کپیهای غیرقانونی موسیقی ایران را به تنگنا میکشاند
کاهش گردش مالی در موسیقی
گروه فرهنگ و هنر: هنوز یکسال از تشکیل کمپینی با عنوان «من از موسیقی حمایت میکنم» بین هنرمندان موسیقی نگذشته، اما همچنان شاهد انتشار غیرقانونی در فضای مجازی هستیم. این کمپین با نوشتهای از کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده سرشناس کمانچه و با حمایت تعداد قابلتوجهی از اهالی موسیقی، بهمنماه سال گذشته فعالیت خود را رسما شروع کرد. کلهر نوشته بود که برای اینکه موسیقی قدرت و قوت بگیرد، در راه بهبود و پیشرفتی واقعی، مستقل باشد و بتواند روی پای خودش بایستد، نخستین قدم این است که چرخه مالیِ سالم و کارآمد در موسیقی کشور فراهم شود.
گروه فرهنگ و هنر: هنوز یکسال از تشکیل کمپینی با عنوان «من از موسیقی حمایت میکنم» بین هنرمندان موسیقی نگذشته، اما همچنان شاهد انتشار غیرقانونی در فضای مجازی هستیم. این کمپین با نوشتهای از کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده سرشناس کمانچه و با حمایت تعداد قابلتوجهی از اهالی موسیقی، بهمنماه سال گذشته فعالیت خود را رسما شروع کرد. کلهر نوشته بود که برای اینکه موسیقی قدرت و قوت بگیرد، در راه بهبود و پیشرفتی واقعی، مستقل باشد و بتواند روی پای خودش بایستد، نخستین قدم این است که چرخه مالیِ سالم و کارآمد در موسیقی کشور فراهم شود.بعدها حمید عسگری، خواننده مطرح پاپ هم اعلام کرد با ادامه روند فعلی، شرکتهای موسیقی از بین خواهند رفت و بیشترین تاثیر این اتفاق روی جوانان بااستعداد است. او از مردم خواسته بود که آثار موسیقی را «غیرمجاز» کپی نکنند. با اینکه یکسال از تکاپوی اهالی موسیقی گذشته، اما هنوز هم اتفاقی جدی برای مقابله با کپی غیرمجاز آثار موسیقی صورت نگرفته است.هرچند بسیاری از سایتهایی که برای افزایش بازدیدشان، آلبومهای موسیقی را بهصورت غیرقانونی منتشر میکردند، فیلتر شدهاند اما همچنان رویه انتشار غیر مجاز موسیقی در فضای مجازی ادامه دارد.
علیرضا مشایخی هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی که او را از نخستین آهنگسازان مدرن ایرانی میدانند، میگوید: بهطور کلی، همه میدانند که در کشور ما توجه چندانی به حقوق مؤلف نمیشود، بنابراین تمام موضوعاتی که به نحوی به تالیف و حقوق مربوط به آن برمیگردد معلق مانده است. روشن است تا زمانی که قوانین مولف و حق کپی رایت در عرصه موسیقی به رسمیت شناخته نشود این مشکلات به قوت خود باقی است و نمیتوان جز میسر کردن این کار، راه حل دیگری برگزید.
گردش مالی 6 میلیارد تومانی
به گزارش هنر آنلاین؛ بر اساس آمارهای اعلام شده در سال ۸۵ گردش مالی در موسیقی چیزی در حدود ۱۶ میلیارد تومان بوده است. این رقم در حالی منتشر شده که فعالان این حوزه معتقد بودند آمار دقیقی از میزان گردش مالی وجود ندارد چون بخش اعظم مصرف در این حوزه به صورت قاچاق و غیرقانونی انجام میشود. ۶ سال بعد از آن و در سال ۹۱، آمار دیگری منتشر شد با این مضمون که گردش مالی در موسیقی در حدود ۶ میلیارد تومان است. اگرچه در سالهای اخیر آمار دقیقی از فروش آلبومها ارائه نشده است و ملاک را همان آمار سال ۹۱ در نظر بگیریم با این حساب یعنی با ۱۰ میلیارد تومان کاهش در سالهای اخیر روبهرو بودهایم که فعالان موسیقی دلیل این اتفاق را دانلود غیرقانونی میدانند، البته گردش مالی موسیقی در بخش آلبوم با کنسرتها کاملا متفاوت است و بر اساس اعلام مدیر کل سابق دفتر سال گذشته حدود ۳۵۰ میلیارد تومان فروش بلیت کنسرتهای موسیقی بوده است.
