مجرای ارتباطی هنرمندان با مردم

گروه فرهنگ و هنر: اینستاگرام، به‌عنوان یک رسانه کوچک تعاملی، در یک سال اخیر و به‌ویژه در دو، سه ماه گذشته به محبوب‌ترین رسانه موبایلی و سهل‌الوصول‌ترین رسانه در میان هنرمندان ایرانی تبدیل شده است. در واقع اینستاگرام که عمدتا برنامه‌ای برای انتشار عکس‌ تعریف شده است، در میان هنرمندان ایرانی به یک رسانه شخصی تبدیل شده است که تقریبا همه موضع‌گیری‌های روز و حرف‌هایشان را از طریق این نرم‌افزار به گوش مخاطبانشان و سایر رسانه‌های رسمی می‌رسانند. به نظر می‌رسد که تعداد نزدیک به ۱۰میلیون نفری کاربران اینستاگرام در ایران، زمینه مناسبی را برای جلب توجه هنرمندان ایجاد کرده است؛ اتفاقی که باعث شده تا منبع خبرهای روزنامه و خبرگزاری‌ها به صفحه اینستاگرام هنرمندان تغییر یابد.برای مثال بهنوش بختیاری بازیگر ایرانی از طریق صفحه خود در اینستاگرام با هزاران نفر از هوادارانش به‌صورت بی‌واسطه و مستقیم در ارتباط است و بنابراین بدیهی است که می‌تواند از این تریبون به نحوی شایسته برای بیان نظرات و دیدگاه‌هایش نیز استفاده کند.در یک محاسبه سرانگشتی می‌توان گفت که براساس شمار فالوور یا دنبال‌کنندگان هنرمندان ایرانی به‌طور کلی در حدود چهار و نیم میلیون نفر جامعه هواداران هنرمندان در ایران است که از این مجموع، برخی از هنردوستان ایرانی، به‌طور همزمان چندین نفر از چهره‌های محبوب هنری خود را دنبال می‌کنند.

موج‌های اینستاگرامی هنرمندان

در چند روز گذشته و با دردسرساز شدن واکنش علی ضیا به تساوی بازی استقلال و پرسپولیس، موجی از حمایت هنرمندان از این مجری تلویزیونی در اینستاگرام شکل گرفت. در واقع پس از عذرخواهی این مجری، شمار قابل توجهی از هنرمندان سینمایی و تلویزیونی سعی کردند تا با حمایت خود از ضیا، مانع از ممنوع‌التصویری یا ایجاد محدودیت برای وی بشوند و این در حالی بود که به فاصله کوتاهی از این اتفاق، پس از مسائلی که در جریان پخش یک برنامه از سوی گروه فیتیله‌ای‌ها در تلویزیون روی داد، این گروه نیز با توبیخ شدیدی از سوی سازمان صدا وسیما مواجه شد و برنامه گروه فیتیله‌ای‌ها از کنداکتور پخش شبکه دوم خارج شد. در ادامه این روند و همچنین با عذرخواهی گروه فیتیله‌ای‌ها، موج دیگری نیز در اینستاگرام شکل گرفت که در آن بسیاری از هنرمندان و چهره‌های سینمایی و تلویزیونی با نوشته‌هایی تلاش کردند تا تنش ایجاد شده برطرف شود.

اما در کنار این موج‌ها، هر یک از بازیگران و هنرمندان ایرانی از رهگذر اینستاگرام، موضوعاتی را که خودش لازم می‌داند، منتشر می‌کند.

حمایت از فیتیله‌ای‌ها

پرستو صالحی بازیگر سینما و تلویزیون در اینستاگرام خود ضمن انتشار تصویری از عموهای فیتیله‌ای نوشت: «بنده به‌عنوان فردی که یک رگم آذری است می‌گم که «عموهای فیتیله‌ای بابت تمام سال‌هایی که لبخند بر لبان کودکان این آب و خاک نشاندید سپاسگزارم. شرمنده که این روزها نوک تیز پیکان فقط و فقط متوجه اهالی هنر است... همه ما گاهی دچار اشتباه می‌شیم.»همچنین مهراب قاسم خانی دراین باره نوشته است: «دیگه مدت‌هاست توى تلویزیون و رادیو کنار هم نمی‌شینیم. علیه هم کمپین راه می‌اندازیم. از هم شکایت می‌کنیم. به هم فحش می‌دیم. وارد مسابقه‌اى شدیم که هر کى تنفر بیشترى داشته باشه و بیشتر بهش بربخوره و بلندتر عربده بکشه غیورتره. مطمئنم که توى این مسابقه هیچ برنده‌اى وجود نداره. آخرش همه‌مون میبازیم... یادش بخیر...»افزون بر این رضا رشیدپور نیز در پیامی اینستاگرامی نوشت: «تبریز بی‌اندازه باشکوه و زیباست. در سال‌های اخیر به قدری مدرن‌تر و پیشرفته‌تر شده که بسیاری از دوستان و همکارانم را به آنجا برده‌ام و حسابی پز داده‌ام. همه آنها هم ضمن رضایت کامل از سفری جذاب، نسبت به رشد سریع این منطقه از کشور عزیزمان اظهار خوشحالی کرده‌اند. آذربایجان همیشه نماد اراده و غیرت و آزادگی بوده و نیم نگاهی به تقویم دفاع مقدس شاهد معتبری برای جوانمردی مردم این خطه است.وی در ادامه این یادداشت به توهین به آذری زبانان در برنامه فیتیله ای‌ها اشاره کرده است و تاکید کرده از این موضوع رنجیده خاطر شده است. اما او این موضوع را اشتباه دانسته و خواستار برخورد صحیح و مناسب با آن برای جلوگیری از تکرار چنین توهین‌هایی شده است.»

اینستاگرام؛ رسانه‌ اجتماعی هنرمندان

پرویز پرستویی بازیگر نام آشنای سینما، معمولا در پست‌های اینستاگرامی خود به بیان دغدغه‌های اجتماعی مردم می‌پردازد. وی در آخرین پست اینستاگرامی‌اش با بیان دغدغه‌ها و مشکلات اقتصادی مردم در روزهای اخیر و گرانی کالاها و اقلام مصرفی و خوراکی، در آخرین پست اینستاگرامی‌اش با برشمردن قیمت برخی از اقلام مصرفی یک خانواده در ایران، نوشته است: «هزینه یک خانواده معمولی در ماه می‌شود، ۱.۶۸۵.۰۰۰ تومان، حالا یه کارگر توی یه کارخونه چقدر می‌گیره؟؟ پایه حقوقش۷۰۰ تومنه، تازه اگه حقوقشو سر ماه بدن و تازه اگه کارخونه تعطیل نشه یا رئیسش اخراجش نکنه با همه مزایا میشه ۹۰۰ تومن، یه کارمند یا معلم یا یه پاسبون، یه کارگر زحمتکش شهرداری چقدر میگیرن ؟ من حرفی ندارم...»

این در حالی است که پیش از این نیز در موضوعاتی همچون مرگ آیلان کردی در ساحل دریا، محدودیت پخش سریال درحاشیه و... نیز موج‌هایی در اینستاگرام هنرمندان ایجاد شده بود که خصلت اجتماعی بیشتری نسبت به دیگر موج‌های رسانه‌ای این نرم‌افزار داشت.