میدان داران فروش در بازار کتاب

گروه فرهنگ وهنر :بازار کتاب در دومین ماه پاییز هم مثل ماه اول دنبال می‌شود و همچنان سایه رکود پاییزی روی سر بازار سنگینی می‌کند.

انگار علاقه‌مندان حرفه‌ای کتاب خریدهایشان را به وقت دیگری موکول کرده‌اند تا کتابفروشان تهرانی از وضعیت کنونی با عدم رضایت حرف بزنند. گزارش‌های میدانی از راسته کتابفروشی‌های مهم پایتخت همچون میدان انقلاب و خیابان کریم‌خان و همچنین کتابفروشان مهم نقاط مختلف از وجود یک وضعیت مشابه خبر می‌دهد. با اینکه در روزهای اخیر آثار جدیدی هم منتشر شده‌اند اما هنوز چرخه فروش شتاب چندانی نگرفته و در این میان پرفروش‌ها هم در اختیار آثاری است که در ماه‌های گذشته پرفروش بوده‌اند. اگرچه چیزی بیشتر از یک ماه از شروع سال تحصیلی جدید هم گذشته است اما هنوز کتاب‌های دانشگاهی یا کمک آموزشی میدان‌داری می‌کنند اما کتابفروش‌ها منتظرند تا ورق برگردد و کتاب‌های در راه انتشار به وضعیت رکود پایان دهد. آنچه می‌خوانید گزارشی است از پرفروش‌های بازار نشر.

کتابفروشی دنیای اقتصاد: کتابفروشی این ناشر که به‌طور تخصصی روی کتاب‌های اقتصادی کار می‌کند بیشتر پاتوق مخاطبان آثار اقتصادی است. «اقتصاد ایران به کدام سو می‌رود؟» نوشته مسعود نیلی؛ تحلیل «فضای کسب‌وکار» نوشته مرتضی عمادزاده؛ «چگونه با آمار دروغ بگوییم» نوشته حسین راهداری؛ «فروش موفق» نوشته برایان تریسی با ترجمه صالح سپهری فر؛ «گفت‏وگو با مردم: فرآیند شناخت مشتری براساس مدل استارت‏آپ ناب» نوشته گیف کنستابل و فرنک ریمالوسکی با ترجمه همایون کاوه و صالح سپهری‏فر؛ «تامین مالی شرکت‌ها» نوشته مرضیه طاهری هنجنی و سولماز مهاجری؛ «موانع رشد برند: شناسایی و درک موانع و غلبه بر آنها» نوشته رالف کروگر و آندریاس اشتومف با ترجمه محمدحسین بیرامی؛ «ادبیات و اقتصاد آزادی» نوشته پل کانتور با ترجمه سلمان رضوان جو و علی سیاح پرفروش‌های این ناشر در روزهای اخیر بوده‌اند.

کتابفروشی نشر چشمه: دو رمان خارجی «سوکورو تازاکی بی‏رنگ و سال‏های زیارتش» هاروکی موراکامی و «فرار از اردوگاه ۱۴» بلین هاردن با ترجمه مسعود یوسف حصیرچین، در رتبه‏های ابتدایی لیست پرفروش‏های این فروشگاه ایستاده‏اند و «‏هی‏هی جبلی قم قم» که برگزیده‏ای از داستان‏های رضا دانشور است در پشت سر آنها قرار دارد. داستانی از مهدی ‏افروز‏منش درباره مشکلات مردم تهران در یکی از محله‏های جنوب شهر، باعنوان «تاول» هم این هفته مورد توجه ویژه مراجعان کتابفروشی چشمه قرار گرفته و در لیست پرفروش‏ها دیده می‏شود. همچنین اثر معروف خاویر کرمنت در مورد خطرناک‏ترین بیماری اجتماعی قرن، یعنی «بی‏شعوری»، دیگر کتاب پرفروش چشمه معرفی شد.

کتابفروشی رود: داستان‏های خارجی تازه انتشار نشر هیرمند یعنی «وهم جدایی» و «ناگازاکی» در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‏های کتابفروشی رود ایستاده‏اند و سرگذشت شین این گنون که در مخوف‏ترین اردوگاه کار اجباری در کره شمالی یعنی اردوگاه ۱۴ به دنیا آمد و تنها انسانی است که توانسته از آنجا بگریزد، تحت عنوان «دختری در قطار» با ترجمه‏ مسعود یوسف حصیرچین رده بعدی لیست فروش را به خود اختصاص داده است. دومین رمان هارپر لی که بعد از ۵۰ سال منتشر شده، یعنی «برو دیده‏بانی بگمار» با ترجمه محمد عباس‏آبادی هم دیگر اثر مورد توجه برای مراجعان این فروشگاه در این هفته بود. همچنین دو رمان چاپ پاییزی نشر افق با نام‏های «اول عاشقی» نوشته یودیت هرمان و «روزی مثل امروز» پیتر اشتام نیز از جمله کتاب‏های داستانی مورد علاقه مشتری‏های این کتابفروشی در هفته سوم مهرماه معرفی شدند.

