سایه سفرهای تابستانی بر گیشه
گروه فرهنگ و هنر: وضعیت فروش گیشه در هفته‌های اخیر تحت تاثیر اکران فیلم محمد(ص) آخرین ساخته مجید مجیدی، کارگردان نام‌آشنای ایران قرار گرفته است و یکه‌تاز عرصه فروش در هفته‌های اخیر است. در هفته گذشته این فیلم سیر صعودی فروش را ادامه داد و توانست پای مخاطبان زیادی را به سالن‌های سینما باز کند. از سوی دیگر بقیه فیلم‌ها هم تا اندازه‌ای توانستند توجه مخاطبان را جلب کنند و به فروش متعادلی برسند. با این حال فروش فیلم‌های سینمای ایران در حالی اعلام می‌شود که بسیار بعید است فروش فیلم‌ها بتواند حتی به سایه فیلم محمد(ص) هم نزدیک شود. فیلم تازه مجید مجیدی در این هفته براساس اعلام رسمی تهیه‌کننده‌اش به فروش 5/ 5 میلیارد تومانی رسید و با ادامه اکرانش احتمالا پرفروش‌ترین فیلم سال لقب می‌گیرد. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در آخرین روزهای تابستان به سر می‌بریم و مردم از این فرصت استفاده می‌کنند تا فاز آخر سفرهای تابستانی خود را پشت سر بگذارند مخاطبان سینما هم در این روزها کاهش پیدا کرده‌اند و با افت فروش در هفته گذشته روبه‌رو بوده و احتمالا همین روند تا پایان همین هفته ادامه خواهد داشت.

دوران عاشقی

«دوران عاشقی» در پایان هفته‌ هفتم نمایش خود به مجموع فروشی معادل ۲ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان رسیده است. آخرین ساخته علیرضا رئیسیان که روایتگر داستان عاشقانه‌ای بر بستر مسائل اجتماعی است، با در اختیار دشتن ۱۶ سالن نمایش در تهران و ۱۲ سالن در سایر شهرها، از امروز وارد هفته‌ هشتم اکران شده است.در این فیلم لیلا حاتمی برای بار سوم پس از «چهل‌ سالگی» و «ایستگاه متروک» با رئیسیان همکاری کرده است. شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، پرویز پورحسینی و بیتا فرهی نیز دیگر بازیگران این فیلم هستند.
به گفته محمدرضا صابری، سخنگوی شورای صنفی نمایش، این فیلم در تهران یک میلیارد و 460 میلیون تومان و در شهرستان به فروش 770میلیون تومان دست یافت که در مجموع فروش فیلم 2 میلیارد و 230میلیون تومان بوده است. این فیلم 17 سالن سینما در تهران و 12سالن در شهرستان در اختیار دارد.

دلتنگی‌های عاشقانه

«دلتنگی‌های عاشقانه» ساخته‌ رضا اعظمیان یکی دیگر از فیلم‌های روی پرده است که از ۲۴ شهریور اکران آن در تهران آغاز شد و در دو روز نمایش در ۱۷ سالن سینما، ۱۳ میلیون تومان فروش داشته است. این فیلم که محصول سال ۱۳۹۱ است و هنوز در شهرستان‌های به نمایش درنیامده، داستان زندگی یک زوج جوان است که هنگام بازگشت از ماه عسل متوجه حمله‌ نیروهای عراقی به ایران می‌شوند و زندگی آنها دستخوش تغییر می‌شود. در این فیلم محمدرضا فروتن، میترا حجار، رویا تیموریان، شاهرخ فروتنیان، سیامک اطلسی، مریم کاویانی و شیوا خنیاگر به ایفای نقش می‌پردازند.
امیر قطبی مدیر فروش دفتر فیلمیران که پخش کننده این فیلم است گفت که این اثر سینمایی در تهران 17 سالن در اختیار دارد و چهارشنبه 4 میلیون تومان و پنج‌شنبه 9 میلیون تومان فروش داشته است.

