خصوصیسازی هنر نمایش در رونق صحنه تاثیرگذاشت
پیشتازان فروش در تئاتر
گروه فرهنگوهنر: روند رو به رشد و رونق تئاتر پایتخت در دو سال گذشته سرانجام جهش قابلتوجهی در فروش بلیت نمایشها ایجاد کرد و برای نخستین بار رقم فروش یک نمایش را در ایران به بیش از یکصد میلیون تومان در کمتر از ۲۰ اجرا رساند. استقبال پایتختنشینان از اجرای شش گروه تئاتری در تهران، میزان فروش آنها را به رقمی نزدیک به ۱۴۰ میلیون تومان رسانده است و این اتفاق در طول تاریخ تئاتر ایران کمنظیر و حتی شاید بتوان گفت بینظیر است.
به هر حال اگرچه آماری رسمی از فروش بیش از ۵۰ اجرایی که این روزها روی صحنه هستند، منتشر نشده است؛ اما به نظر میرسد که میزان فروش میانگین اجراهای روی صحنه در قیاس با سالها و ماههای گذشته افزایش قابل توجه و بلکه تجربه نشدهای را نمایش بدهد.
گروه فرهنگوهنر: روند رو به رشد و رونق تئاتر پایتخت در دو سال گذشته سرانجام جهش قابلتوجهی در فروش بلیت نمایشها ایجاد کرد و برای نخستین بار رقم فروش یک نمایش را در ایران به بیش از یکصد میلیون تومان در کمتر از ۲۰ اجرا رساند. استقبال پایتختنشینان از اجرای شش گروه تئاتری در تهران، میزان فروش آنها را به رقمی نزدیک به ۱۴۰ میلیون تومان رسانده است و این اتفاق در طول تاریخ تئاتر ایران کمنظیر و حتی شاید بتوان گفت بینظیر است.
به هر حال اگرچه آماری رسمی از فروش بیش از ۵۰ اجرایی که این روزها روی صحنه هستند، منتشر نشده است؛ اما به نظر میرسد که میزان فروش میانگین اجراهای روی صحنه در قیاس با سالها و ماههای گذشته افزایش قابل توجه و بلکه تجربه نشدهای را نمایش بدهد. فرآیند توسعه و رونق تئاتر در ایران به یک معنا مدیون ورود بخش خصوصی است. با گسترش ورود تهیهکنندگان بخش خصوصی به عرصه تئاتر ایران نخستین مقدمات خصوصیسازی هنر سوم فراهم شد. افزایش ورود تهیهکنندگان بخش خصوصی به تئاتر یک اتفاق مهم را به دنبال داشت؛ تماشاخانههای خصوصی در چهارسوی پایتخت راهاندازی شدهاند تا ظرفیت اجرا در پایتخت به شکل ملموسی افزایش پیدا کند. سالنهای کوچک اما جمع و جوری که باعث میشوند چرخ هنرهای نمایشی با شتاب بیشتری بچرخد و درآمدزایی اهالی این عرصه به اجرا در سالنهای بخش دولتی محدود نباشد. در چنین وضعیتی امکان ایجاد رقابت در بین اهالی تئاتر هم بیشتر شده است و حالا مخاطبان فرصتهای بیشتری برای انتخاب دارند و همین نکته باعث میشود تا جامعه تئاتر به فکر افزایش کیفیت کارهایشان باشند. با خصوصی شدن و وابستگی درآمد تئاتر به فروش بلیت، حالا دیگر تئاتر هم به کالایی تبدیل شده که تابع قوانین عرضه و تقاضاست.
فروش روزانه 20 میلیونی تئاتر در تهران
اجرای بیش از ۵۰ برنامه تئاتری شامل اجرای نمایش و نمایشنامهخوانی در پایتخت، بهطور میانگین نزدیک به هزار و ۳۰۰ تهرانی را روزانه به سالنهای تئاتر میکشاند. با توجه به نرخ میانگین هر اجرا که ۱۵ هزار تومان است، میتوان گفت درآمد روزانه تئاتر پایتخت بهطور میانگین چیزی حدود ۲۰ میلیون تومان است. اگرچه رقم ۲۰ میلیون تومانی گردش مالی تئاتر در یک روز چندان که باید و شاید چشمگیر نیست و پراکندگی درآمدها در میان تئاترهای مختلف، متناسب نیست، اما به هر حال رونق تئاتر پایتخت و بهطور کلی رونق تئاتر ایرانی در یکی، دو سال گذشته حرکت صعودی قابل قبولی داشته و ادامه این روند میتواند در کمتر از یک دهه آینده، تئاتر ایران را به کلاس هنرهای میلیاردی کشور اضافه کند. اتفاقی که نیازمند گسترش تعداد سالنها، تقویت گروههای تئاتری و حمایتهای قانونی از هنر سوم است. در این گزارش اطلاعاتی درباره برخی از مهمترین اجراهای پرفروش پایتخت با جزئیاتی درباره مدت اجرا و فروش ریالیشان منتشر میشود. اطلاعات مربوط به فروش تا آخرین اجرای روز شنبه آخر آبان ماه است.
