غافلگیری با بوی سیاست!

گروه فرهنگ و هنر: دور دوم لیگ «خنداننده برتر» برنامه خندوانه از پنج‌شنبه گذشته شروع و با برگزاری برنامه جمعه شب وارد حاشیه‌های فراوانی شد؛ جایی که امین حیایی و امیرمهدی ژوله به رقابت با هم پرداختند و پس از آن موجی از واکنش‌ها میان هواداران این دو چهره ایجاد شد و کار به لشکرکشی‌های مجازی در شبکه‌های اجتماعی کشید؛ از واکنش خواننده‌هایی که در استندآپ کمدی‌ها با آنها شوخی شد تا موضع‌گیری سیاسی در قبال شرکت‌کننده‌های برنامه شب گذشته.

به گزارش سایت تابناک، استندآپ کمدی‌های برنامه خندوانه هرچقدر که با استانداردهای موجود و نیز هر قدر با ویدئوهایی که از استندآپ‌کمدی تاکنون دیده‌ایم متفاوت باشند، این روزها مهم‌ترین اتفاق تلویزیون ایران هستند. برنامه‌ای که از یکی از شبکه‌های دیجیتالی تلویزیون پخش می‌شود که فراگیری شبکه‌های معمولی را ندارد و تا کنون برای یکی از برنامه‌هایش نزدیک به سه میلیون نفر اظهار نظر کرده‌اند. همین آمار نشان می‌دهد که سرانجام تلویزیون توانسته فرمول جذب مخاطب را پیدا کند و با استفاده از پتانسیل‌های موجود در این رسانه بزرگ و فراگیر، خیلی ساده و بدون هزینه‌های آنچنانی، مردم را پای رسانه ملی بنشاند و بر ماهواره‌ها پیروز شود.

شب غافلگیری

اما فاز غافلگیرکننده این مسابقه جمعه شب گذشته اتفاق افتاد؛ جایی که امیرمهدی ژوله و امین حیایی در دور دوم این رقابت رو در روی هم قرار گرفتند؛ قرعه‌ای که کمی ناعادلانه به نظر می‌رسید و خیلی‌ها دلشان می‌خواست هر دوی اینها تا مراحل نهایی بالا بیایند، چه اینکه امین حیایی به‌دلیل پیشینه‌ای که در سینما، خصوصا فیلم‌های گیشه‌ای داشت، از محبوبیت بالایی میان مخاطبان این برنامه برخوردار بود و در دور اول با یک میلیون و ۷۵۹ هزار و ۵۵۵ رأی، بالاترین رأی را در جمع ۱۶ کمدین این برنامه کسب کرد. رأیی که نشان می‌داد، هنوز برای بخشی از مردم چهره‌ها جذاب و محبوب هستند، زیرا در مقایسه با استندآپ کمدی‌های دور اول کار حیایی شاهکار نبود. اما همین خیل عاشقان سینه‌چاک نشان می‌داد که حیایی برای رسیدن به مراحل بالاتر کار چندان سختی ندارد و با پشتوانه هوادارانش می‌تواند به مراحل نهایی برسد.

در سوی مقابل اما شخصیت کمتر شناخته شده‌ای حضور داشت؛ امیر مهدی ژوله که از تحریریه هفته‌نامه چلچراغ گل‌ کرد و بعدها نویسنده کارهای مهران مدیری شد. یک روزنامه‌نگار و نویسنده طنز که در مقایسه با حیایی چهره چندان جذابی نیست. اما اجرای فوق‌العاده ژوله با تکیه بر تکنیک‌های نویسندگی و هوش بالای او، موجب شد تا امیرمهدی ژوله، محبوب‌ترین چهره دور مقدماتی شده و در همین مدت کوتاه هوادارانش در شبکه‌های اجتماعی چند برابر شود.

