روزشمار فرهنگی جهان در2016

گروه فرهنگ و هنر : از انتشار رمان‌های جدید برندگان «بوکر» گرفته تا اکران نسخه سینمایی «دوزخ» دن براون، اقتباس تلویزیونی «جنگ‌و صلح» و «دن کیشوت» و ۱۰۰ سالگی انتشار شاهکار ادبی «جیمز جویس» رخدادهایی هستند که سال ۲۰۱۶ برای کتاب‌دوستان و اهل فرهنگ به ارمغان می‌آورد.در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به مهم‌ترین رخدادهای فرهنگی که در ۱۲ ماه آینده رخ خواهند داد:

ژانویه

«جولین بارنز»، نویسنده برنده سال ۲۰۱۱ جایزه «من بوکر» جدیدترین رمانش را در نخستین ماه میلادی روانه بازار می‌کند. این کتاب که «صدای زمان» نام دارد، از سوی انتشارات «جوناتان کیپ» منتشر می‌شود. این اولین اثر بارنز پس از کسب جایزه «بوکر» با رمان «حس یک پایان» به حساب می‌آید. «صدای زمان» براساس زندگی «دمیتری شوستاکوویچ» آهنگ‌ساز و پیانیست مطرح شوروی سابق نوشته شده و داستان آن در دهه ۱۹۳۰ یعنی دوران حکومت استالین روایت می‌شود.مراسم معرفی برنده و اعطای جایزه ۲۰۰ هزار پوندی «تی.اس. الیوت» یازدهم ژانویه برگزار می‌شود. «کلودیا رنکین» در سال گذشته میلادی جایزه شعر ۱۰ هزار پوندی «فوروارد» را به دست آورد و پیش‌بینی می‌شود شانس بالایی برای دریافت جایزه «الیوت» داشته باشد.«اتاق» رمان خواندنی «اِما دون‌اِهو» سال ۲۰۱۰ منتشر شد و به فهرست نهایی جایزه «من بوکر» راه یافت. به‌زودی اقتباس سینمایی این اثر ادبی نامزد جوایز «ایمپک دوبلین» و «اورنج» به روی پرده خواهد رفت. این فیلم انگلیسی را لنی آبرامسون کارگردانی کرده و بری لارسون در آن ایفای نقش کرده است. هم فیلم و هم فیلمنامه‌نویس آن نامزد دریافت جایزه «گلدن گلوب» شده‌اند.در بیست‌وششمین روز ژانویه ۲۰۱۶ هم برندگان پنج بخش رمان‌، رمان نخست، زندگی‌نامه‌، شعر و ادبیات کودک جوایز «کاستا» معرفی می‌شوند. برنده جایزه کتاب سال «کاستا» از میان این پنج نفر برگزیده خواهد شد. «کاستا» یکی از معتبرترین و مشهورترین جایزه‌های ادبی در انگلیس است که کتاب‌ها و نویسندگان مطرح در انگلیس و ایرلند براساس آن شناخته می‌شوند. این جایزه از سال ۱۹۷۱ کار خود را به عنوان جایزه ادبی «وایت بر» آغاز کرد و سپس در سال ۲۰۰۶ به جایزه کتاب «کاستا» تغییر نام داد.

فوریه

«جومپا لاهیری» نویسنده هندی‌تبار برنده جایزه «پولیتزر» اوایل این ماه، جدیدترین اثرش را با عنوان «به بیان دیگر» از سوی انتشارات «بلومزبری» راهی کتاب‌فروشی‌ها می‌کند. این کتاب غیرداستانی مجموعه خاطرات و نامه‌هایی عاشقانه به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی است که «آن گلدشتاین» بخش‌هایی از آن را ترجمه کرده است. طی پروژه‌ای که به مناسبت چهارصدمین سالگرد درگذشت نمایشنامه‌نویس بزرگ انگلیسی مطرح شد‌، چند نویسنده صاحب‌نام مسوولیت بازنویسی مدرن آثار او را برعهده گرفتند. در این میان «تاجر ونیزی» نصیب جکوبسن شد. از دیگر نویسندگانی که با این طرح همکاری می‌کنند می‌توان به «مارگارت اتوود» (توفان)، «جو نسبو» (مکبث) و «آن تایلر» (رام کردن زن سرکش) اشاره کرد.«مدیر شب» نام رمانی از «جان لوکری» نویسنده برجسته انگلیسی درباره دوران پس از جنگ سرد است که شبکه «بی‌بی‌سی» آن را به مینی‌سریالی تلویزیونی تبدیل کرده است. این پروژه شش‌قسمتی از اواسط فوریه ۲۰۱۶ به روی آنتن خواهد رفت.