همه آلبومها سریع کپی میشوند
مدیر نشر ماهور اواخر سال گذشته درباره فروش آثار موسیقی مصاحبهای انجام داد و گفت: متاسفانه وقتی درباره آلبومهای پرفروش صحبت میکنیم، برخی فکر میکنند نشرهای موسیقی چقدر فروش عجیبی دارند درحالی که گاهی فروش آلبومها به تعداد انگشتان دست هم نمیرسد. متاسفانه در جامعه، دزدی آثار باب شده است و یک آلبوم موسیقی به راحتی کپی میشود. رامین صدیقی مدیر نشر هرمس هم گفته بود که نشر آلبومهای موسیقی همیشه رو به افول بوده و البته تنها مربوط به ایران هم نیست بلکه این مساله در دنیا به پدیدهای بیمارگونه تبدیل شده است، متاسفانه نشر آلبوم موسیقی توجیه اقتصادی ندارد و شرایط این بازار اصلا مناسب نیست.
از طرفی حسن ریاحی، چهره ماندگار موسیقی که دبیر جشنواره موسیقی فجر نیز هست، میگوید این روزها موسیقی در هیچ کجای دنیا از وضعیت چندان خوبی برخوردار نیست. ولی نکته مهم این است که در کشورهای دیگر قانون کپیرایت خیلی مهم است و آنها رعایت میکنند و اگر کسی از آن تخطی کند حتما مجازات میشود. ولی در ایران خیلی از این دست مسائل که تجاوز به قانون کپی رایت است، اتفاق میافتد که به ضرر هنرمندان تمام میشود.
میثم ابراهیمی، خواننده پاپ که تیتراژ سریال «دردسرهای عظیم ۲» را خوانده بود، درباره فروش آلبومها میگوید: فروش آلبومهای موسیقی نسبت به سالهای گذشته رفتهرفته کم میشود. حدود ۸ سال پیش بازار خوبی در حوزه موسیقی برقرار بود چون دسترسی مردم به اینترنت خیلی کمتر بود و امکان کپی از آثار به شکل امروزی وجود نداشت؛ برای همین مردم به خرید نسخه اصلی آثار روی میآوردند. امروزه در حوزه بازار موسیقی، شرکتهای نشر و پخش موسیقی ریسک انتشار آلبومها را با تیراژ بالا نمیپذیرند، به شکلی که در گذشته تیراژ معمول یک آلبوم بین ۴۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار نسخه بود، اما در حال حاضر سقف تولید یک اثر موسیقی از ۲۰۰ هزار نسخه تجاوز نمیکند. متاسفانه تمایل برای خرید اصل آلبوم کم شده است. بعد از گذشت یک تا ۲ ساعت از انتشار آلبوم، به صورت رایگان روی اینترنت قرار میگیرد.
لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری
در سال ۱۳۹۰ پیشنویس لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به مجلس تقدیم شد. به گفته محسنزاده، مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت معنوی، لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی هنری و حقوق مرتبط، تلاشی برای انطباق قوانین مالکیت فکری در ایران با استانداردهای بینالمللی و بومیسازی آنها بوده است. در قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در سال ۸۳ تصویب شد، در بند (الف) ماده ۴۵ به «طراحی و استقرار کامل نظام جامع حقوق مالکیت معنوی، ملی و بینالمللی و پیشبینی ساختارهای اجرایی لازم» و در بند (ز) ماده ۱۳۰ به «پایهگذاری و تضمین بنیادهای حقوق مالکیت... معنوی در قلمرو قضایی» اشاره شده است.
بر این اساس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالهای ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ توسط سید حسن شبیری زنجانی پیش نویسی ۸۶ مادهای را آماده کرد. سپس درسالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ در کارگروه نظام حقوقی و مالکیت فکری دبیرخانه شورایعالی اطلاعرسانی نسخه دوم پیشنویس را در ۱۸۰ ماده تهیه کرد. در سال ۱۳۹۲ معاون وزارت دادگستری اعلام کرد بررسی لایحه با حدود ۱۳۰ ماده در کمیسیون لوایح دولت دهم به پایان میرسد و پس از تایید و تصویب نهایی در هیات دولت به مجلس ارسال میشود، اما این اتفاق نیفتاد. این روند در دولت یازدهم هم پیگیری و لایحه به کمیسیون فرهنگی مجلس تقدیم شده؛ اما هنوز خبر خاصی از سرنوشت این لایحه در دست نیست!
ارسال نظر