رویترز نوشت، واردات نفت خام ایران توسط چهار خریدار برتر آسیا در بحبوحه تحریم‌های آمریکا علیه ایران به پایین‌ترین حد طی ۳ سال در ۲۰۱۸ رسید ولی چین و هند در دسامبر پس از گرفتن معافیت از واشنگتن واردات از ایران را از سر گرفتند . 

۴ خریدار برتر نفت ایران در آسیا_چین، هند، ژاپن و کره‌جنوبی_ در کل ۱.۳۱ میلیون بشکه در روز در ۲۰۱۸ از ایران نفت وارد کردند که ۲۱ درصد نسبت به سال قبل پایین تر بود . 

این مقدار پایین ترین حد از یک میلیون بشکه سال ۲۰۱۵ بود ، زمانی که دور قبلی تحریم ها علیه ایران باعث سقوط خرید نفت از ایران شده بود . 

آمریکا نوامبر گذشته تحریم‌ها علیه ایران را دوباره وضع کرد و هدفش  مذاکره در مورد یک قرارداد اتمی جدید با ایران است. آمریکا قصد دارد صادرات نفت خام ایران را به صفر برساند . 

واردات نفت ایران توسط آسیا به صورت ماهانه در ماه دسامبر با آغاز خرید چین و هند پس از دریافت معافیت از آمریکا ، بعد از سه ماه افزایش یافت و به ۷۶۱۵۹۳ بشکه در روز رسید. مهلت این معافیت‌ها ۱۸۰ روز است . 

ریکاردو فابیانی تحلیلگر انرژی گفت:« ما انتظار داریم صادرات نفت ایران به آسیا در حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز تا انتهای مهلت معافیتها در ماه مه ثابت بماند» . 

در دسامبر، واردات چین از ایران برای اولین بار طی سه ماه به ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسید در حالی که واردات هند به بیش از ۲۲ هزار بشکه در روز رسیده بود . 

ژاپن و کره جنوبی هیچ نفتی از ایران در دسامبر وارد نکردند چون هنوز در حال حل و فصل مشکلات مربوط به پرداخت و کشتیرانی بودند. این کشورها در ماه جاری خرید نفت از ایران را آغاز کردند . 

طی این دوره ۱۸۰ روزه ، چین می‌تواند تا ۳۶۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد کند، در حالی که واردات هند از ایران ۳۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. کره‌جنوبی هم تا ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی از ایران وارد خواهد کرد . 

فابیانی گفت:« پس از ماه مه، همه چیز بستگی به تصمیم دولت آمریکا دارد که در حال حاضر کاملا مبهم است . به نظر میرسد معافیت های قبلی تمدید شوند، گرچه شایعاتی هم وجود دارد که کاهش زیادی در مقدار این معافیت ها به وجود خواهد آمد ». 

شرکت نفت ایندین، بزرگترین پالایشگاه هند به دنبال قراردادی سالانه برای خرید نفت خام آمریکا است و می خواهد برای احتیاط گزینه‌های خرید نفت خود را گسترش دهد .