گروه فرهنگ و هنر:‏ دقیقا سه ماه پس از موضع‌گیری رئیس‌جمهوری در کنفرانس خبری‏اش درباره لغو کنسرت‏ها، به‌صورت همزمان و طی دو روز خبر لغو کنسرت‏ چهره‌های شناخته شده موسیقی کشورمان، بار دیگر جامعه خبری و هنردوست کشور را شوک‏زده کرد؛ ظرف روزهای یکشنبه و دوشنبه کنسرت استاد شهرام ناظری، استاد علی‌اکبر مرادی و البته رضا صادقی به ترتیب در سه شهر تبریز، ‏تهران و کرمان لغو شد.

این در حالی است که در ابتدای ماه جاری کنسرت محسن یگانه در بندر انزلی لغو شده بود. به هر حال به نظر می‌رسد پس از گذشت سه ماه از اظهارات رئیس‌جمهوری درباره حفاظت و صیانت از حقوق مردم در موضوع لغو کنسرت‌ها دوباره سریال لغو آنها آغاز شده است. نکته قابل توجه آن است که پیش از این و با دستور رئیس‌جمهوری، وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی از یکسو و وزارت کشور از سوی دیگر، با امضای تفاهم‌نامه‌هایی تلاش کردند تا از بروز دوباره لغو کنسرت‏ها پیشگیری کنند. اما همچنان‌که گفته شد، از ابتدای شهریورماه امسال لغو دوباره کنسرت‌های موسیقی و البته کنسرت‌های چهره‌های شناخته‌شده و معتبری همچون شهرام ناظری و علی‌اکبر مرادی از سر گرفته شده است.





لغو کنسرت شوالیه در تبریز
کنسرت «شهرام ناظری» به همراه گروه مولوی که قرار بود پنج‏شنبه این هفته در سالن «صدرا»ی شهر تبریز برگزار شود، باوجود تلاش‏های یک‏ماهه و صدور مجوزهای لازم، به علت مخالفت برخی مسوولان این شهرستان لغو شد. این کنسرت قرار بود روزهای آخر این هفته به مناسبت روز شعر و ادب فارسی و ‏بزرگداشت «شهریار» -شاعر سرشناس این شهر- در این شهرستان برگزار شود.
در همین رابطه شوالیه آواز ایران می‏گوید: «اتفاقاتی از این دست، بدون‏شک ضربه بزرگی به فرهنگ و هنر ایران خواهد زد. ما در این کنسرت قرار بود اشعاری از دیوان «شمس تبریزی» و «شهریار» (که یکی از مهم‏ترین چهره‏های شعر معاصر و شهر تبریز است) را به اجرا درآوریم و من هنوز متوجه نمی‏شوم که اجرای شعر و موسیقی فاخر چه مشکلی می‏تواند داشته باشد که عده‏ای آن را لغو کنند.»

موضع‌گیری اداره ارشاد آذربایجان غربی
این در حالی است که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در پی انتشار خبر لغو کنسرت شهرام ناظری در تبریز اعلام کرد: تاکنون در این ارتباط مجوزی صادر نشده است که لغو هم شود.
علی‌اکبر صفی‌پور اظهار کرد: در چند روز اخیر درخواستی از طرف یکی از شرکت‌های هنری مبنی بر برگزاری کنسرت شهرام ناظری دریافت شده است که در مراحل بررسی و صدور مجوز قرار دارد و تاکنون مجوزی صادر نشده اما در آینده نزدیک کنسرت شهرام ناظری در تبریز برگزار خواهد شد.

تنبورنواز محبوب پشت درهای بسته




کنسرت علی‏اکبر مرادی که قرار بود به مدت یک شب در فرهنگسرای ارسباران برگزار شود، ‏به‏دلیل صادر نشدن مجوز از سوی اداره اماکن نیروی انتظامی لغو شد.
مسوول بخش موسیقی فرهنگسرای ارسباران در گفت‏وگو با «ایسنا» در این‏باره توضیح داد: پس از تشکیل پرونده در اداره ارشاد استان تهران، طی شدن مراحل مقدماتی کار، گرفتن استعلام از حراست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و ارجاع نامه به اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی (پلیس امنیت تهران بزرگ) پس از هفت بار مراجعه به این اداره، متاسفانه موفق به دریافت مجوز از اداره اماکن نشدیم و دلیل این موضوع هم به ما اعلام نشد.

