فیلم ما باید شناسنامه ایرانی داشته باشد
پوران درخشنده
مهمترین معیار انتخاب فیلم برای اسکار این است که آثار شناسنامه ایرانی داشته باشند و ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی زندگی در ایران را معرفی کنند. همچنین بالا بودن ضریب کیفی فیلمها از جهت کارگردانی، فیلمنامهنویسی، نکات فنی و رعایت زبان سینما از دیگر معیارهای داوری آثار برای معرفی به اسکار است.
به هیچ عنوان به مصلحت اندیشی در انتخاب و معرفی آثار به اسکار معتقد نیستم زیرا این نوع رفتار به نفع سینمای ایران نیست. زمانی که در هیات انتخاب نماینده سینمای ایران برای آکادمی اسکار حضور داشتم با هرگونه اعمال سلیقههای شخصی مخالفت میکردم و میگفتم که در انتخاب آثار باید منفعت سینمای ایران را در نظر گرفت.
پوران درخشنده
مهمترین معیار انتخاب فیلم برای اسکار این است که آثار شناسنامه ایرانی داشته باشند و ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی زندگی در ایران را معرفی کنند. همچنین بالا بودن ضریب کیفی فیلمها از جهت کارگردانی، فیلمنامهنویسی، نکات فنی و رعایت زبان سینما از دیگر معیارهای داوری آثار برای معرفی به اسکار است.
به هیچ عنوان به مصلحت اندیشی در انتخاب و معرفی آثار به اسکار معتقد نیستم زیرا این نوع رفتار به نفع سینمای ایران نیست. زمانی که در هیات انتخاب نماینده سینمای ایران برای آکادمی اسکار حضور داشتم با هرگونه اعمال سلیقههای شخصی مخالفت میکردم و میگفتم که در انتخاب آثار باید منفعت سینمای ایران را در نظر گرفت. معرفی چهره درست و انسانی از سینمای ایران به مهمترین رویداد سینمایی در عرصه بینالمللی از جمله وظایف داوران است، اما متاسفانه تجربه حضور من در هیاتهای داوری فیلم برای اسکار حاکی از وجود نگاههای غیرکارشناسی در انتخاب آثار بوده است. داوری فیلمهای ایرانی برای معرفی به آکادمی اسکار نوعی مسوولیت اجتماعی را برای داوران به همراه دارد و حتی فکر میکنم داوری آثار برای معرفی به اسکار سختتر از انتخاب فیلم برای نمایش در جشنواره فیلم فجر است. البته فیلمهایی که امسال برای معرفی به آکادمی نامزد شدهاند، ندیدهام و نمیتوانم بگویم که کدامیک از آنها برای معرفی مناسبتر هستند.
منبع: خبرگزاری مهر
ارسال نظر