سیدمحمد اعظمی‌نژاد

رئیس کمیته آموزش و پژوهش-انجمن مدیریت ایران

منبع: weforum


با توجه به تحولات اساسی در فناوری، بیش از یک‌سوم (حدود ۳۵درصد) مهارت‌هایی که امروز در نیروی کار مهم به نظر می‌رسند، دچار تغییر خواهند شد. تا سال ۲۰۲۰، انقلاب صنعتی چهارم صنایع روباتیک پیشرفته، هوش مصنوعی، مواد پیشرفته، بیوتکنولوژی و ژنتیک را برای دنیا به ارمغان خواهد آورد. این تحولات موجب تغییر در شیوه زندگی و روش‌های انجام کار ما خواهد شد. برخی مشاغل ناپدید خواهند شد، برخی دچار رشد و توسعه می‌شوند و ممکن است برخی مشاغلی که امروز وجود آنها غیرعادی به نظر برسد، امری عادی در جامعه به‌شمار آیند. آنچه مسلم است آنکه نیروی کار آینده نیاز جدی به به‌روزرسانی سریع مهارت‌های خود خواهد داشت. در گزارش جدیدی که مجمع جهانی اقتصاد درباره آینده مشاغل منتشر کرده است، مشاغل، مهارت‌ها و استراتژی‌های مهم برای نیروی کار برای آینده مورد بررسی قرار گرفته است. در این گزارش از مدیران ارشد و مدیران منابع انسانی در کشورها و صنایع مختلف پرسش‌های اساسی درباره آینده نیروی کار مطرح و پاسخ‌های آنها گردآوری شده است. اولویت چه مهارت‌هایی دچار تغییر خواهد شد؟

تا سال 2020 خلاقیت به‌عنوان یکی از سه مهارت اصلی و مورد نیاز کارکنان خواهد بود. با وجود انبوهی از محصولات جدید، فناوری‌های جدید و شیوه‌های جدید کاری، شرایط به نفع کارکنانی خواهد بود که از خلاقیت بیشتری برخوردار باشند. هرچند که ممکن است روبات‌ها در انجام کارها به ما انسان‌ها کمک کنند اما آنها نمی‌توانند مانند هریک از ما از خود خلاقیت نشان دهند (البته تا این لحظه این‌گونه است!) ماهیت تغییر بستگی زیادی به نوع صنعت و کسب‌وکار دارد. برای مثال صنعت رسانه و سرگرمی، طی پنج سال گذشته دچار تغییرات بنیادینی شده است. حتی در خدمات مالی نیز مشاهده می‌شود که تغییرات مهمی پیش رو قرار دارد چرا که برای کار، خرید و فروش در این صنعت نیز نیاز به مهارت‌های جدید و دانش فناورانه وجود دارد.


مهارت‌های کلیدی مورد نیاز

گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد که در ژانویه ۲۰۱۶ درباره آینده مشاغل منتشر شده است، اشاره‌ای مختصر به مهارت‌ها/توانایی‌های نیروهای کار به همراه تعریف مختصری از آن کرده است. برخی از این مهارت‌های کلیدی عبارت است از:

برداشتی از گزارش مهم آینده مشاغل مجمع جهانی اقتصاد