رونق صحنه با حضور تماشاگران

گروه فرهنگ‌وهنر: بر خلاف بازار بی‌رونق این روزهای کتاب و سینما و موسیقی، سالن‌های تئاتر این روزها تقریبا با سالن‌های پر از تماشاگر اجراهای خود را سپری می‌کنند.

انگار تماشاگران امنیت سالن‌های تئاتر را با کارهای جدی تر به ناهماهنگی فیلم‌های سینمایی روی پرده و سیاست‌گذاری‌های سلیقه‌ای حوزه کتاب و تعطیلی پی‌در‌پی کنسرت‌های موسیقی ترجیح می‌دهند. این آرامش زمانی بیشتر رخ می‌نماید که کیفیت به نسبت خوب کارهای نمایشی را در سالن‌های تئاتر شاهدیم. آماری که پیش روی شماست البته تنها به سالن‌های زیر پوشش مرکز هنرهای نمایشی پرداخته است. به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، آمار فروش نمایش‌های تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر، تالار سنگلج و تالار هنر و خانه نمایش اداره تئاتر تا جمعه ۲۴ مهر ماه اعلام شد.

مضحکه شبیه قتل

براساس این گزارش، طبق آمار اعلام شده نمایش «مضحکه شبیه قتل» به کارگردانی حسین کیانی که در سالن اصلی روی صحنه بود و پس از ۲۹ اجرا به کار خود پایان داد یک میلیارد و ۳۱۹ میلیون و ۴۲۰ هزار ریال فروخت.این نمایش با بازی شهرام حقیقت دوست، نگار عابدی، حبیب دهقان نسب، علیرضا آرا، الهام پاوه‌نژاد، مسعود میرطاهری، رویا میرعلمی، ویدا جوان در مجموع ۵۶۷۰ بلیت تمام بها، ۲۵۹ بلیت نیم بها، ۹۹۷ بلیت تخفیف دار و ۲۶۷۲ مهمان داشته است، ظرفیت سالن اصلی ۵۷۹ نفر است. حسین کیانی طی یادداشتی در خصوص اجرای دوباره نمایش «مضحکه شبیه قتل» نوشت: «دوباره اجرا کردن نمایشنامه «مضحکه شبیه قتل» که در پاییز و زمستان ۸۱ نوشته و در تابستان ۸۲ به صحنه تالار سایه آمد، چند سالی بود امری ضروری برایم می‌نمود؛ به‌خصوص در این دوره کمیابی کمدی ایرانی که از اجرای آخرین‌ها و بهترین‌هایش بیش از یک دهه می‌گذرد.»

تکه‌های سنگین سرب

نمایش «تکه‌های سنگین سرب» کار ایوب آقاخانی نیز که در سالن چهارسو اجرا شد با ۳۱ اجرا و ۲۳۱۹ تماشاگر ۲۲۷ میلیون و ۹۸۵ هزار ریال فروخت. این نمایش ۱۳۷۴ بلیت تمام بها، ۷۹ بلیت نیم بها، ۱۳۳ بلیت تخفیف و ۷۳۳ نفر مهمان داشته است. ظرفیت سالن چهارسو ۱۲۴ نفر است.نمایش «‌تکه‌های سنگین سرب» به‌عنوان جدیدترین اثر گروه تئاتر پوشه به روایت زندگی شهید دکتر مصطفی چمران به عنوان یکی از صاحب‌نام‌ترین شهدای تاریخ جنگ تحمیلی ایران می‌پردازد.ایوب آقاخانی درباره این اثر گفت: نمایش «‌تکه‌های سنگین سرب»، زاویه‌ای متفاوت و مهجورمانده از یک نگاه‌اندیشه‌ورزانه به زندگی دکتر چمران را روایت می‌کند زیرا من معتقدم آثار هنری تذکره‌ای یا بیوگراف، در بسیاری موارد به این دلیل مخاطب خود را از دست داده‌اند که تولیدکنندگان آن، تأکیدهای غلطی برای پرداختن به شخصیت‌های مهم انتخاب کرده‌اند و همین امر موجب شده که نه زندگی آن شخصیت‌ها برای مخاطب جالب شود، نه اینکه کاری اثربخش تولید شود.این بازیگر، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر تاکید کرد: در نمایش «‌تکه‌های سنگین سرب»، بزنگاه تعریف‌نشده، درست و بکری از زندگی دکتر چمران انتخاب شده که همین موضوع، رقم‌زننده جذابیت اولیه در این درام عاشقانه خواهد بود.

