بزرگ آقای هنر ایران
گروه فرهنگ و هنر: سه‌شنبه شب گذشته چهره‌های سرشناس سینما و ورزش دور هم جمع شدند تا سال‌ها نقش آفرینی علی نصیریان بازیگر تاثیرگذار سینما؛ تئاتر و تلویزیون را گرامی بدارند. در این برنامه که با عنوان «بزرگ آقای هنر نمایشی ایران» و به بهانه هنرنمایی این چهره در نقش بزرگ آقای سریال «شهرزاد» برگزار شد؛ چهره‌های سینمایی از ویژگی‌های شخصیتی این هنرمند حرف زدند. یکی از نکات مهم برپایی این برنامه حضور محمد علی کشاورز دیگر بازیگر نامدار ایران بود که با وجود کسالت کنار دوست قدیمی‌اش حضور یافته بود.

کشف چیزهای جدید

حسن فتحی کارگردان سریال «شهرزاد» که سریالش مورد توجه مردم قرار گرفته است در این مراسم گفت: خوشحالم چهره‌های شاخصی که سال‌ها در هنر ایران درخشیدند امشب حضور دارند. همیشه به نسل جوان گفتم علی نصیریان کسی است که می‌تواند یک الگوی مناسب برایشان باشد. تا الان ۳ بار با او همکاری داشتم و معتقدم او هربار توانایی‌هایش بیشتر و بازی‌هایش جذاب‌تر می‌شود. بعد از «میوه ممنوعه» از خود پرسیدم نصیریان می‌تواند بعد از این نقشی فراتر ایفا کند؟ زمان گذشت تا «شهرزاد» آمد و من هر بار که سر صحنه و بعدها در تدوین و الان هم به‌عنوان بیننده بازی‌اش را می‌بینم مثل کسی که انگار چیز جدیدی کشف می‌کند از دیدنش لذت می‌برم. امروز مثل او در هنر کم داریم. امیدوارم نصیریان‌ها را بعد از این بیشتر داشته باشیم.

محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که به‌رغم شرایط جسمانی‌اش به مراسم آمد و تا پایان نیز حضور داشت نیز در سخنانی گفت: سلام می‌کنم به ملت ایران که ما اگر کاری هم می‌کنیم به خاطر آنها است. علی نصیریان نمایشنامه‌ای نوشت به نام «بلبل سرگشته» و آن را در پاریس روی صحنه برد که بسیار مورد توجه اهل فرهنگ و فرانسوی‌ها قرار گرفت. او هم می‌داند اگر کاری می‌کنیم برای ملت مان می‌کنیم و اگر چیزی یاد گرفتیم هم از ملت خودمان است. نصیریان همچون فردوسی، مولوی و سعدی نامش در تاریخ ثبت خواهد شد.


گلایه‌های امین تارخ

امین تارخ دیگر مهمان مراسم گفت: امشب شب عزیزی است و می‌دانم در چنین شرایطی گلایه کردن جایز نیست، اما چقدر خوشحالتر بودم اگر این مجلس غرق در مجموعه بازیگرانی بود از سینمای ایران برای تجلیل از این بزرگمرد. حتما هرکدام دلیلی برای نیامدن داشتند اما اگر بودند حضورشان را گرامی می‌داشتیم. حرف زدن از نصیریان واقعا سخت است و من متنی آماده کردم تا راحت حرف‌هایم را بگویم. امین تارخ در متنی که برای ستایش این بازیگر و تعریف از خاطرات مشترکش نوشته بود در پایان به نظم و حضور به موقع او در کارها اشاره کرد و افزود: چه می‌شد به جای پخش سریال‌های بی‌مقدار، «شهرزاد» به تلویزیون می‌آمد.


