مایک پمپئو که یکی از عناصر اصلی تصمیم‌گیری در ترور فرمانده سابق سپاه قدس ایران بوده است به گزارش «اگنس کالامارد» که این ترور را مغایر منشور ملل متحد دانسته بود، واکنش نشان داد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد تصریح کرده است آمریکا نتوانسته است اسناد و مدارک معتبری مبنی بر تهدید فوری و حتمی سردار سلیمانی برای جان آمریکایی‌ها را ارائه دهد.

وزیر خارجه آمریکا که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران او را وزیر نفرت نامیده است، شامگاه پنج‌شنبه در بیانیه مطبوعاتی  اظهار کرد: ما گزارش و ایده‌های منتشر شده امروز به وسیله کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد مربوط به حمله منجر به قتل فرمانده سپاه قدس ایران را رد می‌کنیم. نتیجه‌گیری‌های خانم کالامارد توهین‌آمیز هستند.

پمپئو مدعی شد: حمله منجر به کشته شدن سردار سلیمانی در پاسخ به افزایش سلسله حملات نظامی در ماه‌های گذشته به وسیله جمهوری اسلامی ایران و شبه نظامیان مورد حمایت آن علیه نیروها و منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه بود.

وی ادامه داد: آن(حمله) برای متوقف کردن ایران از شروع یا حمایت بیشتر از حملات علیه آمریکا یا منافع آن و برای از بین بردن قابلیت‌های سپاه قدس انجام شد.

وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد: آمریکا نسبت به مبانی این حمله هوایی مطابق قوانین بین‌المللی شفاف است. همانگونه که در هشتم ژانویه ۲۰۲۰ مطابق بند ۵۱ منشور ملل متحد طی نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کردیم، این حمله در اجرای حق ذاتی آمریکا در دفاع از خود اتخاذ شده است.

پمپئو اظهار کرد: همانگونه که رئیس جمهوری در دوم ژانویه گفت« ما همواره از دیپلمات‌ها، نیروهای نظامی، کارکنان و همه آمریکایی‌ها محافظت خواهیم کرد».

رژیم آمریکا در دی‌ماه ۱۳۹۸ در حمله هوایی انجام شده با پهپادهای مستقر در عراق، سردار سهپبد قاسم سلیمانی فرمانده وقت سپاه قدس ایران و همراهان وی از جمله ابومهدی المهندس معاون بسیج مردمی عراق را در فرودگاه بغداد به شهادت رساند.