او درباره دلیل ارجاع پرونده‏های کنسرت به اداره اماکن گفت: به‏جز سالن‏هایی که تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‏کنند (تالار وحدت، سالن رودکی، فرهنگسرای نیاوران و مجموعه آزادی) دیگر سالن‏ها مجبورند از اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی برای اجرای کنسرت مجوز بگیرند، هرچند به نظر من، این کار، بسیار غیرضروری است. البته اگر دلیل ارجاع داده نشدن برنامه سالن‏های تحت نظر وزارت ارشاد به اداره اماکن، دولتی بودن آنها باشد، باید در نظر داشت که فرهنگسراها نیز تحت پوشش شهرداری تهران و در نهایت، وزارت کشور هستند و حراست این مجموعه‏ها هم طبعا توسط کادر اداره حراست ریاست جمهوری انجام می‏شود.
وی بیان کرد: اداره اماکن در صورت صدور مجوز، مبلغی را دریافت می‏کند که دست کم یک میلیون تومان است. درحالی‌که براساس قانون، سالن‏های با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ نفر، از دریافت مجوز اداره نظارت بر اماکن معاف هستند، اما به‏دلیل نامعلومی هیچ‏کدام از این موارد رعایت نمی‏شود. به همین دلیل، فرهنگسرای ارسباران از ابتدای امسال تاکنون (حدود ۶ ماه) فقط دو کنسرت برگزار کرده است و بقیه اجراهایی که داشتیم، به‏خاطر همین مسائل و انصراف گروه‏های موسیقی برگزار نشدند.

لغو کنسرت پاپ در کرمان




کنسرت موسیقی پاپ به خوانندگی رضا صادقی که قرار بود بیست‌ویکم شهریور ماه در کرمان برگزار شود نیز لغو شد اما گویا لغو کنسرت‏های موسیقی پاپ با لغو کنسرت‌های موسیقی ملی ایرانی دلایل و علت‏های مختلف و قابل‌توجهی دارد.
مدیر برنامه‏های رضا صادقی، خواننده موسیقی پاپ کشورمان دلیل لغو کنسرت این خواننده در کرمان را مشکلات برگزارکننده با صاحب مکان برگزاری برنامه عنوان کرد. جعفری گفت: متاسفانه برگزارکننده کنسرت با مدیریت مجموعه گردشگری پدیده کویر به مشکلاتی برخورد کردند که موجب شد این کنسرت لغو شود.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد که این کنسرت بعد از پایان ماه صفر در سالن پالیز شهر کرمان برگزار شود، تا ما شرمنده هواداران کرمانی نشویم.
صادقی در متنی به مناسبت لغو این کنسرت آورده بود: «متاسفانه به دلایل همیشه مجهول، کنسرت کرمان کنسل شد. خیلی مشتاق بودم برای دیدن تک تک یارانم اما حیف... شاید بعد از مرگ که لقب‏های متفاوت به آدم وصل می‏شه، رازهای سر به مهر هم فاش بشه. به هر روی از تمام جانانم عذرخواهی می‏کنم.»

زمزمه‏ های فشار برای یک تغییر
به نظر می‌ر سد که وضعیت فرهنگی و هنری کشور در چند ماه اخیر به‌ویژه لغو کنسرت‏ها، فشارهای گروهی و جناحی برای پیشگیری از نمایش فیلم‏های سینمایی و... همزمان با انتشار برخی از گزارش‌های خاص در برخی از رسانه‌های مخالف دولت و رسانه‌های وابسته به رقبای سیاسی دولت، نشان‌دهنده آغاز و افزایش فشارهای رسانه‏ای برای ایجاد برخی تغییرات در بدنه فرهنگی دولت باشد.
در چند ماه اخیر این فشارها به‌صورت مکرر ادامه داشته و عموما وجهه هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نشانه رفته است.