زمستان داغ موسیقی

گروه فرهنگ و هنر: ماه‌های پایانی سال زمان مهمی برای انتشار آلبوم‌های موسیقی است و عوامل تولید در موسیقی ایرانی آستین‌هایشان را باالا می‌زنند تا تازه‌ترین آثار خود را به بازار بفرستند. رقابت موزیسین‌ها با یکدیگر معمولا در فصل زمستان شروع می‌شود و تا اوایل بهار هم ادامه پیدا می‌کند. امسال هم مثل روند سال‌های اخیر همین اتفاق در حال شکل‌گیری است و تکاپو‌ها برای انتشار آلبوم‌های جدید آغاز شده است. در این میان موزیسین‌های پاپ فعال‌تر هستند و دلیل آن هم طیف علاقه‌مندان گسترده‌ای است که آثار آنها را دنبال می‌کنند. در این گزارش به چهره‌هایی پرداخته‌ایم که قرار است به‌زودی تازه‌ترین آثارشان منتشر شود.

محمد علیزاده

چند ماه پس از انتشار آلبوم «دلت با منه» تولید مجموعه جدیدش را آغاز کرد. با توجه به وسواس زیادی که در همه مراحل ساخت و انتشار آثارش دارد، این انتظار وجود داشت که به این زودی‏ها نباید منتظر آلبوم جدید محمد علیزاده باشیم. ابتدا قرار بود که آلبوم جدید او تا پایان تابستان روانه بازار شود اما علیزاده در گفت‌وگویی اعلام کرد که انتشار اثر خود را به پس از ماه‏های محرم و صفر موکول کرده است. علیزاده و دست‏اندرکاران مجموعه جدیدش برخلاف روال این روزهای موسیقی پاپ، رویه سکوت را پیش گرفته‏اند. هیچ عکس، مصاحبه و ویدئویی از کارهای خود منتشر نکرده‏اند تا طبق برنامه‏ای که دارند، همزمان با قطعیت انتخاب آثار، اطلاع‏رسانی را آغاز کنند. به هرحال این روزها انتظارات از محمد علیزاده دوچندان است. زیرا از یکسو تک‏قطعات جدیدش نظیر «همینه که هست» و «کجا میری؟» بازخورد خوبی برایش داشته و از سوی دیگر او این روزها مرد پرفروش استیج است. در یک‌سال و نیم اخیر و همزمان با دورانی که بحران فروش گریبانگیر کنسرت‏ها شده، اجراهای زنده محمد علیزاده با استقبال مخاطبان همراه است و او توانسته سانس‏های متعددی در تهران و شهرستان‏ها روی صحنه برود.

محسن چاوشی

نام محسن چاوشی این روزها باز هم سر زبان عموم مخاطبان موسیقی افتاده است. او بالاخره پس از چند سال توانست قطعه‏ای را منتشر کند که نه فقط در سطح طرفدارانش، بلکه در میان طیف‏های مختلف مردم شنیده شود. قطعه «کجایی؟» که در تیتراژ سریال «شهرزاد» شنیده می‏شود، یک تبلیغ خوب برای آلبوم جدید چاوشی است. آلبومی که تاکنون دو مرتبه نام عوض کرده و محسن چاوشی، مرحله به مرحله از جزئیات آن رونمایی می‏کند. در ابتدا این اثر با نام «چنگیز» شناخته می‏شد اما این خواننده به‌تازگی اعلام کرده که «امیر بی گزند» اسم آلبوم جدیدش است. محسن چاوشی از زمانی که به عرصه مجاز موسیقی وارد شد، تاکنون آلبوم‏های متعددی را منتشر کرده است. اما چرخش‏های زیادی از لحاظ محتوا در هرکدام از آنها داشته و معمولا در آلبوم‏های خود یک روند ثابت را طی نکرده است. باید تا اوایل اسفندماه منتظر شد و دید که محسن چاوشی در ادامه روند انتشار هرساله آلبوم‏هایش این بار چه طرح‏ و برنامه‏ای برای مخاطبانش دارد.

سعید شهروز

هفت سال از انتشار آلبوم «بی‏خوابی» می‏گذرد. اثری که به عنوان بهترین آلبوم سال شناخته شد و برخی اعتقاد دارند که یکی از بهترین آثار پاپ پس از انقلاب است. «سعید شهروز» که با آن مجموعه در همکاری با چهره‏هایی نظیر «بهروز صفاریان»، «مهدی یراحی» و «روزبه بمانی» توانست بازگشت قدرتمندی به میدان رقابت داشته باشد، حالا در صدد ارائه نهمین آلبوم خود به بازار است. نهمین آلبوم پس از هفت سال و همین اعداد، شکل‏دهنده نام جدیدترین مجموعه این خواننده است. آلبوم «۷۹» اثری است که شاید تا الان در نوبت انتشار هم قرار گرفته باشد.

بهنام صفوی

آن‌طور که از صحبت‏هایش برمی‏آید، با انرژی مشغول کار روی آلبوم جدیدش است. به بیماری پشت کرده و ظاهرا برنامه‏های زیادی برای این روزها دارد. مهم‏ترین آنها انتشار آلبوم جدیدش است. بهنام صفوی در حال حاضر از جدیدترین مجموعه خود با عنوان «معجزه» یاد می‏کند و به سراغ چهره‏های مطرح موسیقی پاپ رفته است. چهره‏هایی که برخی از آنها برای اولین بار است با بهنام صفوی همکاری می‏کنند و برخی از آنها هم در گذشته کنار این خواننده بوده‏اند. بهنام صفوی با آلبوم «فوق‏العاده» که بهار سال گذشته منتشر شد، توانست به جمع نامزدهای کسب تندیس طلایی بهترین آلبوم پاپ در سومین جشن سالانه «موسیقی ما» راه پیدا کند.