مجلس انتقام جویی هملت

نمایش «مجلس انتقام‌جویی هملت» کار حسین جمالی نیز که در سالن سایه روی صحنه رفت با ۲۸ اجرا و مجموع تماشاگران ۱۷۸۲ نفر توانست ۱۴۳میلیون و۸۵۰ هزار ریال بفروشد. برای این اجرا ۸۳۶ بلیت تمام‌بها، ۱۱۸ بلیت نیم‌بها، ۸۰ تخفیف و ۷۴۸ مهمان ثبت شده است. سالن سایه ۸۲ نفر گنجایش دارد.حسین جمالی، کارگردان نمایش «مجلس انتقام جویی هملت» درباره این کار می‌گوید: «این بار از یک اتفاق خوب سخن می‌گویم و آن اینکه از گروهی که پژوهش‌های آیینی و ایرانی انجام می‌داد و هیچ‌کجا حمایت نمی‌شد، به واسطه جریانی که خانم مقتدی به راه انداخت که به «گروه‌محوری» و انجام پروژه‌های پژوهشی در تئاتر بهای بیشتری داده شود، حمایت شد.»جمالی با اشاره به بهره‌گیری از آثار شکسپیر گفت: «زمانی که بررسی کردم، متوجه شدم که کارهای زیادی در زمینه داستان‌های اورجینال ایرانی شده است و باوجود اینکه کارهای خوبی هم در این نوع اجرا وجود داشت، به دلم نمی‌چسبید. احساس می‌کردم که مخاطب امروزی به دلیل ورود تکنولوژی به زندگی مردم و پیشروی مدرنیته، تصویر تازه‌ و نحوه بیان امروزی‌تری می‌خواهد و این اتفاقات باید باعث تغییر در روش بیان اجراهای ما شود.»

نمایشنامه‌خوانی «روز واقعه»

نمایشنامه‌خوانی «روز واقعه» به کارگردانی محمد رحمانیان در سه اجرای خود در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر میزبان ۱۷۳۲ تماشاگر بود. این اجرای نمایشنامه‌خوانی ۲۷۴ میلیون و ۵۰ هزار ریال فروخت. ۱۲۴۳ بلیت تمام‌بهاو ۳۰۶ بلیت تخفیف‌دار برای این اجرا ارائه شده است.رحمانیان درخصوص اجرای کامل این اثر تاکید کرد: «من علاقه داشتم که مجموعه دیالوگ‌های آقای بیضایی در این فیلمنامه که بخش عمده‌ای از آن در فیلم «روز واقعه» که براساس آن فیلمنامه ساخته شده است، شنیده نمی‌شود و حذف شده است را به گوش مخاطب برسانم، بنابراین حتی نمایشنامه‌ای که خودم از آن فیلمنامه برداشت کرده‌ام را هم فعلا کنار گذاشته‌ام تا بتوانم «روز واقعه» را به صورت کامل اجرا کنم.» نویسنده و کارگردان نمایش «آهنگ‌های قدیمی» اجرای این فیلمنامه را در قالب تئاتر جزو برنامه‌های گذشته‌اش خواند و گفت:

«سال‌هاست که من در فکر اجرای صحنه‌ای این اثر هستم. یک‌بار هم حوالی سال ۸۰ یا ۸۱ من برای اجرای آن اقدام کردم و با اجازه آقای بیضایی نمایشنامه‌ای هم از روی فیلمنامه برداشت و تنظیم کردم اما بنا به دلایلی متاسفانه از اجرای آن بازماندم.»وی در این‌باره افزود: ما در آن زمان مشکلات سالن داشتیم و باوجود اینکه چند روزی هم گروه سر تمرین حاضر شد نتوانستیم این نمایش را اجرا کنیم تا همچنان اجرای آن برای من هدف باقی بماند. فکر می‌کنم در سال‌های آینده بتوانیم اجرایی از این فیلمنامه داشته باشیم که با نظر خود آقای بیضایی هم همخوانی داشته باشد.

در ادامه این گزارش کارهایی که به تازگی اجرای خود را آغاز کرده‌اند هم به چشم می‌خورد. نمایش «باغ آلبالو» به کارگردانی آتیلا پسیانی که در سالن چهارسو اجرای خود را آغاز کرده در دو اجرای اول خود ۶۰۹ تماشاگر داشت و ۱۰۶ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال فروخت. این نمایش ۵۲۶ بلیت تمام بها، ۹ نیم بها و ۷۴ مهمان داشت.تماشاخانه سنگلج نیز که در حال حاضر به اجرای نمایش «بیضایی» کار محمد مساوات اختصاص دارد آمار فروش این نمایش را در روزهای آغازین اجرا اعلام کرد.نمایش «بیضایی» تا ۲۴ مهرماه جاری ۴۱۰ تماشاگر داشت که ۸۲ مهمان و ۲۷ بلیت تمام بها برای این نمایش ارائه شده است. فروش این نمایش در چهار روز ۳۷ میلیون و ۴۱۶ هزار ریال بوده است.آمار نهایی تماشاگران نمایش «دو روی روایت نادری» کار جواد نوری نیز ۲۶۰۳ نفر اعلام شد. این نمایش ۹۰۶ بلیت تمام بها و ۲۲۹ نیم بها ارائه کرده است و مبلغ ۲۰۴ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۲۰۰ ریال فروخته است.