توفانِ « جنگ ستارگان»

گروه فرهنگ و هنر: اکران عمومی بخش هفتم «جنگ ستارگان» ساخته جی‌جی آبرامز از چهارشنبه گذشته در سینماهای سراسر دنیا آغاز شد و با فروش ۱۴/۱ میلیون دلاری در ۱۲ بازار بین‏المللی، در حال حاضر رکورد ۶ فیلم قبلی را پشت سر گذاشته است.مراسم اولین نمایش جهانی «جنگ‏ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» به کارگردانی جی‌جی آبرامز با حضور بازیگران و دیگر عوامل این فیلم همین‏طور تعداد زیادی از ستاره‏های سینما برگزار شد.شرکت‌های دیزنی و لوکاس‏فیلم در سه سالن در بلوار هالیوود میزبان این مراسم بودند: دالبی تیه‏تر (محل برگزاری جوایز اسکار)، تی‏سی‏ال چاینیز تیه‏تر و ال کاپیتان تیه‏تر. بیش از پنج هزار مهمان در این سه سالن به تماشای تازه‏ترین فیلم «جنگ‏های ستاره‏ای» نشستند که از جمعه این هفته یعنی ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) اکران عمومی آن آغاز می‏شود.

فروش قسمت هفتم چقدر است؟

اکران توفانی «جنگ ستارگان، نیرو برمی‏خیزد» و رکوردشکنی‏های پی‏درپی این فیلم بیشتر اخبار فروش سینماهای جهان را به خود اختصاص داده است. «نیرو برمی‏خیزد» با فروشی برابر با ۲۳۸ میلیون دلار رکورد فروش افتتاحیه در سینماهای آمریکای شمالی را شکست. با توجه به اینکه فروش جهانی این فیلم از مرز ۵۰۰ میلیون دلار عبور کرده، می‏توان با اطمینان گفت که رکورد فروش تاریخ سینما با این فیلم شکسته خواهد شد.تا پیش از این رکورد بیشترین فروش افتتاحیه یک فیلم در بازار سینمای آمریکای شمالی با ۸/ ۲۰۸ میلیون دلار فروش در اختیار فیلم «دنیای ژوراسیک» بود. البته «جنگ ستارگان» نتوانست رکورد فروش افتتاحیه جهانی این فیلم را بشکند هر چند تا نزدیکی آن پیش رفت. مجموع فروش افتتاحیه «دنیای ژوراسیک» در سراسر جهان ۹ /۵۲۴ میلیون دلار بود. البته باید در نظر داشت که «نیرو برمی‏خیزد» هنوز در سینماهای چین اکران نشده است.هفتمین قسمت از سری فیلم‏های «جنگ‌ستارگان» در بازارهای خارج از آمریکای شمالی فروشی برابر با ۲۷۹ میلیون دلار داشت، تا پس از «دنیای ژوراسیک» با ۳۱۶ میلیون دلار و آخرین قسمت از سری فیلم‏های «هری پاتر» با ۳۱۴ میلیون دلار سومین افتتاحیه پرفروش تاریخ سینما در بازارهای خارجی را به نام خود ثبت کند. این فیلم به غیر از سینماهای کره‏جنوبی و ویتنام در باقی بازارهای سینما صدرنشین جدول فروش بود.

«نیرو برمی‏خیزد» از زمان اکران تا کنون رکورد گسترده‏ترین اکران تاریخ سینما (۴۱۳۴ سالن نمایش)، بیشترین فروش پیش‏نمایش پنج‏شنبه شب (۵۷ میلیون دلار)، بیشترین فروش در یک روز و بیشترین فروش روز افتتاحیه (۵ /۱۲۰ میلیون دلار)، نخستین فیلم با فروش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در یک روز، بیشترین میانگین فروش برای یک فیلم با اکران گسترده (۵۷ هزار و ۵۶۸ دلار به ازای هر سینما) و چند رکورد دیگر را شکسته است.این فیلم در بازارهای اصلی سینمای جهان به غیر از آمریکا نیز تاریخ‏ساز بود و برای نمونه بیشترین فروش افتتاحیه آخرهفته در سینماهای بریتانیا (۹ /۴۸ میلیون دلار)، آلمان (۳/ ۲۷ میلیون دلار)، استرالیا (۹/ ۱۸ میلیون دلار) و روسیه (۳ /۱۲میلیون دلار) را به نام خود ثبت کرد.در نهایت ۵۳ درصد از فروش فیلم در سینماهای دو بعدی و ۴۷ درصد فروش آن در سینماهای سه‏بعدی اتفاق افتاد. این فیلم امتیاز سینمایی A را از تماشاگران دریافت کرد.

