علیرضا مجمع: اسامی 22 فیلم بخش سودای سیمرغ سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر نیمه شب یکشنبه در حالی اعلام شد که هنوز 5 روز تا وعده دبیر جشنواره برای اعلام این فیلم‌ها باقی مانده بود. این اعلام نابهنگام البته تبعات مثبتی برای انعکاس درست و گسترده این خبر نداشت، چرا که سایت‌ها و یکی، دو روزنامه با پخش این خبر، فضای اندکی را برای مانور ایجاد کردند. این خبر اگر در ساعت‌های ابتدایی روز گذشته روی سایت رسمی جشنواره قرار می‌گرفت به مراتب برای خبررسانی فعالان رسانه‌ای وجه بهتری می‌یافت. در این میان با اعلام هیات انتخاب جشنواره فیلم‌های پرحرف و حدیث زیادی در این دوره حضور دارد که می‌تواند خبرسازی این دوره را به نسبت سایر ادوار جشنواره فجر افزایش دهد. البته امکان دارد فیلمسازانی که به این فهرست راه نیافته‌اند با اعتراض به رای هیات داوران برای این دوره حاشیه‌سازی کنند اما باید صبر کرد و دید که این پروسه 34 ساله چقدر توانسته است فیلمسازان ایران را با آداب جشنواره‌ای که قرار است تعدادی فیلم را در مدتی مشخص روی پرده ببرد و با رای چند نفر از هیات داورانش فیلم‌هایی را برنده سیمرغ بلورین کند، آشنا سازد.
آب نبات چوبی

کارگردان: محمدحسین فرح‏بخش
بازیگران: رضا عطاران، سحر قریشی، هنگامه حمیدزاده، کریم امینی، نگار عابدی، صفا آقاجانی، شیوا طاهر، شقایق فراهانی، میلاد کی‌مرام.
خلاصه داستان: اختلاف دیدگاه دو نسل قدیم و جدید پیرامون مشکلات خانواده و تاثیر جامعه بر جوانان امروزی است.

امکان مینا

کارگردان: کمال تبریزی
بازیگران: میلاد کی‌مرام، مینا ساداتی، شاهرخ فروتنیان، بهرنگ علوی، شایسته ایرانی، سیامک صفری، فرزاد باقری، سیامک احصایی، بهادر ملکی و علی مردانه.
خلاصه داستان: تردید، شک و سرانجام خیانت، زندگی عاشقانه مهران و مینا را به مسیر تازه‏ای می‏کشاند.

آخرین بار کی سحر رو دیدی؟

کارگردان: فرزاد موتمن
بازیگران: فریبرز عرب‏نیا، سیامک صفری، آتیلا پسیانی، ژاله صامتی، محمدرضا غفاری، بهاران بنی‏احمد و آناهیتا درگاهی.
خلاصه داستان: صبح است، مادری سراسیمه وارد کلانتری می‏شود و به افسر نگهبان می‏گوید دختر جوانش، سحر، دیشب به خانه بازنگشته است.

اژدها وارد می‏شود!

کارگردان: مانی حقیقی
بازیگران: امیر جدیدی، همایون غنی‏زاده، احسان گودرزی، نادر فلاح، علی باقری و کیانا تجمل.
خلاصه داستان: «اژدها وارد می‌شود» در دهه ۴۰ می‌گذرد. ماجرای فیلم از جایی آغاز می‌شود که خبر پیدا شدن یک مار بزرگ در یک روستا دهان به دهان می‌پیچد و زمینه‌ساز اتفاقاتی می‌شود.

بادیگارد

کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا
بازیگران: پرویز پرستویی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، شیلا خداداد، فرهاد قائمیان، امیر آقایی، دکتر محمود عزیزی، محمد حاتمی.
خلاصه داستان: درباره محافظی شخصی است که از جان یکی از شخصیت‏های مهم نظام محافظت می‏کند اما در جایی و براساس حوادثی متوجه می‏شود که او بیش از آنکه به فکر نظام باشد به فکر منافع شخصی است. محافظ شخصی دچار تشکیک می‏شود و همین امر باعث می‏شود که محافظت از آن فرد را کنار بگذارد. اما به‌دلیل خدمات و خلوصی که در وی وجود دارد او را به محافظت از فرد دیگری می‏گمارند که یکی از فعالان هسته‏ای کشور است.

به دنیا آمدن

کارگردان: محسن عبدالوهاب
بازیگران: هدایت هاشمی، الهام کردا، پونه عبدالکریم‌زاده، رضا مرتضوی، رویا جاویدنیا، مهدی امیری، اسماعیل پوررضا و سیاوش نقشبندی.
خلاصه داستان: زن و شوهری در آستانه میانسالی برای ادامه مسیر زندگیشان با یکدیگر دچار مشکل می‌شوند.

بارکد

کارگردان: مصطفی کیایی
بازیگران: بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی و پژمان بازغی.
خلاصه داستان: پشت هر آدمى یه داستانى هست و پشت هر داستانى یه آدم، بهتره قبل از هر قضاوتى یکم صبر داشته باشیم.