رضا صادقی

خواننده مشکی‏پوش موسیقی پاپ قرار است که این بار به شکل متفاوتی انتشار آلبوم را تجربه کند. رضا صادقی به‌زودی آلبوم «شب بارونی» را به صورت اینترنتی در اختیار مخاطبانش قرار خواهد داد. تمامی مراحل لازم برای اخذ مجوزهای این آلبوم انجام شده و قرار است از طریق سایت «بلک‏شاپ» به فروش برسد. عواید حاصل از فروش این آلبوم هم به کودکان کار اختصاص می‏یابد. انتظار می‏رفت امسال هم آلبوم فیزیکی در بازار از خواننده «وایسا دنیا» بشنویم اما تصمیم او بر آن شد تا به سراغ مجموعه‏ای آنلاین برود. در جدیدترین اثر رضا صادقی چهره‏هایی نظیر «بابک صحرایی»، «نیکان»، «فرشید ادهمی» و... حضور دارند و شب یلدا به عنوان زمان انتشار این اثر تعیین شده است.

علی لهراسبی

اگر تک‏قطعاتی که طی چندماه اخیر با صدای «علی لهراسبی» منتشر شده را پیش‏زمینه‏ای برای فضای آلبوم جدید او قلمداد کنیم، باید منتظر یک مجموعه اکتیو و ریتمیک با صدای این خواننده باشیم. اما اینها قطعی نیست و این خواننده طی سال‏های اخیر یکی از چهره‏های غیرقابل پیش‏بینی این حوزه بوده است. علی لهراسبی برای آلبوم جدیدش، نقبی به گذشته زده و با افرادی همکاری کرده که سابقه آثار موفق زیادی با آنها دارد. مهم‏ترین این چهره‏ها بهروز صفاریان است که به گفته لهراسبی علاوه‌بر سمت مشاوره در آلبوم، چند قطعه را هم تنظیم خواهد کرد.

مانی رهنما

«مانی رهنما» هم از جمله خوانندگانی است که باید زمستان ۹۴ را فصل بازگشت مجدد او به بازار موسیقی بنامیم. او چندی پیش درباره آلبوم جدید خود گفت: «در حال تولید قطعاتی هستم و به امید خدا خبرهای خوبی دارم. تمام تلاش من این است که یکی از این آلبوم‏ها را در سال جاری روانه بازار کنم و به گوش مخاطبانم برسانم؛ چراکه مدت‏ها است شرمنده این دوستان هستم. درباره عوامل تولید آلبومی که با صدای من به‌زودی منتشر می‏شود، نمی‏توانم اطلاعات دقیقی را عنوان کنم و دوست ندارم جزئیاتی که بیان می‏کنم ناقص باشد. پس از انتخاب و قطعیت آثاری که قرار است در این مجموعه قرار بگیرد، حتما اطلاعات لازم را از طریق سایت «موسیقی ما» در اختیار مخاطبان قرار می‏دهیم تا عزیزانی که محبت دارند از روند کار باخبر باشند.»

امید حاجیلی

اگر آلبوم جدید «امید حاجیلی» به زمستان امسال برسد، یقینا لقب ریتمیک‏ترین آلبوم سال را یدک خواهد کشید. شواهد برآمده از پست‏های اینستاگرام و مصاحبه‏های ماه‏های گذشته این خواننده نشان می‏دهد که او برای توزیع دومین آلبوم خود در زمستان ۹۴ عزمی راسخ دارد؛ اما تاکنون زمان قطعی از سوی او عنوان نشده است. او یکی از موارد نادر در موسیقی ایران به حساب می‏آید که تا کنون توانسته تنها با یک آلبوم و چند تک‏قطعه، سانس‏های متعدد کنسرت در تهران و شهرستان‏ها برگزار کند. قطعا با انتشار آلبوم جدید، تحولات اساسی هم در کنسرت‏های او رخ خواهد داد و حتی شاید شاهد تور بین‏المللی او هم باشیم.

مهدی یغمایی

این بار بر خلاف آلبوم «یه دنیا حرف» گویا خبری از حاشیه و اتفاقات جنجالی نیست. مهدی یغمایی این بار در سکوت و بدون حرف‏وحدیث کارهای تولید آلبوم جدیدش را پیگیری ‏کرد. اثری که فعلا از آن با عنوان «چمدون تو» یاد می‏شود و آماده انتشار است. به احتمال خیلی زیاد این اثر در میان آلبوم‏های زمستانی بازار موسیقی قرار خواهد گرفت. «چمدون تو» با صدای مهدی یغمایی شامل ۱۳ قطعه است و او این بار با چهره‏های گوناگونی همکاری کرده است. قرار است که پس از انتشار این آلبوم، کنسرت‏های مهدی یغمایی هم آغاز شود و او امید دارد تا بالاخره طلسم اجراهای زنده او در تهران شکسته شود.

چهره‏های دیگر

خوانندگان زیادی از فرصت تعطیلی دوماهه کنسرت‏ها بهره برده و کارهای آلبوم‏های جدید خود را به جریان انداخته‏اند. «عماد طالب‏زاده»، «شهاب رمضان»، «علی اصحابی»، «امیرعباس گلاب»، «علیرضا طلیسچی»، گروه «سون» و «رضا یزدانی» از جمله این خواننده‏ها هستند. اخبار و اطلاعات دقیقی درباره آلبوم‏های این هنرمندان عنوان نشده و شاید انتشار آثار برخی از آنها به سال ۹۵ موکول شود.