توصیه مهم زالی به گروه های پر خطر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در گفت وگوی زنده خبری امشب از مراجعه ۷۴۱۱ بیمار با علایم مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته به بخش های سرپایی بهداشت و درمان و افزایش ۱۲,۱درصدی آن نسبت به هفته قبل خبر داد.

به گفته دکتر زالی در شبانه روز گذشته ۲۷۲ بیمار جدید کرونایی در بخش های عادی  و ۱۱۰ نفر نیز در بخش های ویژه بیمارستان های استان تهران بستری شدند که آمار بستری در بخش های عادی ۱۰,۱ درصد و بخش های ویژه ۹ درصد نسبت به هفته گذشته رشد داشته است.

وی این افزایش آمار را زنگ خطر نگران کننده ای برای تهران ذکر کرد که با توجه به نزدیک شدن روزهای پایانی سال و افزایش حجم ترافیک و تراکم کالبد شهری و تغییر رفتارهای مردم بسیار نگران کننده است.

دکتر زالی افزود: چرخش ویروس جهش یافته در تهران و سایر استان ها اتفاق افتاده و برخی از مراجعان مراکز بهداشتی و درمانی علیرغم تظاهرات بالینی متفاوت ممکن است مبتلا به نوع انگلیسی باشند.

وی فاصله ورود ویروس به جریان خون و طوفان التهابی که منجر به بالا رفتن میزان بستری و افزایش میزان مرگ و میر می شود را در فرم جهش یافته بسیار کوتاه‌تر از فرم کلاسیک بیماری برشمرد که بین سه تا پنج روز تقلیل پیدا کرده است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت همچنان شرایط تهران را بسیار شکننده دانست و با اشاره به رشد شاخص های بستری و سرپایی گفت: تغییر الگوی بازتوزیع سنی و میزان مراجعان بیمارستانی نشانه این است که ما با فراز و فرود بیماری روبرو هستیم.

وی با اشاره به این که عدد مولد پایه در تهران هم اکنون به ۱,۳ رسیده است خاطرنشان کرد: این تغییر نشان می دهد که ممکن است در آستانه بروز امواج جدید بیماری باشیم. همواره در تهران یک ارتباط مستقیم از نظر آماری بین میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی و بروز بیماری و تغییر عدد مولد پایه وجود داشته است.

دکتر زالی افزایش آمار بیماران تست مثبت و تست سریع مثبت را نشان دهنده این موضوع ذکر کرد که ویروس در تهران با چرخش بیشتری نسبت به گذشته در حال حرکت است پس باید مراقبت بیشتری داشته باشیم.

وی پرهیز از حضور در اجتماعات و محیط های پرازدحام و مکان های مسقف و بدون تهویه مناسب، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از سفرهای غیرضروری درون و برون شهری را از مواردی ذکر کرد که می تواند میزان ابتلا را کاهش دهد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت با تاکید بر این که استفاده از ماسک به تنهایی برای مقابله با بیماری کافی نیست توصیه کرد افراد از حضور در فضاهای پرتراکم بدون تهویه مناسب اجتناب کنند و فاصله گذاری اجتماعی را حتما مدنظر قرار دهند.

دکتر زالی با توجه به مشاهده موارد ابتلابه ویروس جهش یافته انگلیسی در تهران تاکید کرد: شیوه نامه های بهداشتی باید با دقت بیشتری اعمال شوند. گروه های در معرض خطر باید جدی تر پروتکل ها را رعایت کنند. این افراد درصورتی که مجبور به حضور در مکان های شلوغ هستند حتما از دو ماسک سه لایه یا یک ماسک سه لایه و یک ماسک پارچه ای برای کاهش خطر استفاده کنند.

وی با اشاره به افزایش میزان مرگ و میر در گروه های سنی بالای ۷۰ سال در هفته جاری در تهران توصیه گرد که این گروه سنی بیشتر در منزل بمانند و از ترددهای در سطح شهر پرهیز کرده و نیازهای آنان توسط اعضای خانواده مرتفع شود.