خشم و هیاهو

کارگردان: هومن سیدی
بازیگران: طناز طباطبایی، نوید محمدزاده، سعید چنگیزیان، بهناز جعفری، رضا بهبودی، رعنا آزادی ور، بهزاد بمرانی.
خلاصه داستان: زندگی به من آموخت که هیچ چیز از هیچ‌کس بعید نیست!

دختر

کارگردان: رضا میرکریمی
بازیگران: فرهاد اصلانی، مریلا زارعی و ماهور الوند.
خلاصه داستان: آقای عزیزی که سرپرست بخش تعمیرات و نگهداری پالایشگاه آبادان است برای مراسم خواستگاری دخترش آماده می‏شود و ستاره دختر دیگرش در همان روز قصد سفر به تهران برای شرکت در جشن خداحافظی یکی از دوستان هم‏دانشگاهی‏اش را دارد. پدرش به دلایلی به این سفر مشکوک است و این آغاز ماجرا است.

دلبری

کارگردان: سید جلال اشکذری
بازیگران: هنگامه قاضیانی، آتیلا پسیانی، عباس غزالی، محمدرضا شیرخانلو، مهسا هاشمی، مهدی عطاران.
خلاصه داستان: طوبی امشب عروسی امیرحسین، دوتامون خوشحالیم. . . من نباید اون حرف‌ها رو می‌زدم فقط بهم بگو چرا چهار بار چشمتو بازوبسته کردی... منظور خاصی داشتی میثم؟

رسوایی 2

کارگردان: مسعود ده‌نمکی
بازیگران: اکبر عبدی، سحر قریشی، محمدرضا شریفی‏نیا، مهران رجبی، فخرالدین صدیق شریف، امیر نوری و اسماعیل خلج.
خلاصه داستان: ۱۰ سال بعد از زمان ماجرای اول فیلم «رسوایی ۱» است و اتفاقات در شهری فرضی رخ می‌دهد.

زاپاس

کارگردان: برزو نیک‌نژاد
بازیگران: امیر جعفری، ریما رامین‌فر، جواد عزتی، الناز حبیبی، احمد مهران فر و شبنم مقدمی.
خلاصه داستان: یک تیم فوتبال که در دسته سوم کشور فعالیت می‌کرده است به دسته دوم صعود می‌کند و ماجراهایی برای این تیم پیش می‌آید.

سیانور

کارگردان: بهروز شعیبی
بازیگران: مهدی هاشمی، هانیه توسلی، پدرام شریفی، بابک حمیدیان، بهنوش طباطبایی، رضا مولایی، فرزین صابونی، فریدون محرابی، سارا توکلی، وحید حبیبیان، وحید رونقی، آتیلا پسیانی و حامد کمیلی.
خلاصه داستان: یک عاشقانه پلیسی است که در دهه ۵۰ می‌گذرد.

عادت نمی‌کنیم

کارگردان: ابراهیم ابراهیمیان
بازیگران: هدیه تهرانی، محمدرضا فروتن، ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، پانته‌آ پناهی‌ها، شیرین یزدان بخش و نقی سیف جمالی.
خلاصه داستان: احمدرضا مقدم استاد برجسته دانشگاه است که به واسطه شک مهتاب همسرش، مسیر تازه‌ای پیش روی خود می‏یابد. این شک در بستر خانواده ریشه می‏دواند و به آرامی همه داشته‏های احمدرضا را تحت الشعاع قرار می‏دهد.

کفش‏هایم کو؟

کارگردان: کیومرث پوراحمد
بازیگران: رضا کیانیان، رویا نونهالی، مجید مظفری، بهاره کیان افشار، مینا وحید و منصوره وافری.
خلاصه داستان: فیلمی در ارتباط با تبعات مهاجرت و بیماری آلزایمر.

لانتوری

کارگردان: رضا درمیشیان
بازیگران: باران کوثری، نوید محمدزاده، مریم پالیزبان، رضا بهبودی، مهدی کوشکی، بهناز جعفری، فاطمه نقوی، پریوش نظریه، نادر فلاح، اردشیر رستمی، حسین پاکدل، بهرنگ علوی، ستاره پسیانی، بهرام افشاری، سیاوش چراغی‏پور، کاظم سیاحی، سجاد تابش و یسنا میرطهماسب.
خلاصه داستان: روایت یک داستان عاشقانه در تهران همراه با ماجرای اسیدپاشی.

مالاریا

کارگردان: پرویز شهبازی
بازیگران: ساعد سهیلی، ساغر قناعت، آزاده نامداری و آذرخش فراهانی
خلاصه داستان: داستان دختر و پسری است که در تهرانگردی‏های خود با مردی برخورد می‏کنند که مشکلی دارد. آنها سعی می‏کنند راه حلی برای این مشکل پیدا کنند.