مزار شریف

«مزار شریف» به کارگردانی عبدالحسن برزیده نیز دیگر فیلم در حال نمایش این روزهای سینماست که در ابتدای هفته‌ دوم نمایش خود حدود ۴۴ میلیون تومان فروش داشته است.
به گفته‌ غلامرضا فرجی، مدیر پخش حوزه هنری این فیلم در 16 سالن سینمای تهران و 10 سالن در سایر شهرها در حال نمایش است. «مزارشریف» با بازی حسین یاری، مهتاب کرامتی، عمار تفتی، ابراهیم برزیده و مسعود رایگان ماجرای حمله طالبان به کنسولگری ایران در شهر مزارشریف و شهادت دیپلمات‌های ایرانی را روایت می‌کند.
غلامرضا فرجی، مدیر فروش و بازاریابی حوزه هنری درباره فروش فیلم «مزار شریف» می‌گوید که هفته آخر سفرها است و مردم اکثرا سفر هستند و مخاطب سینما کاهش یافته و فیلم مزار شریف نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. این فیلم چهارشنبه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروش داشته و در روز پنج‌شنبه هم ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان در گیشه کسب کرده است و در مجموع تاکنون ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ظرف کمتر از ۱۰ روز فروش داشته است.

قندون جهیزیه

فیلم قندون جهیزیه ساخته علی ملاقلی‌پور در حالی اکران خود را آغاز کرد که کارگردان این فیلم حاشیه‌هایی را به وجود آورده بود. حالا که تب و تاب حاشیه‌ها فروکش کرده است این اثر مسیر منطقی فروش ر ا طی می‌کند و فروش آن در پایان هفته‌ پنجم اکران از مرز یک میلیارد تومان گذشت. بنا بر اعلام مدیر پخش نسیم صبا، این فیلم کمدی با در اختیار داشتن ۱۸ سالن در تهران و ۱۲ سالن در شهرهای دیگر، تا کنون فروشی بالغ بر یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان داشته است.سعید خانی با یادآوری اینکه با وجود داشتن قرارداد و بعد از گذشت پنج هفته از نمایش این فیلم، همچنان سینما فرهنگ در اختیار این فیلم قرار نگرفته است، می‌گوید که فروش این هفته فیلم نسبت به هفته قبل رشد ۱۰ درصدی داشته که نشان‌دهنده استقبال مخاطبان از این فیلم است. این فیلم که اولین ساخته‌ علی ملاقلی‌پور و با بازی صابر ابر، نگار جواهریان و اکبر عبدی است، قصه‌ زوج جوانی را روایت می‌کند که موعد تمدید قرارداد آنها پایان یافته، اما پول کافی برای تغییر مکان ندارند. در نتیجه برای ماندن در آن خانه دست به کارهایی می‌زنند.

۴۶ سالن در شهرهای بدون سینما
مهم‌ترین فیلم حاضر در چرخه اکران این روزهای سینما اما فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی است. از روز سه‌شنبه‌ این هفته ۴۶ سالن سینمای تجهیزشده به ناوگان سینماهای نمایش‌دهنده فیلم اضافه می‌شود و همین آفاق می‌تواند رشد فروش این اثر را در شرایط بهتری قرار بدهد.به گفته محمدرضا صابری مدیرعامل شرکت پخش نور تابان در پنج‌شنبه شب گذشته فروش فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» به 151 میلیون تومان و در شهرستان‌ها بیش از 190 میلیون تومان رسیده است و تاکنون مرز 5 میلیارد و 500 میلیون تومان را هم رد کرده است. براساس این گزارش تعدادی سالن همایش در شهرهای بدون سینما وجود داشت که شناسایی شده و با سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان سالن‌ها تجهیز به سیستم نمایش مناسب شده و در فاز اول 46 سالن آماده بهره‌برداری است و روز سه‌شنبه با اکران این فیلم افتتاح می‌شود.