آخرین وضعیت فروش در سینما

گروه فرهنگ و هنر: میانگین فصلی فروش فیلم‌های روی پرده در سال گذشته با توجه به فروش ۶۰ میلیارد تومانی در کل سال ۹۳، ۱۵ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد فروش امسال سینما رکورد سال گذشته را تکرار نکند. سال گذشته فیلم‌هایی همچون «شهر موش‌ها ۲» و «آتش بس ۲» توانستند با فروش قابل‌توجهی،‌ رقم کلی فروش در پاییز و همچنین کل سال ۹۳ را ارتقا بدهند. امسال نیز اکران فیلم محمد‌ رسول الله (ص) که از ۵شهریور آغاز شد، عمدتا در فصل پاییز بود و رکورد فروش قابل توجه آن تا مرز ۱۴ میلیارد تومان نیز به ارتقای رقم فروش کلی امسال کمک قابل‌توجهی کرده است. اما گویا سایر فیلم‌های اکران شده در سال ۹۴ نتوانسته‌اند چنان‌که باید از رقبای سال گذشته خود جلو بزنند و رکورد فروش سال را جابه‌جا کنند. شرایط بد اکران در سه ماه گذشته

فصل اکران پاییزی در سینماهای تهران در حالی به پایان رسید که برخی فیلم‌سازان و تهیه‌کنندگان به «اکران ناعادلانه» و «جشنواره فیلم‌سوزی» اعتراض داشتند. در کمتر از سه ماه پاییز، ۱۳ فیلم راهی سینماها شدند؛ در حالی که ۷ فیلم دیگر نیز از تابستان در حال نمایش بودند و بخشی از اکران خود را نیز در پاییز پی گرفتند. این‌ تعداد تنها بخشی از فیلم‌هایی است که در این مدت اکران شده‌اند و همچنین باید به این آمار اضافه کرد فیلم‌های «هنر و تجربه» و اکران آزاد را تا دریابید چه ترافیک سنگینی در معدود سینماهای شهر تهران در جریان است! با اندکی تامل و شمارش سینماهای استاندارد موجود در تهران و در نظر گرفتن تعداد فیلم‌ها و مدت اکران هر فیلم، به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که هر فیلمی در این شهر به راحتی فرصت دیده شدن پیدا نخواهد کرد!نتیجه‌ این ترافیک چه خواهد بود؟ احتمالا ماندن در صف اکران و اکران‌های تک سانس از کمترین عواقب آن است؛ در پی آن نیز آشفتگی برنامه نمایش سینماها و سردرگمی مخاطب و دیده نشدن برخی فیلم‌ها و نهایتا ضربه خوردن بدنه سینمای ایران است.نتیجه‌ نهایی آنکه بیش از ۲۰ فیلم اکران شده در پاییز، روی هم حدود هفت میلیارد تومان فروش می‌کنند! که اگر فیلم محمد رسول‌الله‌(ص) را با آن رقم‌های نجومی ساخت و شرایط ویژه اکرانش از این جمع کنار بگذاریم، رقم هفت میلیارد تومان حتی هزینه‌ ساخت پنج تا از فیلم‌های اکران شده نیست!

