ادای احترام کیارستمی به  اسکورسیزی

مارتین اسکورسیزی در مراسمی با حضور تعداد زیادی از چهره‌های شاخص دنیای سینما از جمله عباس کیارستمی کارگردان ایرانی هفتمین جایزه جشنواره لومیر را دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری هنرآنلاین، مراسم تقدیر از مارتین اسکورسیزی کارگردان آمریکایی جمعه شب با حضور تعداد زیادی از سینماگران بین‌المللی در لیون فرانسه برگزار شد و او جایزه جشنواره لومیر را دریافت کرد. این مراسم با اجرای تی‌یری فرمو، مدیر هنری و مدیرعامل جشنواره کن و جشنواره لومیر برگزار شد.جشنواره لومیر برای تجلیل از فیلم‌های کلاسیک و ماندگار راه‌اندازی شده است. پدرو آلمودوار، کوئنتین تارانتینو و کلینت ایستوود از برندگان قبلی جایزه لومی‌یر هستند.برگزارکنندگان جشنواره اعلام کردند به اسکورسیزی «برای تمام فیلم‌هایی که ساخته است، برای عشق بی‌اندازه‌اش به سینما، برای مبارزه بی‌امانش در حفظ و نگهداری سینمای گذشته، برای فیلم‌های بلند داستانی‌اش، برای مستندهایش، برای عشقش به موسیقی، برای لطفی که به فیلمسازان جوان در سراسر دنیا دارد و البته برای خنده‌های رعدآسایش» ادای احترام می‌کنند.

در مراسم تقدیر از اسکورسیزی چهره‌هایی چون پی‌یر لسکور رئیس جشنواره فیلم کن، سلما هایک، عباس کیارستمی، ماتیو گارونه، الیا سلیمان، پابلو تراپرو، میشل فرانکو، گاسپار نویی، میشل هازاویسیوس، ژان-پی‌یر ژونه و... حضور داشتند.کیارستمی در این مراسم یک فیلم کوتاه بسیار تجربی به نمایش گذاشت که به اسکورسیزی تقدیم شده بود.

رابرت دنیرو که به خاطر بازی در فیلم «The Wizard of Lies» نتوانسته بود در مراسم شرکت کند، با یک ویدئوی کوتاه به دوست قدیمی‌اش تبریک گفت. فرمو نیز مجموعه‌ای از صحنه‌های فیلم‌های صامت را نشان داد و بعد نسخه ۳۵ میلی‌متری آن را به اسکورسیزی تقدیم کرد. میهمانان مراسم در نهایت روی صحنه رفتند و ترانه «نیویورک، نیویورک» را خواندند.اسکورسیزی که همراه همسرش هلن موریس و دخترش فرانچسکا در این مراسم شرکت کرده بود، گفت: امروز تماشاگران جوان‌تر دنیا را تنها از طریق تصاویر می‌شناسند و آنها واقعا به کسی مانند برتران (تاورنیه) نیاز دارند که راهنمایی‌شان کند و به گونه‌ای برای آنها توضیح بدهد که خیلی قدرتمندتر از یک کلیپ ۶ ثانیه‌ای ضبط‌شده با یک گوشی هوشمند است.مراسم تجلیل از اسکورسیزی با نمایش فیلم «راننده تاکسی» به پایان رسید.