باغ آلبالو
نمایش «باغ آلبالو» به کارگردانی آتیلا پسیانی تا پایان آبان ۱۰۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخت. براساس آمار اعلام شده از سوی روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، نمایش «باغ آلبالو» در ۲۹ اجرای خود تا پایان آبان ماه، برای ۶۱۰۲ تماشاگر روی صحنه رفته و گیشه آن تا این تاریخ یک میلیارد و ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال اعلام شده است. برای این نمایش که در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است، ۴۹۵۸ بلیت تمام بها، ۲۰۹ بلیت نیمبها و ۹۳۵ بلیت مهمان ارائه شده است. طبق آمار پیشین، نمایش «باغ آلبالو» طی ۱۷ اجرا ۳۵۸۱ تماشاگر را به سالن چهارسو کشانده است و فروش این نمایش ۶۰۱ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال بوده است که در مقایسه با آمار جدید فروش این اثر در ۱۲ روز تقریبا مساوی با ۱۷ اجرای نخست بوده است.
موش توی پیت حلبی
نمایش «موش توی پیت حلبی» به کارگردانی علی هاشمی نیز که روز جمعه ۲۹ آبان به اجرای خود در تالار سایه خاتمه داد برای ۲۳۵۸ تماشاگر اجرا شد. این نمایش ۱۲۰۵ بلیت تمام بها، ۳۱۳ بلیت نیمبها و ۸۴۰ بلیت مهمان داشته است و جمع فروش آن ۲۰۴ میلیون و ۲۲۵ هزار ریال اعلام شده است.
ترور
نمایش «ترور» کار حمید رضا نعیمی نیز که در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرای خود را آغاز کرده تنها در دو اجرای اول خود ۱۲۲۸ تماشاگر داشت که فروش آن ۱۶۶ میلیون و ۷۹۵ هزار ریال بوده است. ۳۰ بلیت تمام بها، ۹۴۸ بلیت تخفیفدار و ۲۵۰ بلیت مهمان برای این نمایش ارائه شده است.
فولاد هرگز زنگ نمیزند
نمایش «فولاد هرگز زنگ نمیزند» به کارگردانی زری اماد نیز که در پلاتو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است طی ۶ اجرا ۱۲۲ تماشاگر داشته که ۵۷ بلیت تمام بها، ۴ بلیت نیمبها و ۶۱ مهمان برای آن ثبت شده و رقم فروش تا ۲۹ آبان ۷ میلیون و ۸۰ هزار ریال است.
بیضایی
در تماشاخانه سنگلج نمایش «بیضایی» کار محمد مساوات نیز در پایان هفته گذشته به اجرای خود خاتمه داد. این نمایش ۳۲۹۵ تماشاگر داشت که از آن میان ۱۹۰۰ بلیت تمام بها، ۳۶۶ بلیت نیمبها، ۲۳۸ بلیت تخفیف دار و ۷۹۱ بلیت مهمان ارائه شده است. جمع فروش این نمایش ۳۲۲ میلیون و ۴۲۸ هزار ریال اعلام شده است.
شهر بیگدا
تالار هنر نیز که در روزهای پایانی هفته گذشته اجرای جدید خود با عنوان «شهر بیگدا» را آغاز کرده، میزبان ۲۶۴ تماشاگر بود. برای این نمایش ۱۴۹ بلیت تمام بها، ۸۸ بلیت نیمبها، ۱۳ بلیت تخفیف ویژه و ۱۴ مهمان ارائه شده است و ۲۰میلیون و ۲۷۵ هزار ریال فروش داشته است.
فروش نمایشهای اداره تئاتر
خانه نمایش اداره تئاتر نیز روز ۱۹ آبان میزبان آخرین اجرای «ایستاده در موقعیت» بود. این نمایش در سه روز پایانی میزبان ۷۴ تماشاگر بود. نمایش «کوچ» به کارگردانی حسین احمدی قاجاری نیز که از ۲۰ آبان کار خود را در این سالن شروع کرده طی سه اجرای اول خود میزبان ۳۰تماشاگر بود.
ارسال نظر