل هزاره یا دیجیتال افرادی‌اند که حدودا بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۰ متولد شده‌اند).

نگرش این دو نسل نسبت به مقوله کار بسیار متفاوت است و این تفاوت در نحوه تعامل آنها با یکدیگر ریشه دارد. به عنوان مثال برای کارکنان نسل قدیم، داشتن یک شغل با حقوق ثابت ماهانه و مزایا کافی است درحالی‌که جوانان نسل دیجیتال به دنبال اهداف مهم‌تری هستند، مثل ایجاد توازن میان زندگی شخصی و حرفه‌ای. جوانان نسل دیجیتال، تکنولوژی را دوست دارند و کمترین انتظار آنها از کارفرمایان این است که بتوانند در محل کار از ابزارهای تکنولوژی استفاده کنند، درحالی‌که نسل قدیم وقتی با یک تکنولوژی جدید روبه‌رو می‌شوند، هول می‌شوند و دست و پای خود را گم می‌کنند. اگر نسل قدیم، این جوانان «لایق» را دست کم بگیرند و جوانان نیز نتوانند رفتارهای «پدرانه» یا «دلسوزانه» قدیمی‌ها را تحمل کنند، همین تفاوت‌های کوچک می‌تواند مشکل‌ساز شود. هرچند دشوار به نظر می‌رسد اما ایجاد درک متقابل میان نسل قدیم و جدید، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت هر کسب و کاری است. داشتن کارکنانی از هر نسل مزایای خاص خودش را دارد اما فراموش نکنید که تا سال ۲۰۲۰، بخش اعظمی از نیروی کار را جوانان نسل هزاره تشکیل خواهند داد. پس اگر شما یک مدیر سالخورده از نسل قدیم هستید، باید روش برخورد با کارکنان جوان را یاد بگیرید؛ کارکنانی که شاید حتی از فرزندان شما نیز کم سن‌ و سال‌‌تر باشند.

ایجاد فرصت‌هایی برای آشنایی بیشتر

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ایجاد هماهنگی میان دو نسل این است که هر از گاهی فرصتی ایجاد کنید تا با یکدیگر بیشتر آشنا شوند. معمولا در سازمان‌ها، کارمندان ترجیح می‌دهند اوقات خود را با هم سن و سال‌های خود بگذرانند. جوان‌ها با یکدیگر معاشرت می‌کنند و مسن‌ترها از هم‌صحبتی با یکدیگر لذت می‌برند، به همین علت هیچ‌کدام از این دو نسل درک درستی از یکدیگر ندارند. اگر گاهی فرصتی ایجاد کنید تا این دو نسل با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، بسیاری از تصورات غلطی که در ذهن آنها نقش بسته، به مرور از بین خواهد رفت.یکی از بهترین روش‌ها، «آموزش دوطرفه» است. برخلاف «مربیگری سنتی» که در آن کارمندِ مسن‌تر و باتجربه‌تر به کارمند جوان تعلیم می‌دهد، در آموزش دوطرفه، این کارمندِ جوان شماست که در نقش مربی ظاهر می‌شود و نکاتی را به شما می‌آموزد، مثل نحوه استفاده از جدیدترین تلفن هوشمند یا عضو شدن در شبکه‌های اجتماعی. قطعا شما نیز به‌عنوان یک مدیر باتجربه می‌توانید کارمند جوان خود را آموزش دهید اما از آنجاکه جوانان از فضاهای خشک و رسمی بیزارند، بهتر است آموزش آنها در یک بستر دوستانه و غیررسمی صورت پذیرد. اگر تعاملات میان این دو نسل دوطرفه باشد، همین ارتباطات کوچک می‌تواند به همکاری‌هایی بزرگ تبدیل شود.

تشکیل گروه‌هایی متشکل از کارمندان هر دو نسل

یکی دیگر از روش‌های ایجاد درک متقابل میان دو نسل جدید و قدیم، تشکیل گروه‌هایی متشکل از نسل‌های مختلف است. اگر همه اعضای یک گروه در یک رده سنی قرار داشته باشند، تمایل آنها به حفظ وضعیت موجود بیشتر خواهد بود. اما در گروهی که اعضای آن را افرادی از سنین مختلف تشکیل می‌دهند و طیف وسیعی از دیدگاه‌ها در آن مطرح می‌شود، خلاقیت به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت. در این گروه‌ها، افراد نسل‌های مختلف یاد می‌گیرند که چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اگر کار گروهی، در سازمان شما مرسوم نیست ترتیبی اتخاذ کنید تا کارکنان جوان و مسن بیشتر یکدیگر را ببینند، مثلا میزهای کار آنها را به یکدیگر نزدیک کنید تا در جوار یکدیگر کار کنند و با هم تعامل بیشتری داشته باشند.

کارکنان جوان خود را درک کنید

در بسیاری از سازمان‌ها کارمندان مسن‌تر، به‌دلیل تجربه‌ و سابقه کار بیشتر، در پست‌های مدیریتی فعالیت می‌کنند و جوان‌ترها در سطوح پایین‌تر و زیر نظر آنها مشغول به کارند. اگر کارکنان دو نسل نتوانند یکدیگر را درک کنند، همین امر می‌تواند به ایجاد تنش میان آنها منجر شود. یکی از راه‌های جلوگیری از تنش میان نسل‌ها این است که از مسن‌ترها بخواهیم تا ویژگی‌ها، ارزش‌ها و انتظارات نسل جوان را بشناسند.بنابراین اگر یک روز کارمند جوان شما به جای اینکه با شما تماس بگیرد به شما پیام فرستاد، به جای اینکه از کوره دربروید، کمی تامل کنید. شما به عنوان یک مدیر باید بدانید که جوان نسل امروز، اس‌ام‌اس فرستادن را به تماس تلفنی ترجیح می‌دهد. کمی انعطاف‌پذیر باشید و برای آنکه با آنها همگام شوید، خودتان هم گاهی به آنها پیام بفرستید تا با شما بیشتر احساس نزدیکی کنند. جوانان نسل هزاره دوست ندارند که کار، زندگی شخصی آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد، پس وقتی که کارمندان جوان از شما درخواست مرخصی می‌کنند یا مایل به همکاری از راه دور هستند، اگر درخواست آنها منطقی است، آن را بپذیرید. این رویکرد باعث ایجاد هماهنگی بیشتر میان دو نسل متفاوت می‌شود.

سخن آخر

ایجاد روابط سازنده در محیط کار آسان نیست حتی اگر همه کارکنان یک سازمان هم سن و سال باشند، بنابراین اگر در سازمان شما کارکنانی از سنین ۲۰ تا ۵۰ سال مشغول به کارند، باید بتوانید کارکنان خود را به بهترین نحو مدیریت کنید. تک تک این نسل‌ها در پیشبرد اهداف و موفقیت سازمان نقش دارند بنابراین نباید مشکلات مربوط به تفاوت میان نسل‌ها را نادیده بگیرید. نسل قدیم و نسل دیجیتال همانند قطب‌های همنام یک آهنربا یکدیگر را دفع می‌کنند. این وظیفه شماست که به عنوان مدیر سازمان، آنها را به تعامل با یکدیگر تشویق کنید و کارکنان خود را از هر نسلی که هستند درک کنید تا بتوانید با مسالمت و به شکلی سازنده در کنار یکدیگر فعالیت کنید.