سهم سینماهای دیگر کشورها

فروش «نیرو برمی‏خیزد» در گیشه فرانسه برابر با ۲ /۵ میلیون دلار برآورد شده که یکی از بهترین رکوردهای سری فیلم‏های «جنگ‏ ستارگان» در تمام دوران‏ها به‌شمار می‏رود. این رقم تقریبا دو برابر فروش افتتاحیه «دنیای ژوراسیک» در فرانسه است.علاوه‏بر فرانسه، «نیرو برمی‏خیزد» از چهارشنبه در سینماهای ایتالیا روی پرده رفته و به فروشی شگفت‏انگیز برابر با ۲ میلیون دلار دست یافته است. این بهترین شروع ممکن برای بخش هفتم «جنگ ستارگان» در ماه دسامبر محسوب می‏شود.تازه‏ترین تولید مشترک «دیسنی» و «لوکاس‏فیلم» در تمام نقاطی که روی پرده رفته، صدر جدول فیلم‏های پرفروش گیشه را قبضه کرده و در دو کشور سوئد و نروژ رکوردی بی‏سابقه بجا گذاشته است. این فیلم با فروش ۷ /۱ میلیون دلاری در سوئد و فروش ۱/۱ میلیون دلاری در گیشه نروژ، بیشترین فروش روزانه یک فیلم را در تاریخ سینمای این دو کشور از آن خود کرده است. «نیرو بر می‏خیزد» حتی در بلژیک نیز رکورد شکسته و به بیشترین فروش افتتاحیه (۸۰۰هزار دلار) در تاریخ سینمای این کشور دست یافته است. این رکورد در مورد سایر کشورهای اروپایی مانند فنلاند (۶۰۰ هزار دلار)، هلند (۸۰۰ هزار دلار) و بخش فرانسوی‏زبان سوئیس نیز صدق می‏کند.«نیرو برمی‏خیزد» همچنین در سینماهای بریتانیا، آلمان، اتریش، روسیه، کره‏جنوبی، مالزی، هنگ‏کنگ، سنگاپور، تایوان، مکزیک، برزیل، آرژانتین، استرالیا و نیوزیلند روی پرده می‏رود.

پیش ‏بینی‏ ها از فروش قسمت هفتم

شکی نیست که مهم‌ترین مساله‏ای که در مورد این فیلم پیش‏بینی می‏شود، فروش فوق‏العاده آن است.پیش‏بینی‏ها حاکی از انتظار سینمادوستان برای رکوردشکنی قسمت هفتم جنگ ستارگان است. رقم‌های پیش‏بینی؛ حکایت از فروش بالای دو میلیارد دلاری فیلم دارد. این اتفاق اگر بیفتد یکی از نقاط عطف سینما را در روزهای پایانی سال جاری و ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی شاهد خواهیم بود. تاکنون هیچ فیلمی از مجموعه «جنگ ستارگان» تا قبل از «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» نتوانسته در اکران اول و اصلی خودش یک میلیارد دلار فروش جهانی داشته باشد. در این بین فقط «تهدید شبح» بوده که با اکران مجدد در سال ۲۰۱۲ توانسته این رکورد را بشکند.