نفس

کارگردان: نرگس آبیار
بازیگران: مهران احمدی، پانته‏آ پناهی‌ها، گلاره عباسی، سیامک صفری، شبنم مقدمی، ساقی زینتی، محمدرضا شیرخانلو، ساره سادات نورموسوی، علی خانبابایی و جمشید هاشم‌پور.
خلاصه داستان: روایتی از زندگی چهار کودک با نام‏های «بهار»، «نادر»، «کمال» و «مریم» است که همراه پدرشان غفور و مادربزرگ در دهه۵۰ خورشیدی نفس می‏کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

نقطه کور

کارگردان: مهدی گلستانه
بازیگران: محمدرضا فروتن، هانیه توسلی، شقایق فراهانی، محسن کیایی، مریم بوبانی، خاطره اسدی و نیکی مظفری.
خلاصه داستان: خسرو که ۲۳ روز را بر پهنه دریا و به دور از خانواده گذرانده، با دنیایی از ابهامات فکری که تمام مدت مثل خوره، ذهنش را اشغال کرده، وارد خانه‏اش در تهران می‏شود. پس از ورود خسرو به خانه، تمامی ذهنیت‏هایش عینیت می‏یابند. او قادر به مقابله با مسائل پیش آمده نیست.

نیمه شب اتفاق افتاد

کارگردان: تینا پاکروان
بازیگران: رویا نونهالی، حامد بهداد، گوهر خیراندیش، آتیلا پسیانی، شقایق فراهانی، ستاره اسکندی، رابعه اسکویی، سینا رازانی، کریم امینی و مهراب رضایی.
خلاصه داستان: داستان عشق‌های نامتعارف از عروسی تا عزاست.

وارونگی

کارگردان: بهنام بهزادی
بازیگران: سحر دولتشاهی، علی مصفا، ستاره پسیانی، رویا جاویدنیا، علیرضا آقاخانی و شیرین یزدان بخش.
خلاصه داستان: سهیل پس از چند سال، نشانی نیلوفر را پیدا کرده و به سراغش آمده است. رابطه آنها که در گذشته ناکام مانده، حالا در آستانه شکل‌گیری دوباره است.

هفت ماهگی

کارگردان: هاتف علیمردانی
بازیگران: فرشته صدرعرفایی، باران کوثری، حامد بهداد، پگاه آهنگرانی، احمد مهرانفر، هانیه توسلی، محمدرضا علیمردانی، رضا بهبودی و بهناز جعفری.
خلاصه داستان: روایتی از افراد طبقه متوسط جامعه است و عکس‌العمل‌های آنها را نسبت به اتفاقات به تصویر می‌کشد.

حاشیه‌های یک انتخاب
هفت نام سری «انتخاب» بالاخره فاش شد
هفت نامی که بسیاری به دنبالشان بودند و می‌خواستند با دانستن اسامی‌شان از آنها خبرهای رسمی فیلم‌های راه یافته به جشنواره فجر را بگیرند، بالاخره با اعلام رسمی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد. محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با بیان این مطلب، با قدردانی از هیات انتخاب سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر به خبرگزاری مهر گفت: در ابتدا لازم می‌دانم از اعضای هیات انتخاب سی‌وچهارمین جشنواره فیلم متشکل از محمد احسانی، شهرام اسدی، فریدون جیرانی، محمدباقر قهرمانی، حسین کرمی، علیرضا شجاع نوری و رضا مقصودی برای صبوری و درایتی که در انتخاب آثار به خرج دادند تشکر و قدردانی کنم چراکه در مدت کوتاه وقت و انرژی زیادی گذاشتند و آثار را با دقت بسیار تماشا و در نهایت انتخاب کردند.

غایبان سرشناس رقابت سی‌وچهارمین جشنواره فجر
هیات انتخاب سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر ۲۲ فیلم را برای حضور بخش مسابقه سینمای ایران یا همان سودای سیمرغ انتخاب و معرفی کردند اما در این بین مثل همیشه نام غایبان بزرگی هم دیده می‌شود. شاید عجیب‌ترین مورد در این بین فیلم «یتیم خانه ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی باشد. «دراکولا» به کارگردانی رضا عطاران که قرار بود هفته گذشته فیلمبرداری‌اش به پایان برسد هم از دیگر غایبان لیست نهایی است. البته هنوز مشخص نیست که آیا فیلم عطاران اصلا به هیات انتخاب رسیده یا نه ولی خبرها حاکی از آن بود که عطاران خیلی جدی به حضور در جشنواره سی و چهارم فکر می‌کند. «سینما نیمکت» به کارگردانی محمد رحمانیان، «گذر موقت» به کارگردانی افشین هاشمی، «ربوده شده» به کارگردانی بیژن میرباقری، «قشنگ و فرنگ» به کارگردانی وحید موسائیان، «پارادایس» به کارگردانی علی عطشانی، «یک شهروند کاملا معمولی» به کارگردانی مجید برزگر که طراحی پوستر جشنواره امسال را برعهده داشت، «هلن» به کارگردانی علی‌اکبر ثقفی، «سایه‌های موازی» ساخته اصغر نعیمی و «یک دزدی عاشقانه» به کارگردانی امیرشهاب رضویان از دیگر فیلم‌های مهمی بودند که به هر دلیلی جزو گزینه‌های نهایی هیات انتخاب هفت نفره جشنواره سی و چهارم نبودند.