بازگشت بیضایی به تئاتر شهر

محمدرحمانیان قصد دارد فیلم‌نامه «روز واقعه» نوشته بهرام بیضایی را در سه روز اول ماه محرم با یک گروه از بازیگران حرفه‌ای تئاتر و سینما نمایشنامه‌خوانی کند. این کارگردان در گفت‌وگو با سایت هنرآنلاین گفت: حدود ۱۲ سال پیش من با اجازه آقای بیضایی این فیلم‌نامه را برای اجرای تئاتر بازنویسی و تنظیم کردم؛ اما در آن نسخه بنا به دلایلی بخشی از قسمت‌ها حذف شده است.

او در خصوص اجرای کامل این اثر گفت: من علاقه داشتم که مجموعه دیالوگ‌های آقای بیضایی در این فیلم‌نامه که بخش عمده‌ای از آن در فیلم «روز واقعه» که براساس آن فیلم‌نامه ساخته شده، شنیده نمی‌شود و حذف شده است را به گوش مخاطب برسانم، بنابراین حتی نمایشنامه‌ای که خودم از آن فیلم‌نامه برداشت کرده‌ام را هم فعلا کنار گذاشته‌ام تا بتوانم «روز واقعه» را به‌صورت کامل اجرا کنم.

نویسنده و کارگردان نمایش «آهنگ‌های قدیمی» اجرای این فیلم‌نامه را در قالب تئاتر جزو برنامه‌های گذشته‌اش خواند و گفت: سال‌هاست که من در فکر اجرای صحنه‌ای این اثر هستم. یکبار هم حوالی سال ۸۰ یا ۸۱ من برای اجرای آن اقدام کردم و با اجازه آقای بیضایی نمایشنامه‌ای هم از روی فیلم‌نامه برداشت و تنظیم کردم اما بنا به دلایلی متاسفانه از اجرای آن بازماندم.

وی افزود: من در سال گذشته دو نمایشنامه «مجلس ضربت‌زنی» و «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» از نمایشنامه‌های این استاد گرامی را نمایشنامه‌خوانی کردم و امسال اگر خدا کمک کند فیلم‌نامه «روز واقعه» را بازخوانی خواهیم کرد. محمد رحمانیان در خصوص گروه اجرایی توضیح داد: من برای این کار یکی از قوی‌ترین تیم‌های بازیگری را انتخاب کرده‌ام، حتی برای نقش‌هایی که شاید خیلی بزرگ نباشند بازیگران بزرگی انتخاب شده است و تمام تلاش من و گروهم رسیدن به ناب‌ترین شکل اجرایی این اثر بزرگ است. در این نمایشنامه‌خوانی؛ علی عمرانی، بهرام ابراهیمی، مهتاب نصیرپور، خسرو احمدی، خسرو شهراز، حبیب رضایی، اشکان خطیبی، مهدی ساکی، علی تاج‌میر، الهام دهقانی، سُها سناجو، پرستو رحمانیان، الهه اصغری، ساینا سالاری، سامان مظلومی و بابک موذنی به ایفای نقش خواهند پرداخت. نمایشنامه‌خوانی «روز واقعه» در ۲۲، ۲۳ و ۲۴ مهرماه مصادف با سه روز ابتدایی ماه محرم در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر ساعت ۱۹ اجرا خواهد شد.