جشنواره فجر؛ ترمزی برای گروه‏های موسیقی جوان!
جشنواره موسیقی فجر دارای تغییر رویکردی شده که من تا حد زیادی با آن موافق هستم، اما در عین حال نباید جوانانی را که همه انگیزه‏شان حضور در این جشنواره است، نادیده گرفت. اوایل دهه 70 یعنی زمانی که من دانشجوی رشته کارشناسی موسیقی بودم، جدول جشنواره فجر شامل نام‏ هنرمندان بزرگ موسیقی بود که اجراهای درجه یک را روی صحنه می‏بردند.

در واقع ما شاهد چکیده ‏ای از بهترین‏ها در جشنواره موسیقی فجر بودیم.نحوه اجرای جشنواره در آن سال‏ها طوری بود که مخاطب می‏توانست از روی جدولی گسترده به‏راحتی اجرای مورد علاقه‏اش را انتخاب کند؛ اما در طول حدود هفت سال اخیر، این رویه تغییر کرد و تحولی در جشنواره ایجاد شد. تحولی که باعث ایجاد موج مثبتی میان گروه‏های موسیقی شهرستانی شد و خیلی‏ها برای کار کردن انگیزه پیدا کردند.در سال‏های اخیر که جشنواره بر مبنای جوان‏گرایی کار خود را پیش می‏برد، جوانانی فرصت روی صحنه رفتن پیدا کردند و تمام انگیزه‏شان اجرا در جشنواره موسیقی فجر بود. حالا که تصمیم بر این شده که جشنواره بخش رقابتی را برای آنها حذف کند، یک جور آب سرد ریختن روی جوانان است. این موضوع نه‏ تنها در شهرستان‏ها بلکه در تهران هم مشهود بود، زیرا جوانان ما به‏جز این جشنواره، دیگر جایی برای دیده‏ شدن نداشتند. به اعتقاد من، حذف بخش رقابتی جشنواره در واقع ترمزی برای ادامه فعالیت این گروه‏های جوان است.تاکیدم بر این است که بخش رقابتی حذف‏شده در جشنواره، به جای دیگری یا با عنوان دیگری تعمیم پیدا کند. مثلا می‏تواند در جشنواره جوان نمود پیدا کند. درست است که جشنواره به سمت حرفه‏ای شدن می‏رود و این اصلا چیز بدی نیست، اما حذف شدن کامل این بخش، قطعا تبعات منفی خواهد داشت.

میلاد عمرانلو
رهبر گروه آوازی تهران