«جنگ ستارگان»ها چقدر فروختند؟

مجموعه «جنگ ستارگان»یکی از پرفروش‌ترین مجموعه‏های تاریخ سینما تاکنون بوده است. ۶فیلم قبلی این مجموعه در کل نزدیک به ۵ میلیارد دلار فروش داشته است. این مجموعه تنها مجموعه تاریخ سینماست که به ترتیب زمان ساخته نشده است. اولین فیلم این مجموعه در سال ۱۹۷۷ روی پرده رفت.اما اولین اپیزود این فیلم در سال ۱۹۹۹ ساخته شد.اپیزود اول جنگ ستارگان با نام «تهدید شبح» سال ۱۹۹۹ چهارمین فیلم از این مجموعه بود که روی پرده رفت، اما از لحاظ ترتیب زمانی وقایع داستان، اولین فیلم جنگ ستارگان است. تهدید شبح، ۱۶ سال پس از سومین فیلم این سری، جنگ ستارگان اپیزود ششم: «بازگشت جدای»، در تاریخ ۱۹ مه ۱۹۹۹، اکران شده است. لوکاس زمانی که دریافت، جلوه‏های ویژه به آن حد از پیشرفت که او برای ساخت فیلم خود در نظر داشت، رسیده است، شروع به ساختن فیلم نمود. اکران فیلم با پوشش گسترده رسانه‏ها و پیش‏بینی‏های بزرگ همراه بود.این فیلم با هزینه ۱۱۵ میلیون دلار با وجود نقدها و ارزیابی‏های متفاوت از منتقدان، به فروش جهانی ۹۲۴،۳ میلیون دلار دست یافت.

اپیزود دوم این مجموعه با نام «حمله کلون‏ها» در سال ۲۰۰۲ ساخته شد. این فیلم، پنجمین فیلم از مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان بوده و از لحاظ ترتیب زمانی وقایع داستان، دومین فیلم است. «حمله کلون‏ها» با هزینه ۱۲۰میلیون دلار در گیشه فروشی معادل ۶۴۹،۳۹۸،۳۲۸ دلار داشت.ششمین فیلم از مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان که اپیزود سوم این مجموعه محسوب می‏شد با نام «انتقام سیت» سال ۲۰۰۵ روی پرده رفت. این بخش از فیلم با هزینه ۱۱۳ میلیون دلار، ۸۴۸،۷۵۴،۷۶۸ دلار از گیشه درآمد داشت.اما اپیزود چهارم جنگ ستارگان که اولین فیلمی بود که روی پرده رفت، در سال ۱۹۷۷ با سرو‌صداهای فراوان روی پرده رفت.جالب است بدانید این فیلم در آن سال تنها ۱۱ میلیون دلار برای فاکس قرن بیستم هزینه دربر داشت، اما در گیشه با فروش حیرت‌انگیز ۷۷۵،۳۹۸،۰۰۷ دلار برای کمپانی موفقیتی منحصربه‏فرد با خود آورد.این قسمت جنگ ستارگان بعدها دوباره نام‌گذاری شد و این‏بار با نام «جنگ ستارگان: امیدی تازه» روی پرده رفت. در سال ۲۰۰۴ نسخه‏ای از این فیلم منتشر شد که افکت‏های تصویری و جلوه‏های ویژه جدیدتری به آن اضافه شده بود.

«امپراتوری ضربه متقابل می‏زند» که در ایران با نام «امپراتوری ضربه می‏زند» شناخته شده‏است؛ دومین فیلم از سری فیلم‏های جنگ ستارگان است که از نظر سیر زمان اپیزود پنجم است. این فیلم محصول سال ۱۹۸۰ میلادی، با توجه به سال ساخت فیلم، به خاطر جلوه‏های ویژه قوی مورد تحسین منتقدان واقع شد.این بخش با هزینه ۱۸میلیون دلار، ۵۳۸،۳۷۵،۰۶۷ دلار عاید کمپانی فاکس کرد. در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر بانک اینترنتی اطلاعات فیلم‏ها که یکی از معتبرترین فهرست‏های سینمایی است، «امپراتوری ضربه می‏زند» دوازدهمین فیلم برتر است.اپیزود ششم فیلم با نام «بازگشت جدای» در سال ۱۹۸۳ ساخته شد. این فیلم سومین فیلم از سری فیلم‌های جنگ ستارگان و از لحاظ وقایع داستان به ترتیب زمانی ششمین فیلم این مجموعه است.هزینه این فیلم ۳۲میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برآورد شد و رقمی معادل ۴۷۵,۱۰۶,۱۷۷ دلار در گیشه فروش داشت.