کتابفروشی نشر ثالث: اثر نادژدا ماندلشتام، همسر شاعر سرشناس روس، «اسیپ ماندلشتام» درباره‏ زندگی روشنفکران روسیه در دوره زمامداری استالین با نام «امید علیه امید» در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‏های کتابفروشی ثالث ایستاده و رمان انگلیسی «یکی مثل همه»‏ی فیلیپ راث با ترجمه پیمان خاکسار رده دوم لیست فروش را به خود اختصاص داده است. همچنین دو اثر داستانی ایرانی «نوشته‏های پراکنده صادق هدایت»و «چقدر خوبیم ما» از ابراهیم رها در این کتابفروشی‏ جزو پنج کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارند. علاوه‌بر اینها نکات تاریخی صدرالدین الهی درباره چگونگی وقوع کودتای سوم اسفند که تحت عنوان «سید ضیاء عامل کودتا» روی پیشخوان کتابفروشی‏ها قرار گرفته است هم دیگر کتاب محبوب در این فروشگاه معرفی شد.

کتابفروشی نشر مرکز: تازه‏ترین داستان‏های ترجمه شده از خوسه دونوسو با نام «باغ همسایه» در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‏های کتابفروشی نشر مرکز ایستاده است. البته فروش «مردم در سیاست ایران» یرواند آبراهامیان با ترجمه بهرنگ رجبی و «تاریخ اندیشه سیاسی» به قلم پیتر گروئن وگن و جانی واگی هم درخور توجه بوده و این هفته این دو کتاب علوم انسانی در لیست فهرست پرفروش‏ها رتبه‏های خوبی دارند. همچنین مجموعه ۱۰ داستان کوتاه «رنگ‏های گرم، فراموشی، روح، همسایه، خارق‏العاده، یک تکه ابر واقعی، زندگی مطابق خواسته‏ تو پیش می‏رود، دوقلو‏ها، علفزارهای آسمان، و عشق آقای جنود» از امیرحسین خورشیدفر هم از دیگر کتاب‏های محبوب این فروشگاه بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. «آرگونومی برای مبتدیان» که به تشریح این دانش ارتباطی میان صنعت و انسان برای علاقه‏مندان تازه‏کار می‏پردازد نیز در انتهای فهرست پرفروش‏های این فروشگاه ایستاد.

شهرکتاب نیاوران (کامرانیه): دو رمان قدیمی‏تر «جزء از کل» استیو تولز و «سوکورو تازاکی بی‏رنگ و سال‏های زیارتش» موراکامی با ترجمه امیرمهدی حقیقت این هفته‏ هم جزو پرفروش‏ترین کتاب‏های این فروشگاه بوده‏اند. البته داستان‏های دیگری مثل «موزه معصومیت» از اورهان پاموک و «پیرمرد صدساله‏ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد» نویسنده سوئدی یوناس یوناسن نیز دوباره رتبه خوبی در لیست کتاب‏های پرفروش‏ها‏ی شهرکتاب کامرانیه داشته‏اند. پرفروش‎ترین کتاب سال ۲۰۱۵ در جهان که تنها چند ماه پس از انتشار رکورد فروش افسانه‎ای کتاب هری پاتر را شکست، تحت عنوان «دختری در قطار» با ترجمه محبوبه موسوی نیز این هفته رتبه خوبی در میزان استقبال این کتابفروشی داشته و جزو پنج کتاب پرمخاطب معرفی می‏شود. علاوه‌بر اینها سه‏گانه «بی‏شعوری» نیز هنوز اینجا هم خواهان دارد.

شهرکتاب ساعی: مقالات فلسفى مهم در خصوص عشق با نام «درباره عشق» که توسط نشر نی منتشر شده در فهرست پرفروش‏های این فروشگاه در هفته گذشته حضوری پررنگ داشته است. در کنار این کتاب‏ که در رتبه اول فهرست پرفروش‏‏ها قرار گرفته‏، چهار اثر داستانی «برو دیده‏بانی بگمار»‏، «اتفاق و دو داستان دیگر»، «مدار راس‏السرطان» هنری میلر با ترجمه سهیل سمی و «به دلقک‏ها نگاه کن» از ولادیمیر ناباکوف باز هم رتبه خوبی در لیست پرفروش‏های این کتابفروشی را به خود اختصاص داده‏‏اند. همچنین جلد سوم از سری کتاب‏های اقتصاد به زبان خودمان با نام «سرمایه‏داری به منزله نظام» در رده بعدی این فهرست قرار گرفته‏ است.

شهر کتاب مرکزی: آثار غیرداستانی «جستارهایی در باب عشق» از آلن دوباتن و «مردم در سیاست ایران» یرواند آبراهامیان هنوز هم جدیدترین کتاب‏های پرفروش‏ در شهرکتاب مرکزی هستند. «سرما نخوردی کوتی کوتی» فرهاد حسن‏زاده از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز کتاب‏ کودک و نوجوان لیست پرفروش‏های این فروشگاه معرفی شد. علاوه‌بر اینها، «چهار میثاق (کتاب خرد سرخ‏پوستان تولتک)» هم این هفته مورد استقبال کتابخوانان قرار گرفته و در جایگاه آخر لیست پرفروش‏های این کتابفروشی ایستاده. مطابق معمول از «بی‏شعوری» هم استقبال خوبی صورت گرفته است.