مارس

سوم مارس مصادف است با چهارصدمین سالگرد درگذشت «میگوئل دو سروانتس». به همین مناسبت شبکه «RSC» فیلمی را با الهام گرفتن از «دن کیشوت» شاهکار عمر این نویسنده و شاعر اسپانیایی به روی آنتن می‌برد.

آوریل

آوریل پر است از سالگرد درگذشت یا تولد چهره‌های شاخص دنیای ادبیات. اولین روز این ماه برابر است با پنجاهمین سالگرد درگذشت «فلن اوبراین» که از مشهورترین رمان و نمایشنامه‌نویس‌های طنز ایرلند بود. سوم آوریل بیست‌وپنجمین سالگرد خاموش شدن ابدی «گراهام گرین» از بزرگ‌ترین نویسندگان قرن بیستم میلادی است که کارهایی چون «قدرت و جلال»، «جان کلام»، «آمریکایی آرام» و «پایان رابطه» را در کارنامه‌اش داشت. اقتباس سینمایی از «کتاب جنگل» اثر معروف کلاسیک «رودیارد کیپلینگ» به کارگردانی «جان فاوریو» در نیمه آوریل اکران می‌شود. «اسکارلت یوهانسون»، «بن کینگزلی»، «بیل مورای» و «ادریس البا» در این فیلم هنرنمایی کرده‌اند.دو روز پس از این جشن، دوستداران ادبیات چهارصدمین سالگرد درگذشت «ویلیام شکسپیر» بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویس ادبیات انگلیسی‌زبان را گرامی می‌دارند. مجموعه نمایش‌های تاریخی «بی‌بی‌سی» هم در این دوره دوباره روی آنتن می‌روند. «ریچارد سوم» یکی از این آثار است که «بندیکت کامبرباچ» بازیگر مشهور سریال «شرلوک» در آن هنرنمایی کرده است.

مه

«دان دلیلو» رمان‌نویس معروف آمریکایی امسال رمان جدیدش را با عنوان «صفر کی» (Zero K) منتشر می‌کند. این اثر درباره میلیاردری است که همسرش شدیدا بیمار است و به دنبال زندگی ابدی و فریب مرگ است. «میزان»، «نام‌ها»، «خیابان‌ گریت جونز»، «زیرزمین» و «سر و صدای سفید» از جمله رمان‌های دیگر دلیلو هستند. بسیاری از منتقدان ادبی این نویسنده برنده جایزه «پن فاکنر» را یکی از شخصیت‌های محوری ادبیات پست‌مدرن می‌دانند.«روز انتخاب» نام سومین رمان «آراویند آدیگا» نویسنده هندی استرالیاییِ برنده بوکر سال ۲۰۰۸ است که در ماه مه ‌۲۰۱۶ به چاپ می‌رسد. نویسنده «ببر سفید» این اثر را درباره پسری ۱۴ ساله در بمبئی امروز به نگارش درآورده است.در بیست‌وهفتمین روز این ماه «آلیس از آن سوی شیشه» اقتباس سینمایی از دنباله داستان «آلیس در سرزمین عجایب» به سینماها می‌آید. «جیمز بوبین» قسمت اول این اثر اقتباسی را سال ۲۰۱۰ به روی پرده برد. «میا واسیکوفسکا» باز هم در این فیلم نقش اصلی را ایفا می‌کند.

ژوئن

هشتم ماه ژوئن ۲۰۱۶ جایزه ادبیات داستانی زنان که چند سالی است نامش را از «اورنج» به «بیلیز» تغییر داده، به برندگانش اعطا می‌شود. «آلی اسمیت» نویسنده شناخته‌شده انگلیسی این جایزه را در سال ۲۰۱۵ کسب کرد. جایزه ادبیات داستانی زنان نویسنده، اولین‌بار در سال ۱۹۹۲ از سوی «کیت ماس» رمان‌نویس راه‌اندازی شد. در آن زمان تنها ۱۰ درصد نامزدهای نهایی جایزه «بوکر» را زنان تشکیل می‌دادند و در سال ۱۹۹۱ حتی یک زن هم به فهرست نهایی برگزیدگان این جایزه مهم بین‌المللی راه پیدا نکرد.

