گزارش یک روزنامه‌نگار از قلب داعش

کتاب «۱۰ روز با داعش » نوشته یورگن تودنهوفر با ترجمه على عبدالهى و زهرا معین‌الدینى منتشر شد. ۱۰ روز با داعش، شرح سفر جسورانه‌ ۱۰ روزه‌ یورگن تودنهوفر روزنامه‌نگار آلمانی است به همراه پسرش و یکی دیگر از دوستان وی به قلمرو داعش.

وی در فصل‌های ده‌گانه‌ این کتاب، مقدمات و ماجراهای پیش از سفر، شرح عینی ۱۰ روز اقامت و نیز پایان سفرشان را به دقت، بازگو می‌کند. نویسنده نه فقط در میان مردم و خوانندگان آگاهش در جهان غرب، روزنامه‌نگاری سرشناس، حقیقت‌گو و منصف شناخته می‌شود؛ بلکه در دنیای اسلام هم تصویری مقبول و محترم دارد؛ زیرا گزارش‌های او تا به امروز منصفانه و خالی از غرض‌های شخصی و استعمارگرانه بوده است.

در کتاب حاضر، او نخست به ریشه‌های داعش و شکل‌گیری آن می‌پردازد و به‌خاطر انتقادهای تند و تیزش از سیاست‌مداران غرب به‌ویژه جرج بوش و برشمردن برخی عوامل و آوردن فکت‌های دقیق، در باب اشتباهات غربی‌ها در عراق و افغانستان در شکل‌گیری داعش و طالبان و القاعده و نیز اشاره به پیشینه برخی اقدامات جنگ افروزانه در دنیای مسیحی، مقوله‌ای به نام تروریسم اسلامی را مطلقا مردود و اعمال داعشی‌ها را کاملا غیراسلامی می‌داند.

از این رو با آنکه این کتاب در مدت کوتاهی در آلمان چند بار به چاپ رسید و مردم از آن استقبال کردند؛ سپس به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شد، ولی در رسانه‌های غربی تا می‌توانستند به آن تاختند یا در مورد آن سکوت اختیار کردند. اهمیت دیگر این کتاب جست‌وجوی نویسنده برای یافتن خانواده‌های جنگجویان داعشی در اروپا و به‌‌ویژه در آلمان است و نیز گفت‌وگو با آنان و سردرآوردن از پیشینه و چندوچون زندگی داعشی‌ها پیش از گرویدن‌شان به این گروه مخوف است.این کتاب با رعایت قانون کپی رایت و امضای قرارداد با ناشر آلمانی، توسط نشر کتاب کوله‌پشتی در ۳۳۶ صفحه و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است.