درخت‌های ریشه‌دار

همچنین علی معلم هم نصیریان را از بزرگان سینمای ایران نامید و اظهار کرد: مشایخی، انتظامی، رشیدی و نصیریان کسانی هستند که جوانان زیر سایه‌شان رشد می‌کنند. نصیریان به پشتوانه استادی‌اش و تقدیر چند نقش ماندگار بر صفحه سینما و تلویزیون به یادگار گذاشت. او به ما یاد داد چیزی که امروز هستیم مهم نیست ادامه راه را باید درست طی کنیم. متاسفانه جوانان امروز به ۷۵سالگی‌شان فکر نمی‌کنند. نصیریان مثل درخت ریشه‌داری است که هیچ دولت و تفکری نمی‌تواند او را نادیده بگیرد. افرادی از جنس او فخر ایران هستند. امیدوارم جوانان از موهبتی که کنارشان دارند درس بگیرند و زیر سایه‌شان به جایی برسند.وی افزود: در روزگاری که وقت نشناسی و رفتارهای ناپسند رواج یافته بدانیم که نصیریان باشعورترین وقت‌شناس‌ترین و بی‌توقع‌ترین هنرمندی بود که دیده‌ام. علاوه‌بر حرف‌های شیرینی که خاص این قبیل مراسم است ذکر این نکات را هم لازم دانستم چون معتقدم همه نیازمند تعلیم هستیم و اگر قرار باشد بزرگ آقایی دیگر ظهور کند باید از چنین کسی رفتار درست را یاد بگیرد. امیدوارم بیشتر از تشویق و کف زدن با عمل به نصیریان احترام بگذاریم.

رسول نجفیان هم در پیوست این سخنان گفت: جز تواضع از نصیریان چیزی ندیدم. چون همیشه شنیده بودم ایشان سروقت حاضر می‌شود. یکبار زمان فیلمبرداری «پول خارجی» خواستم زود بروم که قبل از ایشان سر لوکیشن باشم. هوا برفی و سرد بود و هنوز گروه گریم هم نرسیده بودند اولین چیزی که نظرم را جلب کرد دیدم علی نصیریان پشت در اتاق گریم قدم می‌زند و منتظر رسیدن بقیه دوستان است.بعد از سخنرانی‌ها علی نصیریان با تشویق علاقه‌مندانش روی صحنه رفت و از خاطرات سال‌های حضور در سینما، تئاتر و تلویزیون گفت و در پایان مراسم هم تابلویی از عکس او با امضای حاضران به نصیریان تقدیم شد و با حضور مصطفی زمانی با اشاره رشیدپور به بهانه پیوند فرهنگی ستاره جوان و نسل ابرقدرت هنر، کیک مراسم بریده شد و این هنرمند با مهمانان عکس سلفی گرفت. شمس لنگرودی، هوشنگ گلمکانی، برانکو ایوانکویچ، احترام برومند، افشین پیروانی، مهدی پاکدل، خشایار اعتمادی، سروش صحت، الهام حمیدی، جواد نکونام، آرش برهانی، مهرداد میناوند، امیرحسین رستمی و... دیگر میهمانان این مراسم بودند.


علی نصیریان : رضایت مردم، نهایت مزد است

وقتی دوستانم را دیدم حال و هوایم عوض شد. از سال ۱۳۲۹ که وارد اولین کلاس تئاتر شدم تا امروز که «شهرزاد» را کار کردم بدون اغراق دل‌سپرده نقش و نمایش بودم. اینکه دوستان از وقت شناسی و مسائل دیگر می‌گویند واقعا اهمیتی ندارد اینها جزئی از اصل بازیگری هستند و همه اینها به خاطر این است که به کارمان احترام بگذاریم. پول و شهرت واقعا برایم اهمیتی نداشت. اولین دستمزدم را هم شب آخر نمایش گرفتم. بعد از یک ماه از ۳۰ تومانی که به من دادند واقعا خجالت زده شدم چون احساس می‌کردم من باید شاگردی کنم نه اینکه پولی بگیرم. متاسفانه امروز جوانان در اولین قدم شهرت و پول و چیزهای دیگر را مطرح می‌کنند. امروز هم از برگزاری چنین مراسمی واقعا شرمگین شدم. خدارا شکر می‌کنم که از این دل سپردگی مزدم را گرفتم. همین‌که مردم از ما راضی باشند نهایت مزد است. سال ۲۹ هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم چنین شبی باشد و کسانی برای من بزرگداشت بگیرند. الان هم خجالت می‌کشم و تنها می‌گویم که من نماینده همه بازیگران «شهرزاد» هستم. تک تک بچه‌ها در یک مجموعه کارشان را آنقدر خوب انجام دادند که باعث دیده شدن من شدند. آنها مجموعه‌ای ساختند تا من به اینجا برسم.بسیار تشکر می‌کنم از محمدعلی کشاورز که باوجود همه مشکلاتش آمد و من را خوشحال کرد. همچنین از امین تارخ که امشب حضور دارد. یادی می‌کنم از عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی و داوود رشیدی. به هرحال باید قبول کنم که نسل من منقرض شده و من به حمایت حسن فتحی بود که امشب اینجا ایستاده‌ام.

بزرگ آقای هنر ایران

بزرگ آقای هنر ایران