برخورد پدیده دور اول مسابقه با محبوب‌ترین چهره این مسابقه می‌توانست یک شب خوب و خاطره انگیز را برای تلویزیون رقم بزند؛ اتفاقی که با آمار و ارقام مسابقه این دو تا کنون رخ داده و نزدیک به سه میلیون نفر به حیایی و ژوله رأی داده‌اند. این اتفاق در حالی در تلویزیون ایران رخ می‌دهد که برنامه نود به عنوان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون و با پخش از شبکه سراسری سه و نه یک شبکه دیجیتالی، در روز قرعه‌کشی جام‌جهانی، چهار میلیون پیامک دریافت کرد و مقایسه همین دو عدد نشان می‌دهد که خندوانه تا چه میزان در جذب مخاطب برای تلویزیون موفق بوده است.

وقتی خواننده‌ها وارد بازی می‌شوند

اما ساعاتی پس از پایان برنامه خندوانه در جمعه شب بود که رقابت میان حیایی و ژوله وارد فاز جدیدی شد؛ فازی که کسی فکرش را نمی‌کرد و انتظارش را هم نداشت که یک مسابقه برای خنداندن، تبدیل به کارزاری میان هواداران دو طرف شود. اولین حاشیه‌ها مربوط به موضع‌گیری دو رپر ایرانی بود که در برنامه جمعه شب با آنها شوخی شد. امیرمهدی ژوله در اجرای استندآپ کمدی‌اش، تلویحا با «رضایا» و «امیرتتلو» شوخی کرد و همین موجب شد تا امیرتتلو و هوادارانش علیه ژوله موضع‌گیری کنند و در مقابل رضایا با یک پست از ژوله تشکر کند. البته این نکته که میزان هواداران تتلو در شبکه‌های مجازی، عدد قابل مقایسه‌ای با رضایا نیست، شاید در مجموع به ضرر ژوله تمام شود.

تتلو در واکنش به اجرای ژوله در اینستاگرامش نوشت: «میگن تو برنامه خندوانه به ما مثکه بى احترامى شده توسط یه آقایى به اسم ژوژولو !! والا من اون برنامرو تا حالا ندیدم و این آقارم نمی‌شناسم اما چیزایى که الان راجبش فهمیدم اینجوریه که میخوان یه کارى کنن که مردم بخندن!! خوب اگه با بى احترامى به ما مردم میخندن بذار بخندن دمشونم گرم شکایتى ندارم، حساس نشین، بذارین زندگیشونو بکنن به نظرم خوشحال کردن و خندوندن مردم کار مقدسیه البته اگه به خاطر نفع شخصى نباشه». اما هواداران تتلو از پا ننشستند و بعد مسابقه علیه ژوله موضع‌گیری‌های تندی کردند.

بوی بد سیاست

اما مهم‌تر از واکنش این دو رپر ایرانی، وارد شدن رقابت این دو کمدین به فاز سیاسی بود؛ جایی که ساعتی بعد از اجرای ژوله و حیایی عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی شروع به تبلیغ علیه امین حیایی و لزوم تنبیه این بازیگر به‌دلیل بازی در فیلم‌های سیاسی کردند. انبوه پیام‌های مختلف با این مضمون در شبکه‌های اجتماعی و موبایلی دست به دست می‌شد که برای پیروز نشدن بازیگر فیلم قلاده‌های طلا به امیر مهدی ژوله رای بدهید و در این میان تصاویر ژوله با مقامات سیاسی سابق هم در شبکه‌ها دست به دست می‌شد تا به این رقابت کاملا رنگ و بوی سیاسی بدهد.

هرچند این اتفاق کمی عجیب بود، هرچه که بود و هست رقابت این دو کمدین وارد فاز عجیب و جذابی شده؛ جایی که اختلاف رأی این دو گاهی در کمتر از صد رأی هست و گاهی ژوله در صدر قرار دارد و گاهی حیایی و این نشان می‌دهد که هواداران این دو کمدین، همچنان در حال رقابت هستند. این روزها همین‌که تلویزیون توانسته با یک برنامه، موجب بسیج شدن مخاطبانش شود که همچنان خیلی پرهیاهو این رقابت را پیگیری می‌کنند، روز پیروزی بزرگ تلویزیون است که حالا توانسته طعم خوش ارتباط با مخاطبان را بچشد.