فروش زمستانه سینماها

پایان پاییز بی‌رمق سینما اما پایان دوران رکود فروش سینما نیست. زمستان‌ فصل همیشه کم‌فروش سینما بوده است و از سویی برگزاری جشنواره‌های موسیقی و فیلم فجر، بخش مهمی از توجه دوستداران سینما را به خود جلب می‌کند و اکران سایر فیلم‌های در حال اکران را به محاق کم‌فروشی می‌فرستد. به هر حال زمستانی که دو هفته آن گذشته است، احتمالا رکود سال ۹۴ سینما را تکمیل می‌کند و خاطره تلخ شکست در گیشه را برای برخی از کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها ماندگار خواهد کرد. با این حال اما در روزهای اخیر برخی فیلم‌ها که اخیرا به چرخه اکران اضافه شده‌اند فروش نسبتا خوبی داشته‌اند و توانستند پای مخاطبان را به سالن‌ها باز کنند.«در مدت معلوم» یکی از فیلم‌هایی است که توانسته تماشاگران را به سالن‌های سینما جذب کند. این فیلم که ۲۳ روز از زمان نمایشش می‌گذرد، به گفته رضا قطبی از «فیلمیران» تاکنون حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در تهران و شهرستان‌ها فروش داشته است. این فیلم ۲۵ سالن سینما در تهران را در اختیار دارد و فروش آن در سینماهای پایتخت ۷۹۰ میلیون تومان است که ۴۹ میلیون تومان آن متعلق به شب گذشته (۱۷ دی‌ماه) است. این فیلم که ۲۰ سالن سینما در دیگر شهرها را در اختیار دارد، فروشی برابر با ۳۱۰ میلیون تومان در شهرستان‌ها داشته است. «در مدت معلوم» کار وحید امیرخانی است که جواد عزتی، ویشکا آسایش، هومن سیدی و ... در آن بازی می‌کنند.

اما فیلم «شیفت شب» ساخته نیکی کریمی دیگر فیلمی است که این روزها میهمان سینماهای تهران و شهرستان‌ها است. این فیلم نیز دیگر فیلمی است که مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته و بنا به گفته حبیب اسماعیلی، پخش‌کننده آن فروشی برابر با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان داشته و شب گذشته (۱۷ دی‌ماه) در دو سالن تهران سانس فوق‌العاده داشته است.«شیفت شب» در دیگر شهرها نیز ۲۸۰ میلیون تومان فروش داشته است.«شاهزاده روم» به‌عنوان اثری انیمیشن، دیگر فیلمی است که با استقبال تماشاگران روبه‌رو شده است. نکته جالب درباره این فیلم این است که فروش آن در شهرستان‌ها دو برابر تهران است.این اثر انیمیشن که ۵۸ روز از نمایش آن در تهران می‌گذرد، فروشی برابر با یک میلیارد و ۲۴۵ میلیون تومان در پایتخت داشته اما در شهرستان‌ها ۲ میلیارد و ۵۵ میلیون تومان فروخته است تا در مجموع به فروشی برابر با ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در کل کشور دست یابد.«شکاف» نام فیلمی است به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده که در روزهای زمستانی روی اکران است. این فیلم نیز بعد از ۹ روز اکران در ۱۶ سالن سینمای تهران ۱۲۰ میلون تومان فروش داشته است که ۲۸ میلیون آن فروش شب گذشته این فیلم است.

فیلم «پی ۲۲» هم بعد از ۱۶ روز اکران در ۱۰ سالن سینمای تهران ۵۸ میلیون فروش داشته است؛ همچنان که در شهرستان‌ها نیز بعد از ۱۰ روز اکران ۱۰ میلیون تومان فروخته است.در این فیلم به کارگردانی حسین قاسمی‌جامی، امین حیایی در نقش ناخدا محمدی (ناخدای ناوشکن جوشن)،‌ هادی ساعی در نقش‌هادی (فرمانده تکاوران نیروی دریایی) و افسانه بایگان در نقش زهرا (همسر ناخدا محمدی) و نسرین مقانلو و... حضور دارند.به گفته علی شعبانی از هدایت فیلم، «این سیب هم برای تو» کار سیروس الوند هم با در اختیار داشتن ۱۲ سالن در تهران به فروشی برابر با ۹۲۰ میلیون تومان دست یافته است و در شهرستان‌ها نیز با نمایش در ۲۵ سالن سینما ۲۸۰ میلیون تومان را جذب گیشه خود کرده است تا در کل فروشی برابر با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان داشته باشد.«ناهید» ساخته آیدا پناهنده نیز بعد از ۵۰ روز اکران در تهران و شهرستان‌ها ۵۸۰ میلیون تومان فروش داشته است که از این میان ۴۰۰ میلیون تومان به تهران تعلق دارد و ۱۸۰ میلیون تومان آن نیز متعلق به شهرستان‌ها است.به گفته پیمان سنماری از نیکان فیلم «ناهید» در هشت سالن تهران و ۱۲ سینما در شهرستان‌ها در حال اکران است.