جولای

جولای‌، ماه چندان پرمشغله‌ای برای ادبیات‌دوستان نخواهد بود؛ بیست‌ودوم این ماه «غول بزرگ مهربان» رولد دال که به اختصار «BFG» خوانده می‌شود، راهی سینماها می‌شود. «استیون اسپیلبرگ» کارگردان مشهوری است که این رمان دال را مورد اقتباس قرار داده است. «مارک رایلنس» نقش غول و «پنه‌لوپه ویلتون» نقش ملکه را در این اثر ایفا می‌کنند.

آگوست

«آلی اسمیت» از سرشناس‌ترین نویسندگان انگلیسی سال گذشته جایزه ادبیات داستانی زنان «بیلیز» را با رمان «چگونه هر دو باشیم» از آن خود کرد. او در سال ۲۰۱۶ «پاییز» را به کتاب‌دوستان عرضه می‌کند.

سپتامبر

«جان لوکری» بیشتر به عنوان نویسنده ادبیات داستانی شناخته می‌شود، اما او در سال ۲۰۱۶ برای اولین‌بار اثری غیرداستانی به نام «تونل پنگوئن: داستان‌هایی از زندگی من» را به چاپ می‌رساند. او در این کتاب به زنان و مردانی پرداخته که الهام‌بخش نگارش برخی از بهترین رمان‌هایش شده‌اند.«ایمیر مک‌براید» که سال ۲۰۱۴ با اولین رمانش «دختر چیزی نیمه‌شکل‌یافته است» توانست جایزه «دزموند الیوت» و «بیلیز» را به خانه ببرد، در ماه سپتامبر دومین اثر ادبی‌اش‌ «بوهمیایی‌های لِسِر» را منتشر می‌کند. این رمان درباره دختری است که همچون نویسنده کتاب، از ایرلند راهی لندن شده تا بازیگری بخواند.

اکتبر

یازدهم اکتبر برنده جایزه «من بوکر» ۲۰۱۶ معرفی می‌شود. این جایزه ادبی که چهل‌وهشتمین دوره برگزاری خود را تجربه می‌کند، هر ساله به بهترین رمان بلند منتشرشده در انگلستان که بین اول اکتبر تا سی‌ام دسامبر به چاپ رسیده باشد، اعطا می‌شود. سه اقتباس مهم سینمایی هم در ماه اکتبر به نمایش درمی‌آیند: یکی «دختری در قطار» با بازی «امیلی بلانت» و کارگردانی «تیت تایلر» که براساس رمان پرفروش «پائولا هاوکینز» ساخته می‌شود، دومی فیلم «دوزخ» که براساس کتاب «دن براون» تولید می‌شود و دیگری اقتباس «هرگز برنگرد» با درخشش «تام کروز» در نقش اصلی که برداشتی سینمایی از یکی از رمان‌های مجموعه «جک ریچر» لی چایلد خواهد بود.

نوامبر

در یازدهم ماه نوامبر «آنگ لی» فیلمساز صاحب‌نام تایوانی آمریکایی فیلم «راه رفتن طولانی بین دو نیمه» را که براساس رمان برنده جایزه «بن فاونتن» می‌سازد‌، روی پرده خواهد برد. این رمان که جایزه حلقه منتقدان کتاب ملی آمریکا را کسب کرده، درباره گروهی از سربازان جنگ عراق است که پیش از اعزام در آمریکا جشن پیروزی برپا می‌کنند.

دسامبر

چهاردهمین روز دسامبر ۲۰۱۶ برابر است با ۱۰۰ سالگی «شرلی جکسون»، نویسنده ژانر تخیلی و وحشت آمریکا که تاثیر چشمگیری بر آثار «نیل گیمن» و «استفن کینگ» گذاشته است. بیست‌ونهم دسامبر هم کتاب‌دوستان جشن ۱۰۰ سالگی انتشار رمان «چهره مرد هنرمند در جوانی» شاهکار ادبی «جیمز جویس» را برگزار می‌کنند.