تهیه‌کننده‌ها در مقابل مدیران!

در ماه‌های گذشته روال برنامه‌های مرتبط با تئاتر و سینما در تلویزیون دچار تغییر و تحول شد و مدیران تلویزیون تصمیم گرفتند با عوض کردن تهیه‌کننده‌هایی که برنامه‌های «هفت» در شبکه سه و «مجله تئاتر» در شبکه چهار را در دست داشتند، فرم و محتوای بهتری به این برنامه‌های باسابقه ببخشند. البته هنوز شکل تازه این برنامه‌ها روی آنتن نرفته است تا بشود درباره تفاوت دوره‌های متفاوت آن قضاوت کرد. تا اینجای کار اما ظاهرا تلویزیون و مدیران شبکه‌های سه و چهار و همچنین معاون سیما به شدت در معرض نقد تهیه‌کننده‌های سابق قرار گرفته‌اند. محمود گبرلو تهیه‌کننده قبلی برنامه پر بیننده «هفت» می‌گوید قرار بود مدیران به او برای جلسه‌ای اطلاع دهند، اما خبردار شده که فرد دیگری را برای سردبیری و اجرای «هفت»برگزیده‌اند. پیش از ماه مبارک رمضان، برنامه سینمایی «هفت» با اجرا و تهیه‌کنندگی محمود گبرلو پایان یافت. گبرلو آن روزها فکر نمی‌کرد که قرار است برای آخرین بار جلوی دوربین هفت بیاید. او که چهارسالی گرداننده تنها برنامه جدی تحلیل سینمایی در رسانه ملی بود به دستور مدیر جدید شبکه سه سیما، خانه‌نشین شد.

غلامرضا میرحسینی مدیر شبکه سه سیما تصمیم گرفته بود که برنامه «هفت» موقت تعطیل شود و اعلام کرد از آنجایی که بنا نیست تغییرات به فوریت در این برنامه عملی شود، این یک ماه فرصت خوبی برای بروز آنها است.

صبح دیروز یادداشتی با عنوان «خداحافظی گبرلو» در اختیار اهالی رسانه قرار گرفت. متن یادداشت محمود گبرلو را در ذیل می‌خوانید: «بینندگان خوب برنامه هفت!سلام، حدود ۴ سال «تهیه‌کننده و مجری کارشناس» برنامه سینمایی هفت بودم، در این مدت بر اساس استراتژی تعیین شده و البته تایید شده ! تلاش کردیم در آرامش و صداقت مباحث سینمای ایران به‌طور عمیق و منصفانه مطرح شود. بعد ازتعطیلی برنامه درماه مبارک رمضان بنا بر فرمایش مسوولان محترم شبکه سه قرار بود دوم‌مرداد روی آنتن برویم اما ناگهان برنامه تعطیل شد و فرصت خداحافظی به‌دست نیامد.

در این مدت چون گفته بودند جلسه می‌گذاریم تا استراتژی جدید تعیین شود ادب و رفتارحرفه‌ای حکم می‌کرد منتظر بمانیم و ماندیم اما اخیرا در رسانه‌ها خواندم عزیزی را برای برنامه انتخاب کردند. لذا وظیفه دارم از شما که حدود ۴ سال بیننده مهربان هفت بودید خداحافظی کنم. من و دوستانم را ببخشید که تا پاسی از شب بیدارتان نگه می‌داشتیم. نگاه مهربانتان را از سینمای ایران دریغ نفرمایید.»

سوی دیگر ماجرا جالب‌تر است. همان سویی که مدیر مستعفی شبکه چهار ایستاده است که استعفایش مورد قبول واقع نشد. مدیر شبکه چهار که چند روز قبل متن نامه استعفایش در رسانه‌های مکتوب و مجازی جنجال‌های زیادی را ایجاد کرد حالا مورد اتهام تهیه‌کننده برنامه «مجله تئاتر» قرار گرفته است. نیما دهقان تهیه‌کننده برنامه جذاب «مجله تئاتر» در بخشی از نامه تندی که در« ایلنا» منتشر و خطاب به مدیر شبکه چهار نوشته، آورده است:«آقای غلامی؛ نفی کار‌ها و عملکرد گذشته براساس سلیقه‌های فردی و قضاوت و منکوب کردن آن کار‌ها، عملی ضدفرهنگی است.

حال؛ امروز به جایی می‌رسد که در این زمان و در این مدت کوتاهی که شما برمسند نشستید بار‌ها از قول شما شنیده‌ام که برنامه {مجله تئا‌تر} ضعیف است و باید بهتر شود! هیچ‌وقت نفهمیدم که برنامه بهتر و خوب یعنی چی؟!!! و مدیر گروه هم که ناقل پیام شما بود نتوانست تصویری از یک برنامه خوب تئاتری از منظر شما را به من ارائه بدهد و جالب اینکه حتی نکات منفی برنامه هم به بنده گفته نمی‌شد. از نظر شما معیار برنامه خوب و بد چیست؟!!! »

نامه بسیار طولانی نیما دهقان که مجال انتشار کاملش پیدا نشد، حاوی نکات بسیاری از رفتار مدیران سازمان با یک برنامه ساز تلویزیون بود. حال باید از مدیران رده بالای صدا و سیما پرسید در آَن سازمان چه خبر است. اخباری که به بیرون درز می‌کند و مردم می‌شنوند نشانه‌های خوبی از سال اول مدیریت محمد سرافراز نیست.