الکسی لیخاچوف امروز دوشنبه در شصت و سومین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان این مطلب اظهار داشت: ما خواستار آژانسی عاری از سیاست بازی هستیم و می خواهیم این نهاد بدور از مسائل سیاسی میان کشورها به کار خود ادامه داهد.

یوکیا آمانو دیپلمات ۷۲ ساله ژاپنی که از دسامبر ۲۰۰۹ میلادی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است، دو ماه پیش فوت کرد.

رئیس شرکت روس اتم در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: مسائلی که در برابر آژانس قرار دارند پیچیده و گوناگون هستند. اما ما اطمینان داریم که آژانس بین المللی انرژی اتمی از توانایی کافی برای حل آنها برخوردار است. آژانس می تواند در این شرایط بر حمایت بی بدیل روسیه حساب باز کند.

 وی ادامه داد: لازم است که آژانس بین المللی انرژی اتمی به صورت مستمر قابل پیش بینی و به دور از سیاست زدگی برای تبادل تجربیات و همکاری کشورهای عضو باشد.

تاکنون برخی نام ها در محافل خبری و رسانه ای جهان برای جانشینی آمانو در مقام مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شده است که از آن جمله می توان به کورنل فروتا هماهنگ کننده فعلی آژانس و رافائل گروسی نماینده آرژانتین در آژانس اشاره کرد.

فروتا دیپلمات رومانیایی و از نامزدهای پست ریاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.