هفته پرتره ها در گالری های پایتخت
گالریهای تهران این هفته نیز میزبان نزدیک به ۲۰ نمایشگاه مختلف بودند که از این مجموع در یک اتفاق کم نظیر چهار نمایشگاه بهطور اختصاصی، آثار پرتره هنرمندان را به نمایش گذاشتهاند.
به گزارش خبرگزاری هنرآنلاین در جمعهای که گذشت هنرمندان بسیاری آثار خود را در مدیاهای مختلف اما با موضوع پرتره به نمایش گذاشتند. این همزمانی اتفاقی اما به مخاطب هنرهای تجسمی این فرصت را میدهد که با شکلهای گوناگونی که در هنر به پرتره اختصاص دارد، آشنا شده و آنها را از نظر بگذرانند. گزارش این هفته ما به همین دلیل نگاهی به چهار نمایشگاه در گالریهای شکوه، ویستا، اُ و شماره ۶ دارد که به پرترهنگاری از زوایای مختلف اختصاص دارند.
گالریهای تهران این هفته نیز میزبان نزدیک به ۲۰ نمایشگاه مختلف بودند که از این مجموع در یک اتفاق کم نظیر چهار نمایشگاه بهطور اختصاصی، آثار پرتره هنرمندان را به نمایش گذاشتهاند.
به گزارش خبرگزاری هنرآنلاین در جمعهای که گذشت هنرمندان بسیاری آثار خود را در مدیاهای مختلف اما با موضوع پرتره به نمایش گذاشتند. این همزمانی اتفاقی اما به مخاطب هنرهای تجسمی این فرصت را میدهد که با شکلهای گوناگونی که در هنر به پرتره اختصاص دارد، آشنا شده و آنها را از نظر بگذرانند. گزارش این هفته ما به همین دلیل نگاهی به چهار نمایشگاه در گالریهای شکوه، ویستا، اُ و شماره ۶ دارد که به پرترهنگاری از زوایای مختلف اختصاص دارند.نمایش آثار فخرالدین فخرالدینی در گالری شکوه فرصتی برای مواجهه با پرتره در مستندترین شکل خود است. ۲۱ پرتره از هنرمندان معاصر ایران که فخرالدینی در دو سال گذشته آنها را ثبت کرده و در این نمایشگاه روی دیوار برده است، پرتره هایی که عکاس از آنها بهعنوان آینهای استفاده کرده تا بازتابدهنده روح این هنرمندان باشد. فخرالدینی در پرترههای خود به مدل نزدیک میشود، میکوشد فواصل را کنار زده و فرد را چنان به مخاطب نشان دهد که حقیقتا هست.
او این افراد را که از قضا هنرمند هستند به خوبی میشناسد، با حالات چهره، ویژگیهای شخصیتی و روحیات آنها آشنایی دارد. عکاس در این پرترههای سیاه و سفید تنها با همین شیوه به این آدمها نزدیک میشود و به دنبال تکنیک دیگری نیست هرچند او به هر یک از مدلهای عکاسی خود نگاهی خاص دارد.همچنین «مشخصات» عنوان نمایشگاهی با کیوریتوری سارا سامری است که آثاری از معصومه مظفری، بهنام کامرانی، ستاره حسینی و... در آن به نمایش گذاشته شده است. سامری در انتخاب آثار و هنرمندان این نمایشگاه نگاهی کاملا معاصر داشته است. در این نمایشگاه از پرتره در معنای معمول آن خبری نیست بلکه هنرمندان کوشیدهاند با استفاده از مدیاها و بیانهای هنری متفاوت دیگاههای خود درباره چیستی و کارکرد پرتره را به نمایش بگذارند. «جستوجو» هم عنوان نمایشگاهی از آثار فرزین راهنشین است که در گالری اُ برگزار شده. نقاشیهای راه نشین در فضاهایی متفاوت شکل گرفتهاند بعضی از آنها کاملا انتزاعی هستند و بعضی دیگر به پرترههایی اختصاص دارند که در میان گل و برگ اما در فضایی انتزاعی به سر میبرند.
ارسال نظر